Στην άμυνα» έχουν περάσει τα νοικοκυριά, περικόπτοντας όπου μπορούν τις καταναλωτές τους δαπάνες.
Ο παραλογισμός με τις υπέρογκες χρεώσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος έχει αυτόματα οδηγήσει τον μέσο καταναλωτή, και ιδιαίτερα τα νοικοκυριά, σε δραστική μείωση της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας.
Ήδη η νέα αυτή καταναλωτική συμπεριφορά σε σχέση με την εξοικονόμηση στην κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος αποτυπώνεται και στην κατανάλωση καθώς πάνω από το 60% των συμπολιτών μας έχουν μειώσει όσο μπορούν το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος.
Τα μέτρα Μητσοτάκη: Λύτρωση για τις τσέπες των νοικοκυριών
Τα μέτρα Μητσοτάκη φαίνεται πως θα αργήσουν να καταγραφούν στις τσέπες των νοικοκυριών, ενώ και η περιβόητη αναστολή για έναν χρόνο της ρήτρας αναπροσαρμογής αργεί και δύσκολα θα φανεί στις τσέπες μας αυτή τη χρονιά.
Η κυβέρνηση, ωστόσο, έχει στα χέρια της το περιβόητο πόρισμα της ΡΑΕ που έχει αναλάβει να προσδιορίσει τα υπερκέρδη των εταιρειών ενέργειας, ώστε επί αυτών να εφαρμοστεί το ειδικό τέλος που έχει εξαγγείλει ο πρωθυπουργός και από το οποίο θα χρηματοδοτηθεί ένα μέρος των μέτρων στήριξης σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Τα υπερκέρδη αυτά προσδιορίζονται γύρω στα 600 εκατ. ευρώ και σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, η ΡΑΕ προσδιορίζει το μικτό περιθώριο κέρδους των ηλεκτροπαραγωγών στην παραγωγή στα 930 εκατ. ευρώ, τα οποία, αφαιρουμένης της εκπτωτικής πολιτικής της ΔΕΗ (ύψους 330 εκατ. ευρώ), διαμορφώνονται σε περίπου 600 εκατ. ευρώ.
Βάσει αυτών των υπολογισμών, το μικτό περιθώριο κέρδους της Επιχείρησης υπολογίζεται περί τα 400 εκατ. ευρώ και των ιδιωτών παραγωγών μαζί με τις ΑΠΕ σε 200 εκατ. συνολικά.
Αναλυτικά τα βασικά σημεία του πορίσματος της ΡΑΕ
Το πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας που προσδιορίζει τα αποτελέσματα των εταιρειών κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης για την περίοδο Οκτωβρίου 2021 με Μάρτιο 2022, έχει ως εξής:
Η κερδοφορία την καθετοποιημένων προμηθευτών (είναι η ΔΕΗ και οι ιδιώτες που δραστηριοποιούνται τόσο στην παραγωγή όσο και στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας) από τη συμμετοχή τους στη χονδρική αγορά ήταν αυξημένη κατά την περίοδο της ενεργειακής κρίσης κατά 927 εκατ. ευρώ.
Από τα 927 εκατ. ευρώ αφαιρείται το κόστος των εκπτώσεων που χορήγησε η ΔΕΗ στους πελάτες της στο 8μηνο από τον Αύγουστο του 2021 έως το Μάρτιο του 2022 που είναι 336 εκατ.
Ερώτημα που δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμη, αποτελεί το αν από τα 600 εκατ. ευρώ που απομένουν, θα αφαιρεθούν και οι “έμμεσες” όπως χαρακτηρίζονται εκπτώσεις