«Καθαρά Δευτέρα και Σαρακοστή: Ευκαιρία αναστοχασμού;»

Η Καθαρά Δευτέρα για τους Ορθόδοξους χριστιανούς σημαίνει, όπως υποδηλώνει και η ίδια η ονομασία, την απαρχή για 40 ημέρες της σωματικής και πνευματικής κάθαρσης

Μέσω της νηστείας και της εγκράτειας που αυτή συνεπάγεται αλλά και σημαίνει η ίδια και της κοινωνίας στα μυστήρια και Λειτουργίες της Εκκλησίας ο χριστιανός καθαίρεται σωματικά και πνευματικά.

Ας ελπίσουμε όμως ότι η προσπάθεια για σωματική και πνευματική κάθαρση δεν θα διαρκέσει μόνο 40 ημέρες και δεν θα περιοριστεί μόνο στους πραγματικά πιστούς χριστιανούς αλλά σε όλα τα μέλη της ελληνικής κοινωνίας. Αυτή η περίοδος της σωματικής και πνευματικής κάθαρσης για τους χριστιανούς, είναι μια καλή αφορμή για μια ατομική-προσωπική και κατ’ επέκταση συλλογική και κοινωνική κάθαρση για όλους. 

Είναι μια ευκαιρία για αναστοχασμό, επαναξιολόγηση και επαναπροσδιορισμό του τρόπου ζωής μας δηλαδή του αξιακού μας κόσμου. Είναι μια ευκαιρία μέσα από την ενδοσκόπηση και την επανεφεύρεση του αξιακού μας ορίζοντα να διαπλάσουμε με διαφορετικά κριτήρια, άρα και με μια καινούργια ενατένιση του κόσμου, το συλλογικό-κοινωνικό, δηλαδή εξωτερικό.

Με άλλα λόγια είναι μια ευκαιρία να προσπαθήσουμε να εξελίξουμε-με την έννοια της βελτίωσης-τη συνείδησή μας και μέσω αυτής της εξέλιξης τις υλικές συνθήκες διαβίωσης μας, την κοινωνική μας πραγματικότητα. Είναι ώρα να υιοθετήσουμε και να κάνουμε πράξη ένα νέο μοντέλο ζωής, αυτό που είπε και ο υπουργός οικονομικών Γιάννης Βαρουφάκης, του λιτού βίου.

Πρόκειται πλέον για ηθική υποχρέωση απέναντι στην ίδια μας την κοινωνία. Αυτή βέβαια η ηθική υποχρέωση δεν αφορά το σύνολο της κοινωνίας αλλά όλους αυτούς που αποτελούν αριθμητικά μια μειοψηφία και ζούσαν επί σειρά δεκαετιών εις βάρος του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας. Όλους αυτούς που απουσία οποιασδήποτε κοινωνικής παιδείας και κατά συνέπεια κοινωνικής συνείδησης συμπεριφέρονται και ενεργούν άκρως εγωιστικά και κατ’ επέκταση ατομικιστικά αδιαφορώντας επιδεικτικά για το κοινό καλό.

Αυτοί που ζούσαν και ζουν ακόμη, περιχαρακωμένοι στα στενά όρια του εαυτούς τους, πολύ παραπάνω υλικά από ό,τι τους επέτρεπαν και τους επιτρέπουν οι νόμιμες οικονομικές δυνατότητές τους∙ που συγκέντρωναν και συγκεντρώνουν πλούτο με απροκάλυπτα και παντελώς ανήθικα μέσα και σχεδόν πάντα και παράνομα. Όλοι αυτοί που εκμεταλλεύονταν με τον πιο ωμό και χυδαίο τρόπο τη δυσλειτουργία των θεσμών και εν γένει τα δομικά οργανωτικά προβλήματα της κοινωνίας μας για να επωφελούνται οικονομικά ζημιώνοντας ηθικά, αλλά πρωτίστως υλικά όλους εμάς τους υπόλοιπους που αποτελούμε την ισχυρή πλειοψηφία της κοινωνίας. Όλοι αυτοί λοιπόν οφείλουν να αλλάξουν άρδην πρακτικές και η περίοδος της Σαρακοστής, με όλο το σημειολογικό της βάθος, προσφέρεται για κάτι τέτοιο.

 Επειδή όμως δεν τρέφουμε και δεν πρέπει να τρέφουμε αυταπάτες είναι σχεδόν βέβαιο ότι στους περισσότερους από αυτούς τους «κηφήνες» δεν πρόκειται να επέλθει καμία αλλαγή ούτε εσωτερική ούτε κατά συνέπεια εξωτερική.

Αντιθέτως, δυστυχώς, είναι σχεδόν νομοτελειακό ό,τι θα χρησιμοποιήσουν οποιοδήποτε μέσο κρίνουν σκόπιμο, θεμιτό και αθέμιτο, προκειμένου να διατηρήσουν τα κεκτημένα τους. Την αυριανή μέρα και την περίοδο της Σαρακοστής που ακολουθεί, μπορεί απλά να τη χρησιμοποιήσουν για ακόμα μια προκλητική και για αυτό χυδαία επίδειξη του συσσωρευμένου με αθέμιτα και παράνομα μέσα πλούτου τους.

 Για αυτό στις εξαιρετικά κρίσιμες στιγμές για το συλλογικό πεπρωμένο αυτού του τόπου δεν μπορούμε να επαφιόμαστε σε συμβολικές μέρες και περιόδους για την κοινωνική ευημερία και η κυβέρνηση οφείλει άμεσα με ανυποχώρητο και αποφασιστικό τρόπο να υλοποιήσει τις προεκλογικές της δεσμεύσεις για ουσιαστική πάταξη της φοροδιαφυγής και εν γένει της διαφθοράς.

Άρθρο του Μιχάλη Σκολιανού

via