SURVIVOR 2021: Γιατί η μοιρασιά του φαγητού στο survivor είναι άδικη!

Πολλοί αναρωτιούνται πώς τρέφονται και κυρίως αν είναι ικανοποιητική η ποσότητα φαγητού για όλους μετά τη νίκη στα αγωνίσματα του SURVIVOR 2021.

O Γιάννης Χριστούλας personal trainer μας εξηγεί μερικές σημαντικές απαντήσεις

‘‘δεν θα θεωρούσες ποτέ δίκαιο να τρέφεις με ίδια ποσότητα φαγητού ένα Τσιουάουα (3 κιλά) με ένα ελληνικό ποιμενικό (50 κιλά), με τον ίδιο τρόπο δεν είναι δίκαιο να λαμβάνουν την ίδια ποσότητα φαγητού ένα άνθρωπος 90 κιλών με ένα άλλο 45 κιλών’’

Η αίσθηση της πείνας σε κάθε άνθρωπο βασίζεται σε δυο κύριους παράγοντες.

Την αντικειμενική βιολογική ανάγκη του οργανισμού για θρέψη και την υποκειμενική αίσθηση του ατόμου για το πόσο πεινάει.

Ως αθλητικός επιστήμονας δεν θα αναλύσω το δεύτερο σκέλος της υποκειμενικής αίσθησης του ατόμου για πείνα και θα ήθελα να δω ψυχολόγους να αναφέρονται εμπεριστατωμένα σε αυτό.

Το βέβαιο είναι ότι ένας άνθρωπος μπορεί να τρώει καθημερινά λιγότερες θερμίδες από όσες χρειάζεται και να νιώθει πλήρης

(πράγμα που τον οδηγεί στο να χάνει σταδιακά βάρος),

ενώ κάποιος άλλος να τρώει συστηματικά περισσότερο από όσο χρειάζεται και να συνεχίζει να πεινάει

(πράγμα που τον οδηγεί σε σταδιακή αύξηση του βάρους του).

Σε κάθε περίπτωση το να αξιολογήσουμε την ανάγκη θρέψης ενός ατόμου σύμφωνα με το πόσο πεινάει υποκειμενικά δεν είναι ένα απόλυτο κριτήριο.

Η βιολογική ανάγκη για θρέψη

Θα αναφερθώ λοιπόν στην βιολογική ανάγκη για θρέψη

η οποία προσδιορίζεται από αντικειμενικούς και μετρήσιμους παράγοντες.

Σε αυτούς τους παράγοντες συγκαταλέγονται κυρίως το μέγεθος και η σύσταση του σώματος, η ηλικία, το φύλο, το κλίμα, γενετικές διαφορές, ορμονική κατάσταση.

Αυτοί διαμορφώνουν την ανάγκη του οργανισμού για θρέψη η οποία εκφράζεται μέσω του βασικού μεταβολισμού

ή αλλιώς μεταβολισμού ηρεμίας (Basal Metabolic Rate, BMR).

Οι 4 βασικότεροι παράγοντες από αυτούς συμβαίνει να είναι και αυτοί που μπορούν να υπολογιστούν πιο εύκολα

από τους βασικούς τύπους έμμεσου υπολογισμού που υπάρχουν.

Οι παράγοντες αυτοί είναι το φύλο, βάρος, το ύψος και η ηλικία.

Όσο μεγαλύτερο είναι το βάρος και το ύψος (μέγεθος σώματος)

τόσο μεγαλύτερη η ανάγκη για θερμίδες όπως φαίνεται στον παρακάτω τύπο υπολογισμού του Βασικού Μεταβολισμού, του Harris Benedict.

Άντρες: RMR (kcal/ημέρα) = 88 + (13.4 x Β) + (4.8 x Υ) – (5. 7 x Η)

Γυναίκες: RMR (kcal/ημέρα) = 448 + (9.2 x B) + (3.1 x Y) – (4.3 x H)

Σε ένα απλό παράδειγμα ένας άντρας 90 κιλών, με ύψος 190 εκ. και ηλικία 34 χρονών θα έχει (σύμφωνα με τον παραπάνω τύπο) έναν βασικό μεταβολισμό 2012 θερμίδες.

Μια γυναίκα 48 κιλών, με ύψος 155 εκ. και ηλικία 34 ετών έχει μεταβολισμό 1224.

Με απλά λόγια, ο συγκεκριμένος άντρας χρειάζεται σχεδόν την διπλάσια τροφή για να έχει την ίδια ενεργειακή κάλυψη με την συγκεκριμένη γυναίκα.

Φανταστείτε λοιπόν αυτοί οι δύο για τον οποιονδήποτε λόγο να τρώνε την ίδια ποσότητα φαγητού των 1000 θερμίδων για παράδειγμα.

Ο μεν άντρας θα βρίσκεται σε έναν βάναυσο υποσιτισμό κάτω απ’ το 50% των αναγκών του ενώ η δε γυναίκα θα βρίσκεται σε μια ήπια υποθερμιδική δίαιτα,

όμοια με αυτήν που ακολουθείται από χιλιάδες άτομα που αθλούνται σε καθημερινή βάση.

Αυτό αποτελεί μια σιωπηλή αδικία στο όνομα της ισότητας.

Ισότητα VS Δικαιοσύνη
Επειδή λοιπόν πολλές φορές είδα να αναφέρονται οι παίκτες σε δίκαιη μοιρασιά φαγητού,

θέλω να τονίσω ότι το δίκαιο δεν σχετίζεται με το ίσο σε αυτήν την περίπτωση.

Η παρακάτω εικόνα (την οποία δανείστηκα από το internet) απεικονίζει ακριβώς αυτήν την διαφορά.

Στο παράδειγμα πήρα μια γυναίκα και έναν άντρα για να τονίσω την μεγάλη διαφορά μεταξύ τους,

φυσικά όμως υπάρχουν αρκετά μεγάλες διαφορές και μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου ανάλογα με τα χαρακτηριστικά που προανέφερα.

Η μοιρασιά λοιπόν ίσης ποσότητας φαγητού μεταξύ ανόμοιων σωματικά παικτών αποτελεί μια κατάφορη αδικία προς τους μεγαλύτερους σωματικά παίκτες

και ένα ασύγκριτο πλεονέκτημα για τους μικρόσωμους ή μικρόσωμες παίκτριες.

Με αυτόν τον τρόπο κάποιοι υποβάλλονται σε ένα ήπιο υποσιτισμό ενώ άλλοι σε μια κατά πολύ χειρότερη και σκληρότερη δίαιτα.

Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, οι μεγαλύτεροι παίκτες έχουν και τις περισσότερες αρνητικές και εμφανείς επιπτώσεις

τόσο στην φυσική τους κατάσταση όσο και στην σωματική τους διάπλαση.

Παίκτριες με πολύ μικρή σωματική διάπλαση παραμένουν σχεδόν απαράλαχτες από τον πρώτο μήνα της έναρξης του παιχνιδιού και μετά.

Σκεφτείτε όμως και πιο απλά…

Δεν θα θεωρούσατε ποτέ δίκαιο να ταΐζετε με ίδια ποσότητα φαγητού ένα Τσιουάουα (3 κιλά) και ένα ελληνικό ποιμενικό (50 κιλά).

Με τον ίδιο τρόπο δεν είναι δίκαιο να λαμβάνουν την ίδια ποσότητα φαγητού ένας άνθρωπος 90 κιλών και ένας άλλος 48 κιλών.

Δείτε επίσης: