Νέα εποχή ξημερώνει για την.. Αμφίπολη!

Μια νέα εποχή ξεκινάει για την Αμφίπολη και την τοποθετεί εκ νέου στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.

Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνα Μενδώνη, στις 28 Ιουνίου, είχε υποσχεθεί από την Αμφίπολη ότι στόχος του ΥΠΠΟΑ είναι να αρχίσει αμέσως η διαδικασία δημοπράτησης των συνεπαγόμενων των μελετών έργων, προκειμένου εντός του β΄ 15ημέρου του Σεπτεμβρίου 2020 να ξεκινήσει η πρώτη φάση εργασιών στερέωσης και αποκατάστασής του μνημειακού συνόλου.

Και έγινε πράξη, καθώς εγκρίθηκε τόσο η Γεωτεχνική όσο και η Στατική μελέτη όπως γράψαμε χτες (εδώ)

  • Με την μεν Γεωτεχνική μελέτη ουσιαστικά αποκαθίσταται χωματουργικά η περιοχή γύρω από το Ταφικό Μνημείο και φυσικά με τον σχεδιασμό αυτό επιτυγχάνεται η ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση του μνημείου από ωθήσεις γαιών ακόμα και σε περίπτωση ακραίου σεισμού
  • Με την δε Στατική μελέτη θα έρθει το μνημείο σε κατάσταση ασφαλείας με τη διατήρηση ελάχιστων εσωτερικών στερεωτικών διατάξεων.

Γιατί σήμερα είναι αλήθεια πως είναι γεμάτο …σίδερο!

Για την ασφάλεια φυσικά του ίδιου του μνημείου.

Παράλληλα και εκτός του λόφου Καστά οι αρχαιολογικές έρευνες θα μετατοπιστούν στο λόφο 131 που βρίσκεται απέναντι από το μνημείο του Καστά.

Το 1965 και ο κ. Δημήτρης Λαζαρίδης

Εκεί και το 1965 ο Λαζαρίδης είχε επιχειρήσει την δική του έρευνα, όπου αποκαλύφθηκε ένα υποτυπώδες τείχος από ογκώδεις επεξεργασμένους λίθους, χωρίς ωστόσο να προσδιοριστεί η εποχή της κατασκευής αλλά και η χρήση του οικοδομήματος.

Και φυσικά θα πρέπει να δούμε επιτέλους να ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για το ζήτημα των απαλλοτριώσεων πέριξ του τύμβου

Δεν γίνεται τώρα όλοι να θυμήθηκαν πως πρέπει να σπείρουν ελιές, γύρω από το λόφο;

Αλλά για να μαθαίνουν οι καινούργιοι και να θυμούνται οι παλιοί θα σας αναφέρω μερικά πράγματα για τις ανασκαφές Λαζαρίδη στην Αμφίπολη αλλά και την κόρη του Πέπη Λαζαρίδη υπεύθυνη για τον εφηβαρχικό νόμο που εκτίθεται σήμερα στο μουσείο Αμφίπολης .

Ανασκαφές Λαζαρίδη στην Αμφίπολη και η Πέπη Λαζαρίδη

Την τελευταία της πνοή άφησε η αρχαιολόγος Πέπη Λαζαρίδου, που ήταν κόρη του πρωτεργάτη των ανασκαφών στην Αμφίπολη κ.Δημήτρη Λαζαρίδη.

Η ίδια ήταν υπεύθυνη για την δημοσίευση του Εφηβαρχικού Νόμου της Αμφίπολης , στο οποίο σύμφωνα με την ίδια αναδείχθηκε το πρόσωπο του Φιλίππου Ε΄του Μακεδόνα, ενός από τους απογόνους του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ενός άνδρα ρωμαλέου και δραστήριου και ως πολιτικού και ως στρατιωτικού ηγέτη.

Επιθυμία του ήταν να ενώσει τους Έλληνες προκειμένου ν’ αντιμετωπίσει τον επερχόμενο κίνδυνο, από δυσμάς, που αυτός ήταν η Ρώμη ή και η Καρχηδόνα.

Αλλά ποιος είναι ο εφηβαρχικός νόμος της Αμφίπολης;

Είναι μια μαρμάρινη στήλη που βρέθηκε στο χώρο του αρχαίου Γυμνασίου, από τον αρχαιολόγο Δημήτρη Λαζαρίδη το 1984 και φυλάσσεται στο αρχαιολογικό μουσείο της Αμφίπολης.

O νόμος είναι έργο του εφηβάρχου Αδαίου Ευημέρου και μας δίνει πληροφορίες για την αγωγή των εφήβων, τα ήθη της εποχής, τα αξιώματα, την κοινωνική δομή της πόλης.

Ο εφηβαρχικός νόμος είναι ένα κείμενο με 130 στίχους που η χάραξή του χρονολογείται στο 21 π.χ., αλλά όπως προκύπτει από την μελέτη είναι αντιγραφή παλαιότερου κειμένου.

Σύμφωνα με το εισαγωγικό σημείωμα της κ. Λαζαρίδου, από την προδημοσίευση , καθώς η ίδια δεν πρόλαβε να κάνει την τελική δημοσίευση, διατυπώνεται η εκτίμηση ότι η αρχική σύνταξη του εφηβαρχικού νόμου ανάγεται στην ελληνιστική περίοδο.

Το στοιχείο που ενδυναμώνει αυτή την εκτίμηση είναι η αναφορά στην απονομή των στεφάνων, η οποία γινόταν κατά τον μήνα Ολώ(ι)ο, ο οποίος είναι ο ακροτελευταίος του μακεδονικού ημερολογίου και αντιστοιχεί στον Ιούλιο.

Επίσης ένα σημαντικό στοιχείο που προκύπτει από την μελέτη του νόμου, είναι στο σημείο εκείνο που αναφέρεται στον επώνυμο ιερέα που όταν προσέλθει θα τελεστούν οι καθιερωμένες ιερουργίες για να ξεκινήσουν οι γυμνικοί αγώνες.

Η θεότητας της οποίας ο ιερέας είναι επώνυμος δεν αναφέρεται, αλλά σημειώνεται ότι στις περισσότερες πόλεις της Μακεδονίας και ως εκ τούτου και στην Αμφίπολη ήταν ο επώνυμος άρχων και άρα ο ιερέας του Ασκληπιού, το οποίο δεν ίσχυε στην περίπτωση της Κασσάνδρειας και των Φιλίππων.

Τι γράφει ο εφηβαρχικός νόμος;

Στην εισαγωγή του νόμου, γίνεται αναφορά στα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις του εφηβάρχου, σχετικά με την απογραφή των εφήβων, την επιβολή ποινών, τον έλεγχο του θεσμού από τους πολιτικούς άρχοντες κλπ.

Καθορίζει επίσης το ποιοι έφηβοι έχουν το δικαίωμα της φοίτησης, αν και ήταν υποχρεωτική για όλους, αλλά τίθεται ως προϋπόθεση, η οικογένεια του εφήβου, να είχε τα μέσα επιβίωσης για δύο χρόνια.

Επίσης το πώς ορίζονται οι δάσκαλοι, τους κανόνες επιμέλειας των εφήβων, επισημαίνει ότι θα υπηρετούν για δύο χρόνια και θα φορούν χιτώνα, χλαμύδα, θα φέρουν κρηπίδες ως υποδήματα, ενώ θα έχουν πέτασο, τόξο και τουλάχιστον τρία ακόντια, ως εξοπλισμό.

Επίσης απαγορεύει ρητώς στον έφηβο να ακολουθείται από υπηρέτη.

Επίσης προβλέπει την επιβολή προστίμων στους διδασκάλους, αν δεν διάγουν βίο κόσμιο και σώφρονα, όπως επίσης αν δεν επιμελούνται την εκπαίδευση των εφήβων, ενώ προβλέπει ποινές προστίμου και για όσους κακολογούν τους εφήβους ή τους ακολουθούν κατά βήμα με ύποπτες προθέσεις ή συγχρωτίζεται μαζί τους εκτός παλαίστρας και τέλος ποιες ποινές υπάρχουν για τους εφήβους για διάφορα παραπτώματα.

Γενικά ο νόμος είναι πάρα πολύ αυστηρός έναντι όλων, ακόμη και ατόμων που αν και δεν ανήκουν στον προσωπικό του Γυμνασίου, θα επιχειρήσουν να διαφθείρουν τους εφήβους, παράπτωμα που και γι’ αυτό υπάρχει πρόβλεψη για την επιβολή προστίμων.

Υπάρχει πρόβλεψη ακόμη και για την συμμετοχή των εφήβων στα θεάματα, όπου επισημαίνεται ότι έπρεπε να πηγαίνουν με συντεταγμένο τρόπο, δεν επιτρέπονταν να κάθεται κανείς ανάμεσα τους, δεν επιτρέπονταν να χειροκροτούν και να σφυρίζουν παρά να μένουν σιωπηροί κατά την διάρκεια του θεάματος!!!

Ένα σημαντικό στοιχείο των συμπερασμάτων είναι ότι υπάρχει η πρόβλεψης ότι επειδή οι έφηβοι δεν είναι πλήρως ενήλικοι, τελούσαν υπό επιτροπεία λόγω του ότι είναι «ατελώς λειτουργίας»…

κατά λέξη η αναφορά αυτή παραπέμπει στην αριστοτελική ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ, γεγονός που αποτελεί μια υπόμνηση ότι ο Μακεδόνας νομοθέτης είχε ενώπιών του αυτό το έργο.

Το τελικό συμπέρασμα είναι ότι ο συντάκτης του νόμου, έλαβε υπόψιν του, όχι μόνο τον Αριστοτέλη, αλλά και τον Ξενοφώντα με το έργο του Λακεδαιμονίων Πολιτεί

Διαβάστε επίσης για το Δήμο Αμφίπολης

Διαβάστε εδώ για το Δήμο Σερρών