61 ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ: MΑΡΙΝΕΛΛΑ: Η 10η ΜΟΥΣΑ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ

61 ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ: MΑΡΙΝΕΛΛΑ: Η 10η ΜΟΥΣΑ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ

Κείμενο: Καίτη Νικολοπούλου

Φωτοδημιουργοί: Τάσος Βρεττός

Προσωπικό αρχείο: Φρέντυ Πυτιλάκη

Υπάρχουν κάποια πράγματα που δεν επιδέχονται καμία αμφισβήτηση, όχι επειδή δεν θα μπορούσαν να σκοντάφτουν σε διλήμματα, αλλά επειδή τα διλήμματα αυτά δεν υφίστανται καν. Μια τέτοια σπάνια περίπτωση είναι η διαχρονική παρουσία της Μαρινέλλας στα ελληνικά μουσικά δρώμενα.

Ακολουθώντας την πορεία της, την βλέπουμε να περνάει από το καθαρό λαϊκό τραγούδι με τον Στέλιο Καζαντζίδη στο έντεχνο με τον Κώστα Χατζή, και από εκεί να ερμηνεύει τη «Σονάτα του Σεληνόφωτος» του Γιάννη Ρίτσου και να περνάει τόσο μα τόσο άνετα σε μιούζικαλ χωρίς καμία επιτήδευση.

Η ήρεμη δύναμη της φωνής της ξεγελάει τον ακροατή/θεατή. Είναι αυτή ακριβώς η ηρεμία που μεταμορφώνεται σε κραυγή όταν το τραγούδι το επιβάλλει. Κι εκείνη ντύνεται τον στίχο και τις νότες με όλο της το είναι, πονάει μαζί τους, τα κάνει δικά της, ιέρεια του λόγου και της μουσικής μαζί.

Θα ήθελα ως παράδειγμα του απύθμενου ταλέντου της να σταθούμε στην ερμηνεία του τραγουδιού «Άνοιξε, πέτρα…». Ένα τραγούδι που δεν ερμηνεύεται εύκολα από άλλη τραγουδίστρια, επειδή ακριβώς η ίδια η Μαρινέλλα το έκανε μοναδικό. Είναι το τραγούδι των Μίμη Πλέσσα και Λευτέρη Παπαδόπουλου, που αποκάλυψε τις φωνητικές δυνατότητες της Μαρινέλλας σε ένα αυστηρό ζεϊμπέκικο με πολλές απαιτήσεις.

Οι εκδοχές της προέλευσης του ζεϊμπέκικου χορού, πολλές. Μίλησε γι’ αυτόν ο κατ’ εξοχήν γνώστης Γιάννης Τσαρούχης, έγραψε ο Θάνος Βελλούδιος και τόσοι άλλοι, με έναν κοινό παρονομαστή: αρχέγονος χορός που ενώνει το πνεύμα (Ζευς) και το σώμα (μπέκος = ψωμί). Η απόδοση λοιπόν του ζεϊμπέκικου δηλώνει πόνο, νταλκά, παλικαριά. Είναι οι στιγμές που το σώμα μέσα από τις κινήσεις του ενώνεται με το πνευματικό υπόβαθρο του χορευτή και εκδηλώνει τα σπαρακτικά θέλω του. Είναι οι στιγμές που ο συνδαιτυμόνας ενώνεται μαζί του παρακολουθώντας το σπαραξικάρδιο ξέσπασμα του φίλου του και συμπάσχει μαζί του.

Το «Άνοιξε, πέτρα…» είναι από εκείνα τα ζεϊμπέκικα που βγάζουν στην επιφάνεια όλα αυτά τα δυνατά συναισθήματα. Και η Μαρινέλλα με την απίστευτη ερμηνεία της προκαλεί τον χορευτή να τα ενστερνιστεί και να τα βιώσει δυνατά, να τα κάνει δικά του και να τα εξωτερικεύσει, κάνοντας το κορμί του να ουρλιάζει τον πόνο του, τον καημό του, την απελπισία του. Αλλά βουβά. Και αυτό επειδή στα 61 χρόνια πορείας της ουδείς «τόλμησε» να χορέψει το «Άνοιξε, πέτρα…» όσο εκείνη το απέδιδε ζωντανά. Τα συναισθήματα του χορευτή, όσο και αν ούρλιαζαν τα «θέλω» του, τιθασεύονταν από τον σεβασμό του για εκείνη. Τόση η μαγεία, τόση η μέθεξη…

Ωστόσο, αυτό το τραγούδι έχει και μια δεύτερη ανάγνωση, που μόνο η Μαρινέλλα θα μπορούσε να του δώσει, καθώς από λαϊκό άσμα το μετατρέπει σε αρχαίο ελληνικό χορό τραγωδίας, τολμώντας να το αποδώσει στο «RΕΧ» μόνο με τη συνοδεία κρουστών. Σε αυτήν την απίστευτη και τολμηρή παράσταση, στέκεται ως κορυφαία του χορού, αναδεικνύοντας μια αλληλουχία συναισθημάτων από παράσταση ευριπίδειας τραγωδίας, που φέρνει ρίγος στην κάθε της νότα, στην κάθε της λέξη, στην κάθε της κίνηση, στην κάθε σύσπαση του προσώπου της.

Κι εκεί είναι που μονολογείς: «Ω, Θεέ μου, ευγνώμων που το έζησα», λες και ο Μουσαγέτης Απόλλωνας, χιλιάδες χρόνια μετά, θέλησε να κάνει ένα μεγάλο δώρο στη σημερινή πικραμένη Ελλάδα, δημιουργώντας τη 10η μούσα του, συμπυκνώνοντας όλα τα ταλέντα των υπολοίπων εννέα θυγατέρων του Δία στο πρόσωπο της μοναδικής Μαρινέλλας, ίσως της τελευταίας κόρης του πριν γείρει να ξεχαστεί στο πάνθεον των εξορισμένων θεών αυτής της μαρτυρικής γης.

Το «Άνοιξε, πέτρα…» δεν είναι το μοναδικό παράδειγμα του κορυφαίου ταλέντου της μελίρρυτης φωνής της εκπληκτικής Μαρινέλλας. Είναι όμως ένα από τα χαρακτηριστικά παραδείγματα του τι μπορεί να δημιουργήσει το απύθμενο ταλέντο της διαχρονικά. Η μεγαλειώδης πορεία της το αποδεικνύει. Η τολμηρή στάση της να περνάει από το ένα μουσικό είδος στο άλλο λες και πρόκειται για παιδικό παιχνίδι είναι ένα ακόμη στοιχείο του δυνατού χαρακτήρα της. Η επιμονή της να παρουσιάζεται στο κοινό μόνο όταν η ίδια θεωρεί πως έχει να του προσφέρει κάτι διαφορετικό, σπάζοντας κάθε ταμπού, το μοναδικό και ξεχωριστό παγκοσμίως μέταλλο της φωνής της, η έμπρακτη αγάπη της για τους μουσικούς, τα «παιδιά της» όπως η ίδια τους αποκαλεί, η αφοσίωσή της στην οικογένειά της, και –το κυριότερο, ίσως– να τολμά να εμφανίζεται ακόμη και σήμερα ζωντανά στη σκηνή, μετά από 61 χρόνια συνεχούς παρουσίας στα μουσικά μας δρώμενα, όχι απλά για να τραγουδήσει, αλλά συμμετέχοντας σε ιδιόμορφα μοναδικά πρότζεκτ, η αντοχή της να περιοδεύει σε ολόκληρο τον πλανήτη, ε, όπως και να έχει, είναι χαρακτηριστικά ενός σπουδαίου και μοναδικού ταλέντου που σίγουρα είναι ευλογημένο από όλες τις θεϊκές δυνάμεις της φύσης…

Η αγαπημένη και μοναδική Μαρινέλλα έχει ακόμη πολλά να μας προσφέρει. Και η ερώτηση είναι μόνο μία: Τι θα σκαρφιστεί για τη συνέχεια; Τι θα επιλέξει για την επόμενη παρουσία της; Βλέπετε, μας έχει συνηθίσει στις εκπλήξεις. Και απάντηση δεν έχουμε, απλώς την περιμένουμε, αδημονώντας για το επόμενο χειροκρότημα στην πολυτάλαντη 10η μούσα του Απόλλωνα…

Και επειδή η Μαρινέλλα, αν και αυτόνομη, χρειαζόταν –και ας μην το γνώριζε– τον φύλακα άγγελό της, το σύμπαν φρόντισε να στείλει στο διάβα της έναν δυναμικό και ευαίσθητο άνθρωπο, τον Φρέντυ Πυτιλάκη, τον οποίο θέλω και από αυτό το αφιέρωμα να ευχαριστήσω για την τεράστια αγάπη του προς εκείνη και στο έργο της, συμβάλλοντας με τις οδηγίες του και το υλικό του στην πραγμάτωσή του. Εξάλλου, το μεγαλύτερο όραμά του, το «Κέντρο Έρευνας Τέχνης και Πολιτισμού για την Μαρινέλλα», βρίσκεται εν εξελίξει. Και αυτό είναι κάτι που δεν αφορά μόνο εκείνον, αλλά και όλους εμάς που αγαπήσαμε και θα εξακολουθούμε να αγαπάμε την υπέροχη και πολυτάλαντη δική μας Μαρινέλλα…

Το συγκεκριμένο αφιέρωμα έγινε για το Bizzz magazine για την πόλη του Ωραιόκαστρου στη Θεσσαλονίκη.

Related posts

Read previous post:
ΝΕΑ ΑΝΤΙΚΑΡΚΙΝΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΑΦΑΙΡΕΣΕ ΤΟΝ ΟΓΚΟ ΣΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΖΩΑ

Ο απευθείας τοπικός «εμβολιασμός» των όγκων των ποντικιών με δύο ουσίες που ενεργοποιούν το ανοσοποιητικό σύστημα, οδήγησαν στην εξαφάνιση κάθε...

Close

Powered by e-vima.gr e-vima.gr e-vima.gr e-vima.gr e-vima.gr e-vima.gr