H MAΡΙΝΕΛΛΑ ΕΙΝΑΙ Η ΧΡΥΣΗ ΟΛΥΜΠΙΟΝΙΚΗΣ ΤΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ!!

H MAΡΙΝΕΛΛΑ ΕΙΝΑΙ Η ΧΡΥΣΗ ΟΛΥΜΠΙΟΝΙΚΗΣ ΤΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ!!

Συνεχίζουμε με το δεύτερο μοναδικό αφιέρωμα για τη Μαρινέλλα!!

΄΄60 ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ΄΄

΄΄ΕΝΑ ΜΕΛΩΔΙΚΟ ΨΗΦΙΔΩΤΟ΄΄

 

Κείμενο και επιμέλεια αφιερώματος Σταύρος Ξηντάρας

Φωτογραφίες προσωπικό αρχείο Φρέντυ Πυτιλάκη

Φωτο δημιουργοί: Καβαλιεράκης Μεγαλοοικονόμου, Τσιλιβίγκος, Λυμπερόπουλος, Φραγκίσκου, Τζανίνη, Πάνιτσ

ΕΝΑ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ PRESS TEASE TOY ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΚΑΤΙ ΝΑ ΠΕΙ ΣΤΗΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΡΙΑ ΤΗΝ ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ ΓΙΑ ΤΑ 60 ΧΡΟΝΙΑ ΕΝ ENΕΡΓΕΙΑ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ !

Έχουν χυθεί τόνοι μελάνι για την καριέρα και τη ζωή της Μαρινέλλας. Κι όμως, κάθε φορά που η ντίβα του ελληνικού πενταγράμμου κάνει μια νέα καλλιτεχνική κίνηση, όλοι οι δημοσιογράφοι είναι σαν να γράφουν πρώτη φορά για εκείνη. Ψάχνουν να βρούνε άγνωστες λέξεις για να περιγράψουν το μεγαλείο του ταλέντου της. Η καριέρα της δεν είχε ποτέ όρια και περιθώρια. Κάθε της κίνηση ήταν πάντα απρόβλεπτη. Όπως η μπίλια στην ρουλέτα…. Δεν γνωρίζει κανείς που θα σταματήσει. Κάθε φορά σταματά σε ένα άλλο νούμερο. Μπορεί τα νούμερα βεβαίως να είναι άπειρα, όμως εκείνη καταλήγει μόνο στο ΕΝΑ. Στην πρωτιά βρίσκεται όχι μόνο με το ανεξάντλητο ταλέντο της. Το ένστικτό της, η διαίσθηση της, την οδηγούν σε νέες συνεργασίες, σε διαφορετικά καινοτόμα και πρωτοπόρα θεάματα, σε ρηξικέλευθες επιλογές. Πετάγεται από το μαύρο στο κόκκινο, επιλέγει κάθε φορά ένα διαφορετικό χρώμα που θα φωτίσει τις ψυχές μας. Εφευρίσκει μάλιστα και δικά της χρώματα για να χρωματίσει κάθε της παραγωγή. Χρώματα που δεν υπάρχουν ούτε καν στο ουράνιο τόξο, αφού η ίδια είναι ένα σύμπαν μοναδικό και ακόμα ανεξερεύνητο.

Το κοινό την ακολουθεί επί σειρά ετών -60 συναπτάχρόνια!- μαγεμένο, όπως η πεταλούδες μαγνητίζονται από το δυνατό φώς. Η Μαρινέλλα, η Κίρκη του ελληνικού τραγουδιού, τους ανταποδίδει την αγάπη τους, χαρίζοντάς τους την ίδια της την ψυχή. Με την πρώτη της νότα, με την πρώτη της κίνηση, την πρώτη της ματιά, σαγηνεύει τους πάντες.

 

ΤΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΚΑΙ Ο ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗΣ

Η Κυριακή Παπαδοπούλου –αφού αυτό είναι το βαπτιστικό της όνομα- γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη, από μια όχι εύπορη οικογένεια. Στα τέσσερα της μόλις, συμμετείχε σε παιδική ραδιοφωνική εκπομπή και όλοι μίλησαν για ένα παιδί θαύμα. Η υποκριτική αλλά και το τραγούδι κυλούσαν στο αίμα της. Στην εφηβεία της, στα 17 της, ακολούθησε ως ηθοποιός το θίασο της Μαίρη Λωράνς, που περιόδευε ανά την Ελλάδα– τα λεγόμενα μπουλούκια-. Ένα βράδυ η τραγουδίστρια αρρώστησε και η Κυριακή την αντικατέστησε. Ο δρόμος προς της επιτυχία είχε ήδη ανοίξει. Επαγγελματικά στο θέατρο συνεργάστηκε για πρώτη φορά με τον Κώστα Βουτσά, τη Μάρθα Καραγιάννη και τον Αλέκο Τζανετάκο. Αν όμως δεν υπήρχε η μάνα της Μάρθας Καραγιάννη να πει στους γονείς της Μαρινέλλας ότι θα την έχουν υπό την προστασία τους, ίσως ο αυστηρός πατέρας της, ο Γιώργος Παπαδόπουλος, να μην την άφηνε ποτέ να ασχοληθεί με το θέατρο.

 

Το 1956, ο τραγουδοποιός Τόλης Χαρμάς της χαρίζει το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Μαρινέλλα. Το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς συναντά τον Στέλιο Καζαντζίδη. Την ακούει να ερμηνεύει ένα τραγούδι του και εντυπωσιάζεται . Της ζητά αμέσως να γίνει το σεγκόντο του και όχι μόνο…. Μια μέρα, ενώ είχαν πάει με μια βάρκα για ψάρεμα, ο μεγάλος λαϊκός τραγουδιστής βρίσκει την ευκαιρία να της εξομολογηθεί τον ερωτά του για εκείνη. Μια θυελλώδης σχέση ξεκινά, ενώ σαν δίδυμο οργώνουν τις πίστες, όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και του εξωτερικού. Τα σχόλια παντού διθυραμβικά. Τα πρώτα χρόνια που δούλεψε με τον Στέλιο Καζαντζίδη, εκτός από σεγκόντο του, η Μαρινέλλα παράλληλα έκανε κι άλλες δουλειές πάνω στο πάλκο. Σημείωνε τις παραγγελιές του κοινού σε ένα τετράδιο και κρατούσε τα χρήματα που έδιναν. Την εποχή εκείνη συνηθιζόταν όποιος ζητούσε από την ορχήστρα να του παίξουν τραγούδι έπρεπε να πληρώσει ένα μικρό χρηματικό ποσό. Φυσικά ήταν απαγορευτικό να σηκωθεί άλλος να χορέψει στο ίδιο τραγούδι. Μέχρι και φόνος έχει γίνει άλλωστε όπως όλοι γνωρίζουμε, όταν κάποιος στο παρελθόν αποφάσισε να μην ακολουθήσει τον άγραφο αυτό νόμο της νύχτας. Το περίεργο ήταν για εκείνη την εποχή ότι κάποιοι ζητούσαν το ίδιο τραγούδι δύο και τρεις φορές. Ο Στέλιος φυσικά αρνιόταν λέγοντας: «Δεν είμαι τζουκ-μποξ…»

Η Μαρινέλλα, εκτός από τα τραγούδια που έλεγε συντροφιά με τον Καζαντζίδη, πάντα σε κάθε πρόγραμμα έλεγε και δυο τρία τραγούδια μόνη της, όχι όμως καθισμένη στο πάλκο, αλλά όρθια κουνώντας ρυθμικά τα χέρια της και το κορμί της. Προάγγελος δηλαδή του σόου που κάνει εδώ και πολλά χρόνια και μαγεύει το κοινό.

 

Το ζευγάρι στη ζωή αλλά και στο τραγούδι, αποφασίζει τελικά να παντρευτεί τον Μάιο του 1964. Δυο χρόνια μετά ο γάμος αυτός έλαβε τέλος. Κάθε τέλος όμως σημαίνει μια νέα αρχή. Η Μαρινέλλα, δεν το βάζει κάτω και προσπαθεί να στήσει μια αυτόνομη καριέρα. Και επειδή πολύς λόγος έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια για την συνεργασία της με τον Στέλιο Καζαντζίδη, ότι εκείνος δηλαδή ήταν το διαβατήριό της για την μετέπειτα λαμπρή πορεία της Η ίδια έχει δηλώσει πως όταν χώρισαν, κανείς σημαντικός συνθέτης δεν της εμπιστεύθηκε μεγάλα τραγούδια, για να μην θεωρηθεί ότι χτυπούσαν πισώπλατα τον Καζαντζίδη. Της έκλεισε μάλιστα πόρτες σε μεγάλους συνθέτες όπως ο Θεοδωράκης ή ο Χατζηδάκης.

Ευτυχώς, ο Γιώργος Κατσαρός οσμίστηκε το μεγάλο ταλέντο της Μαρινέλλας και της έδωσε να ερμηνεύσει μεγάλες επιτυχίες που μέχρι σήμερα σιγοτραγουδούμε, όπως: «Οι άντρες δεν κλαίνε» ή το «Απόψε χάνω μια ψυχή». Το νερό μπήκε στο αυλάκι και ουκ ολίγοι σημαντικοί συνθέτες άρχισαν να της δίνουν απλόχερα τραγούδια. Ο Γιώργος Ζαμπέτας, που της έδωσε το «Σταλιά-σταλιά» και την απογείωσε καλλιτεχνικά. Καρμικό γεγονός, αφού είχε προηγηθεί η άρνηση της Αλίκης Βουγιουκλάκη να το πει στην ταινία «Το κορίτσι του Λούνα Πάρκ». Ακολούθησαν ο Γιάννης Μαρκόπουλος, ο Μάνος Λοίζος, ο Χρήστος Λεοντής, και ο φυσικά ο Μίμης Πλέσσας, όπου το 1968 της δίνει να ερμηνεύσει το «Άνοιξε πέτρα», στο μιούζικαλ του Γιάννη Δαλιανίδη «Γοργόνες και μάγκες». Το τραγούδι αυτό έμελλε να γίνει σταθμός στην καριέρα της. Δεν νομίζω ότι υπάρχει πρόγραμμα της στο οποίο να μην το συμπεριλάβει. Συνεχίζει να ερμηνεύει το ένα σουξέ μετά το άλλο και κατακτά αβίαστα το κοινό.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η Μαρινέλλα δεν έχει κατηγορηθεί, για το ρεπερτόριο της. Η ίδια πάντως τόλμησε να παραδεχτεί ότι στην καριέρα της ερμήνευσε κάποια μέτρια τραγούδια. «Αλλά όταν τραγουδάς με την ψυχή σου, δίνεις ζωή και υπόσταση ακόμα και στα μέτρια τραγούδια», λέει χαρακτηριστικά.

Το γεγονός βέβαια ότι αυτοσαρκάζεται, σημαίνει πολλά: Οι άνθρωποι που αυτοσαρκάζονται είναι πολύ καλύτεροι σε πολλά επίπεδα από εκείνους που δεν αντέχουν τις αλήθειες. Είναι εξυπνότεροι, φαίνονται πιο ελκυστικοί και είναι πιο επιτυχημένοι στις καριέρες που έχουν επιλέξει.

Η Μαρινέλλα δηλώνει αντάρτης της ζωής , είναι πέρα για πέρα ανεξάρτητη, και δεν διανοήθηκε ποτέ να γίνει μέλος παρέας… ή να κρύβεται πίσω από τα όποια κυκλώματα. Ποτέ της δεν προσπάθησε να μιμηθεί άλλες συναδέλφους της, όσο σημαντικές κι αν ήταν. Προσπαθούσε μόνο να εξελίξει τον εαυτό της, να αλλάζει διαρκώς ύφος και ρεπερτόριο, να ψάχνει για νέα καλλιτεχνικά μονοπάτια, να κολυμπά σε βαθιά νερά και άγνωστους για εκείνη μουσικούς ή και θεατρικούς δρόμους. Το πείσμα όμως που πάντα έχει για τη δουλειά της, την οδηγούσε μόνο στην επιτυχία.

Η ΠΡΩΤΙΕΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ

Πρωτοπόρα, ριζοσπαστική, νεωτερίστρια, επαναστάτρια, μάγκας, αλλά επ’ ουδενί τζάμπα. Στην Μαρινέλλα ανήκουν ουκ ολίγες πρωτιές. Επέβαλε το ρεπό της Κυριακής για να ξεκουράζονται οι μουσικοί. Όπως επίσης απαίτησε από τους επιχειρηματίες, όλοι οι εργαζόμενοι στα κέντρα και οι μουσικοί να πληρώνονται την αργία τους. Τόλμησε και βγήκε με παντελόνι στην πίστα, επιβάλλοντας το ως επίσημο ένδυμα και μάλιστα πολύ θηλυκό. Έκοψε το μαλλί της πολύ κοντό, αγορίστικο και ανέδειξε τις γωνίες του προσώπου της και πήγε κόντρα σε όλους τους κανόνες της εποχής, όπου οι γυναίκες είχαν τα μαλλιά τους μακριά και τα σήκωναν με περίτεχνους ογκώδεις κότσους όταν ήθελαν να κάνουν μια δημόσια εμφάνιση. Ήταν αυτή που σηκώθηκε πρώτη από την καρέκλα του λαικού πάλκου. Είχε προηγηθεί βεβαίως η Μαίρη Λίντα, η οποία όμως δεν ήταν μόνη της, αφού ήταν καλλιτεχνικό ζευγάρι και όχι μόνο, με τον Μανώλη Χιώτη ο οποίος πάντα στα προγράμματά τους ήταν πάντα όρθιος στο πλευρό της, με το μπουζούκι του.

Στα κέντρα που δούλευε πρόσεχε τον ήχο, και έφτιαξε τα καμαρίνια διαμόρφωσε τις αίθουσες με σποτάκια, έβαλε λευκά τραπεζομάντηλα στα τραπέζια, άναψε κεριά για τέλεια ατμόσφαιρα. Ακόμα και κρυστάλλινους πολυελαίους έβαλε στα μαγαζιά. Ήταν η πρώτη που έφερε στην Ελλάδα ασύρματα μικρόφωνα τελευταίας τεχνολογίας. Το κόστος για την εποχή εκείνη πολύ μεγάλο, αλλά για εκείνη αμελητέο, αφού ήθελε να αλωνίζει την πίστα, χωρίς να μπερδεύεται στα καλώδια των ενσύρματων μικροφώνων.

Φόρεσε πρώτη απ’ όλες τις τραγουδίστριες τουαλέτες υψηλής ραπτικής, όπως Ντιορ, Υβ Σεν Λοράν, αλλά και από έλληνες σχεδιαστές όπως ο ΝτίμηςΚρίτσας, η Κάτια Γκίγκιλα Ντήμι Καλαχάνη και Ντεμη Βαχλιωτη.

Είναι η πρώτη καλλιτέχνις που πρότεινε μια δισκογραφική δουλειά, με την ίδια θεματολογική ενότητα το ’73 το δίσκο Αλβανία, όπου όλα τα τραγούδια είχαν τον ίδιο θεματικό άξονα.

Όταν άνοιξαν τα Ελληνοαλβανικά σύνορα το 1977, ήταν η πρώτη ερμηνεύτρια που πήγε στην Αλβανία, με τους Αδελφούς Τζαβάρα και τον Κώστα Καράλη. Τις συναυλίες οργάνωσε ένα από τα πιο δημοφιλή γραφεία παραγωγής και δημοσίων σχέσεων Θεόδωρος Κρίτας.

Η πρώτη που αντικατέστησε το σπάσιμο των πιάτων με το πέταγμα λουλουδιών, επιβάλλοντας το αγαπημένο της λουλούδι την γαρδένια.

Για πρώτη φορά στα χρονικά, κέντρο πήρε το όνομα τραγουδίστριας: ήταν το «Μαρινέλλα» στην Φιλελλήνων στο Σύνταγμα. Ήταν επίσης, η πρώτη καλλιτέχνις που τραγούδησε και έπαιξε τη ζωή της σε θεατρικη παράσταση, στο «Μαρινέλλα το μιούζικαλ», που ανέβηκε στο Παλλάς.

Ήταν η πρώτη ελληνίδα που πήγε για συναυλίες στην Κύπρο και μάλιστα πριν το πραξικόπημα.

Η πρώτη που ηχογράφησε Liveπρογραμμά της, όπως το «Μια βραδιά με την Μαρινέλλα», το «Ρεσιτάλ» κ.α.

Η πρώτη που πήγε και τραγούδησε σε διεθνή Φεστιβάλ όπως στη Βραζιλία στο Ριο ντε Τζανείρο, στις Κάννες.

Για το άρτιο πάντα αποτέλεσμα των παραστάσεων της, ήταν η πρώτη που χρησιμοποίησε στις δουλειές της χορογράφους και μάλιστα καταξιωμένους αλλά και σκηνοθέτες. Δίνοντας φυσικά έτσι άλλο ύφος και υψηλή ποιότητα στις πολυδάπανες αυτές παραγωγές.

Ήταν τέλος η πρώτη που χρησιμοποίησε το όνομα της σε τίτλο παράστασης «Η Μαρινέλλα τραγουδά και θυμάται, « Η Μαρινέλλα στο Ρεξ», «Η Μαρινέλλα τραγουδά την ελπίδα» και τόσες άλλες.

Στη δεκαετία του ’70 σπάει ταμεία με τις επιτυχίες της «Πάλι θα κλάψω», «Με πνίγει τούτη η σιωπή», «Τη βραδιά μου απόψε», «Κρίμα το μπόι σου», κ.α.

Η ΜΟΝΑΧΟΚΟΡΗ ΤΗΣ ΤΖΩΡΤΙΝΑ ΚΑΙ Ο ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πάντως δύο γεγονότα που σαφώς απασχόλησαν ιδιαίτερα τον Τύπο της εποχής, είναι τα παρακάτω: Το 1973 η Μαρινέλλα, τάραξε την κοινωνία της εποχής αφού τόλμησε κι έγινε ανύπαντρη μητέρα, φέρνοντας στον κόσμο την μοναχοκόρη της, Τζωρτίνα Σερπιέρη, καρπός του έρωτα της με τον πρωταθλητή Ελλάδος στην ιππασία Φρέντυ Σερπιέρη. Στις 10 Νοεμβρίου του ίδιου χρόνου, η μοίρα της χάρισε ένα δυνατό έρωτα και ταυτόχρονα μια ανεπανάληπτη επαγγελματική συνεργασία. Ξημερώματα και η Μαρινέλλα κατέβαινε με το αυτοκίνητό της την λεωφόρο Συγγρού. Σε ένα φανάρι, βλέπει στο διπλανό αυτοκίνητο τον Τόλη Βοσκόπουλο. Εκείνος βυθίστηκε μέσα στα μεγάλα της υγρά μάτια και ενώ από το ραδιόφωνο του ακουγόταν το τραγούδι του Χατζηνάσιου «Aν μ αγαπάς φίλα σταυρό», με ερμηνεύτρια την Δήμητρα Γαλάνη, την κοίταξε με νόημα και της είπε «Θέλεις να παντρευτούμε;;;;;;».Η Μαρινέλλα, μην μπορώντας να συνειδητοποιήσει τι άκουσε, αμήχανα έβαλε τα γέλια…. Στη συνέχεια έφυγαν μαζί για το σπίτι της Μαρινέλλας στο Παγκράτι.

Μαζί με τον Τόλη Βοσκόπουλο, μοιράστηκαν δυο μεγάλους δίσκους (“Μαρινέλλα & Βοσκόπουλος” και “Εγώ κι’ εσύ”). Ο γάμος τους κράτησε μέχρι το ’81.

Η επόμενη επιλογή της Μαρινέλλας, που ξάφνιασε και συζητήθηκε ιδιαίτερα, αλλά και δικαιώθηκε γνωρίζοντας πλατιά υποδοχή τόσο άμεσα όσο και μέσα στο χρόνο, ήταν το πέρασμα της από τη λάμψη της πίστας στις μπουάτ της Πλάκας του ’70, και κυρίως η συνεργασία της με τον τραγουδοποιό Κώστα Χατζή. Αυτό το αποδεικνύει το ρεκόρ πωλήσεων που έκανε ο δίσκος του «Ρεσιτάλ» , που έφτασε τα 500,000 αντίτυπα μαζί με τον Χατζή ηχογράφησαν άλλες δύο δισκογραφικές δουλειές το ΤΑΜ ΤΑΜ 1980 και την ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ 1987

Από τότε μέχρι και σήμερα η Μαρινέλλα μας εκπροσώπησε σε ουκ ολίγα παγκόσμια Φεστιβάλ, συνεργάστηκε με τους σημαντικότερους έλληνες συνθέτες, ενώ δούλεψε με την αφρόκρεμα των Ελλήνων τραγουδιστών. Πέρα από τις μεγαλύτερες πίστες και θέατρα κατέκτησε το Ηρώδειο και το Μέγαρο Μουσικής, αλλά και το Καλλιμάρμαρο. Φυσικά τίποτα δεν έγινε τυχαία. Η Μαρινέλλα δεν είναι μόνο μια στάρ με τεράστιο καλλιτεχνικό ανάστημα, μια ντίβα με ατσάλινες φωνητικές δυνατότητες, ένα είδωλο με μια απαράμιλλη κίνηση κύκνου, μια ερμηνεύτρια διαστημικού βεληνεκούς, μια ηθοποιός με έμφυτη θεατρικότητα που μεταμορφώνεται σε κάθε της εμφάνιση. Είναι ένα φαινόμενο, που όμοιο του δεν υπάρχει και δεν θα υπάρξει ποτέ σε παγκόσμια κλίμακα.

 

 

Η Μαρινέλλα εχει αφήσει το στίγμα της με ανεξίτηλο μελάνι και μετά το πέρασμά της από τη ζωή αυτή, θα την μελετούν οι νεώτεροι ως φαινόμενο. Η Μαρινέλλα δεν υπήρξε ποτέ μονοδιάστατη. Είναι το πιο αριστοτεχνικά δομημένο μελωδικό ψηφιδωτό. Μαρινέλλα ίσον: Άρθρωση, σωστή αναπνοή, μέταλλο, πειστικότητα, πάθος, θεατρική παρουσία, ενέργεια, κίνηση, χορός, νεύρο, τέμπο, ασύλληπτες δυνατότητες έκτασης, ρυθμός, αίσθημα, τεχνική, ψυχή, χρώμα, μπρίο, γοητεία, διαύγεια, απλότητα, σεμνότητα, παλμό, πρωτοτυπία, δυναμισμό, υποβλητικότητα, επιβλητικότητα, μελωδικότητα, έκφραση, γλυκύτητα, ιδιορρυθμία, αρμονικότητα, μεγαλείο. Και φυσικά ήθος. Λέξη που εκλείπει από πολλούς καλλιτέχνες, οι οποίοι στο βωμό της επιτυχίας, ποδοπατούν τα πάντα και τους πάντες. Η Μαρινέλλα είναι η χρυσή Ολυμπιονίκης του τραγουδιού. Κόβει και θα κόβει για πάντα πρώτη το νήμα, με μοναδική της ντόπα το θείο ταλέντο της.

 

ΠΑΛΛΑΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Ένα μεγάλο υπερθέαμα στήνεται αυτήν την περίοδο με τίτλο «ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ – ΖΑΧΑΡΑΤΟΣ στον καθρέφτη του ΠΑΛΛΑΣ» η Μαρινέλλα συναντά τον Τάκη Ζαχαράτο σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασούλη και κείμενα Γιάννη Ξανθούλη.

Πρεμιέρα: Ιανουάριος 2017

Θερμές ευχαριστίες στον Φρέντυ Πυτιλάκη για την παραχώρηση του υλικού προς την υλοποίηση του αφιερώματος. Ο ίδιος θα δημιουργήσει Κέντρο Έρευνας Τέχνη και Πολιτισμού αφιερωμένο στην Μαρινέλλα και στο έργο της. Στο επόμενο τεύχος του PressTease «το όνειρό του για την Μαρινέλλα».

 

 

Related posts

Powered by e-vima.gr e-vima.gr e-vima.gr e-vima.gr e-vima.gr e-vima.gr