Ουρικό οξύ: Τα ύπουλα συμπτώματα που πρέπει να σας κινητοποιήσουν

Το ουρικό οξύ αποτελεί τελικό προϊόν του μεταβολισμού των πουρινών και παράγεται κατά κύριο λόγο στο ήπαρ και σε μικρότερο βαθμό στους νεφρούς και στο λεπτό έντερο. Οι πουρίνες είναι τμήμα των πρωτεϊνών των τροφών που λαμβάνουμε.

Μια ευνοϊκή δράση του ουρικού οξέως είναι ότι αποτελεί από τα σημαντικότερα ενδογενή αντιοξειδωτικά του οργανισμού.

Η απέκκρισή τού γίνεται κυρίως μέσω των ούρων, ενώ αποβάλλεται κατά 30% στα κόπρανα και ελάχιστα μέσω του ιδρώτα. Επομένως, το σώμα αποβάλλει το επιπλέον ουρικό οξύ μέσω των νεφρών στα ούρα.

Ωστόσο, αυτό δεν συμβαίνει αρκετά γρήγορα σε ορισμένα άτομα. Σχηματίζονται έτσι μικροί κρύσταλλοι (ουρικού οξέως) μέσα και γύρω από την άρθρωση, προκαλώντας φλεγμονή, πόνο και πρήξιμο.

Η παθολογική αυτή κατάσταση καλείται ουρική αρθρίτιδα και πρόκειται για μια κοινή και οδυνηρή πάθηση που προσβάλλει τις αρθρώσεις.

Η ουρική αρθρίτιδα ,λοιπόν, (κοινώς ποδάγρα) είναι το αποτέλεσμα της εναπόθεσης σε αρθρώσεις, κρυστάλλων ουρικού μονονατρίου, λόγω υπερκορεσμού του αρθρικού υγρού σε ουρικό οξύ.

Οι ασθενείς που προσβάλλονται συνήθως είναι είτε άνδρες ηλικίας μεταξύ 40 και 50 ετών , είτε ηλικιωμένοι που λαμβάνουν διουρητικά.

Η ουρική αρθρίτιδα είναι σπάνια σε προεμμηνοπαυσιακές γυναίκες .

Μάθετε ποια είναι τα συμπώματα τα οποία θα πρέπει να σας κινητοποιήσουν.

Οι παράγοντες κινδύνου που αυξάνουν το ουρικό οξύ είναι:

  • Υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ
  • Λήψη διουρητικών φαρμάκων
  • Λήψη ανοσο-κατασταλτικών φαρμάκων
  • Παχυσακία
  • Προβλήματα στον θυρεοειδή
  • Νεφρική ανεπάρκεια
  • Ψωρίαση

Κοινός παρονομαστής στα προβλήματα ουρικού οξέος είναι η διατροφή που είναι πλούσια σε πουρίνες.

Τα πιο κοινά συμπτώματα

Ουρική αρθρίτιδα

Αυτή προκαλείται από τη συσσώρευση του ουρικού οξέος στο αίμα, η οποία μπορεί να οδηγήσει στο σχηματισμό μικρών κρυστάλλων που συγκεντρώνονται στις αρθρώσεις των ποδιών, των αστραγάλων, στα γόνατα και στα χέρια. Ο πόνος μπορεί να είναι απότομος και έντονος.

Υπάρχουν πολλές θεραπείες για την αρθρίτιδα και οι περισσότερες από αυτές είναι εύκολο να ενσωματωθούν στην καθημερινή σας ζωή. Ενδεικτικά:

  • Τρώτε φρούτα και λαχανικά. Τα τρόφιμα που έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες μπορεί να να μειώσουν το ουρικό οξύ.
  • Βάλτε στο πιάτο σας κεράσια. Τα κεράσια έχουν αντι-φλεγμονώδεις ιδιότητες που καταπολεμούν το ουρικό οξύ.

Πέτρες στα νεφρά

Τα υψηλά επίπεδα ουρικού οξέος μπορεί να δημιουργήσουν μικρές πέτρες στα νεφρά.

Νεφρική ανεπάρκεια

Όταν το ουρικό οξύ χτυπήσει τα νεφρά τότε δεν λειτουργούν με συνέπεια αυτό να συσσωρεύεται στο αίμα.

Πότε πρέπει να δείτε ένα γιατρό

Αν έχετε τα ακόλουθα συμπτώματα δείτε αμέσως ένα γιατρό:

  • Φλεγμονή στο δάχτυλο, το οποίο μπορεί να είναι ένα σημάδι της συσσώρευση ουρικού οξέος
  • Αιμορραγία που δεν σταματά μετά από λίγα λεπτά
  • Ταχυκαρδία ή εξανθήματα στο δέρμα, ιδιαίτερα σε συνδυασμό με την έναρξη νέων φαρμάκων.
  • Εάν αισθάνεστε πόνο στο στήθος ή δυσφορία στο στήθος, καθώς και δυσκολία στην αναπνοή

Γενικές συστάσεις:

  • Αποφύγετε τα πλούσια σε πουρίνες τρόφιμα.
  • Αυξήστε την κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε υδατάνθρακες (ψωμί, ζυμαρικά, ρύζι, φρούτα)
  • Μειώστε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος και προτιμήστε πουλερικά και ψάρια .
  • Το αλκοόλ πρέπει να αποφεύγεται (ή έστω να μην υπερβαίνει το ένα ποτηράκι την ημέρα), το ίδιο και τα αναψυκτικά με ζάχαρη.
  • Οι χυμοί κερασιών και άλλων φρούτων με σκούρο χρώμα (όπως τα κόκκινα σταφύλια και τα μούρα) μπορεί να είναι προστατευτικοί και να μειώνουν τον κίνδυνο νέων κρίσεων. Τα βατόμουρα μάλλον περιέχουν κάποια ουσία που βοηθά στη μείωση του ουρικού στο αίμα και στη μείωση της φλεγμονής.
  • Πολύ βοηθάει η κατανάλωση άφθονου νερού (συνιστώνται 1-2 λίτρα νερό την ημέρα, συν 1-2 λίτρα από άλλα υγρά). Η καφεΐνη πρέπει να αποφεύγεται απ’ αυτούς που έχουν υψηλό ουρικό οξύ στο αίμα και ουρική αρθρίτιδα, διότι έχοντας αυτή διουρητική δράση επιτείνει την υπερουριχαιμία.
  • Η βιταμίνη C (κατανάλωση πολλών πορτοκαλιών) βοηθά τους νεφρούς να αποβάλλουν μεγαλύτερες ποσότητες ουρικού οξέος στα ούρα. Δόση 1-2 γραμμαρίων βιταμίνης C την ημέρα, μπορεί να θέσει την κατάσταση υπό έλεγχο.
  • Προσπαθήστε να αποκτήσετε σταδιακά και να διατηρήσετε ένα φυσιολογικό σωματικό βάρος. Αποφύγετε απότομη απώλεια βάρους.
  • Αποφύγετε μεγάλα και βαριά γεύματα αργά τη νύχτα.

Διαβάστε επίσης για τον Πονοκέφαλο πίσω από τα μάτια: