21/07/2024
32.5 C
Serres

Το πρώτο ελληνικό τρακτέρ και το ανεκπλήρωτο όραμα

Array

Το όνομα του περίφημου μηχανολόγου Μαλκότση, συζητιέται ακόμα και στις ημέρες μας. Το ίδιο και οι μηχανές του.

Η ιστορία ξεκινάει από το όραμα του Μικρασιάτη Σωκράτη Μαλκότση.

Σπούδασε μηχανολόγος-μηχανικός στο ΕΜΠ, απ’ όπου αποφοίτησε το 1919, και στο Πολυτεχνείο της Λειψίας, όπου ολοκλήρωσε τις σπουδές του ένα χρόνο αργότερα.

Μεταξύ 1921 και 1924, εργάστηκε στην εγκατάσταση κέντρων αυτόματης τηλεφωνίας, στην Αμβέρσα, που εκείνη της εποχή αποτελούσε έναν από τους σημαντικότερους εμπορικούς κόμβους της Ευρώπης, προτού επιστρέψει στην Ελλάδα και ανοίξει τεχνικό γραφείο.

Το 1934 ξεκινάει δυναμικά. Προχωράει με έδρα τον Πειραιά στις μηχανικές κατασκευές, ιδρύοντας, με κύριο μέτοχο την Τράπεζα Χίου, την «Τέχνικα Σ. Μαλκότσης Α.Ε. Γενικών και Τεχνικών Επιχειρήσεων».

dei gaia e vima (1)
BMW x2 ix2 web banner mathe perissotera 1

Το εργοστάσιο στήνεται στον Πειραιά, στην οδό Παπαστράτου και τα κεντρικά στην Αθήνα, στην οδό Σωκράτους.

Κατά την περίοδο του πολέμου, το μηχανουργείο του Μαλκότση συνεργάστηκε με το Ελληνικό Πυριτιδοποιείο και Καλυκοποιείο του Μποδοσάκη και κατασκεύαζε βλήματα για το Βασιλικό Ναυτικό.

Στην συνέχεια, το εργοστάσιο επιτάχθηκε από τους Γερμανούς κατακτητές.


Μεταπολεμικά, η εταιρεία αναπτύσσεται και γίνεται μία από τις πλέον δυναμικές της Ελλάδας.

Κατασκεύαζε από εξαρτήματα για το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέχρι μηχανουργικά δράπανα, ποτιστικές μηχανές και τελικά ένα ολοκληρωμένο ελληνικό τρακτέρ.

Από τα μέσα της δεκαετίας του 1940 οι πολύ μεγάλες, μετά τον πόλεμο, ανάγκες σε έργα οδήγησαν βαθμιαία τόσο στην αύξηση του αριθμού Διπλ. Μηχανολόγων ΕΜΠ, όσο και στην αύξηση της απασχόλησής τους σε διάφορους τομείς.

Στο εργοστάσιο του Διπλ. Μηχανολόγου Μηχανικού Σ. Μαλκότση, που προπολεμικά λειτουργούσε ως μηχανουργείο, κατασκευάζονταν τώρα εν σειρά μονοκύλινδροι και, σε μικρότερο αριθμό, τετρακύλινδροι κινητήρες Diesel,


που στα πρώτα δύσκολα μεταπολεμικά χρόνια κάλυπταν τις ανάγκες των αγροτικών αρδευτικών αντλιοστασίων, αλλά και την κίνηση των πολλών μικρών αλιευτικών σκαφών, τις βιοτεχνικές και άλλες συναφείς εφαρμογές με χαμηλό κόστος.

Στη διάρκεια μιας δεκαετίας παρήχθησαν 30.000 κινητήρες 7 και 15 ΗΡ. Στο εργοστάσιο εργάσθηκαν άνθρωποι που έγιναν μετέπειτα Καθηγητές ΕΜΠ και συμμετείχαν επίσης στα έργα των αντλιοστασίων της λίμνης Υλίκης για την υδροδότηση της Αθήνας.

Το τρακτέρ και το άδοξο τέλος

Το αποκορύφωμα της επιτυχίας για το εργοστάσιο Μαλκότση ήρθε με τη μηχανή ΕΜ ή αλλιώς «Έλσα Μαλκότση».

to prwto ellhniko trakter kai to anekplhrwro orama 1
to prwto ellhniko trakter kai to anekplhrwro orama 1

Ακριβώς όπως ο Emil Jellinek, ο έμπορος αυτοκινήτων που το 1901 έδωσε το όνομα της κόρης του στους κινητήρες των Daimler-Benz, δηλαδή Mercedes, έτσι και ο  Μαλκότσης έδωσε το όνομα της κόρης του στον κινητήρα που έφτιαξε το 1949.

Οι κινητήρες αυτοί χαρακτηρίστηκαν για την αξιοπιστία τους και μάλιστα λειτουργούν μέχρι και σήμερα, όπως μπορεί να επιβεβαιώσει κάποιος, κάνοντας μια σύντομη έρευνα στο διαδίκτυο.

Οι παλαιότεροι αγρότες γνωρίζουν τον παλιό μονοκύλινδρο, κατακόρυφο, υδρόψυκτο πετρελαιοκινητήρα, ισχύος 10-12 ίππων,

ο οποίος σε πολλές περιοχές τις χώρας μας εξακολουθεί να λειτουργεί παραγωγικά, έως τις μέρες μας.

Μέσα στα επόμενα χρόνια, ο Μαλκότσης είχε τελειοποιήσει το ομώνυμο τρακτέρ του, το οποίο όμως δεν μπήκε ποτέ σε γραμμή μαζικής παραγωγής.

Τα τρακτέρ, που σχεδιάστηκαν σε συνεργασία με μια βρετανική συμβουλευτική εταιρία, παρήχθησαν για μόνο μερικά έτη, λόγω έλλειψης των χρημάτων, και άλλων πόρων.

Η αντίστροφή μέτρηση φαίνεται ότι ξεκίνησε όταν η βιομηχανία Μαλκότση εκτέθηκε σε υψηλό δανεισμό για να ανταποκριθεί σε μια μεγάλη παραγγελία 1.000 μηχανών για στρατιωτικά οχήματα προς την ΕΛΒΟ.

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60, μπήκαν οι τίτλοι τέλους για την ιστορική βιομηχανία, που απασχόλησε εκατοντάδες εργάτες και που όπως αποδεικνύεται δεκαετίες αργότερα, είχε μεγάλα οράματα.

Βίκυ Χατζηβασιλείου: Αποκάλυψε τον λόγο που κόπηκε το «Πάμε Πακέτο»

Περήφανη & απαστράπτουσα στο πλευρό του Σπανούλη: H total Gucci εμφάνιση της Ολυμπίας Χοψονίδου που κόστισε χιλιάδες ευρώ

Λευτέρης Αυγενάκης: Αντεθνική η συμπεριφορά όσων αυξάνουν τις τιμές χωρίς λόγο

Πηγή:newsauto

Ακολουθήστε το e-vima.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ.

 

Άρχισαν οι δηλώσεις ΟΣΔΕ μέσω σύνδεσης με τους προσωπικούς κωδικούς taxisnet

Σε εφαρμογή της υπ. αριθμ. 293/12.07.2024 ομόφωνης απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΠΕΚΕΠΕ, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων ανακοίνωσε ότι από την περασμένη...

ΚΑΠΗ και ΚΗΦΗ έφεραν την αντιπαράθεση μεταξύ Πάνου – Μητλιάγκα

Την αρχή έκαναν κάποιοι ηλικιωμένοι, μέλη του Α΄ ΚΑΠΗ Σερρών, που πήγαν τις προάλλες να δουν την Δήμαρχο κ. Μητλιάγκα και τον αρμόδιο αντιδήμαρχο...

Στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξανά πρόεδρος η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν

Φαίνεται πως η όποιες παρασκηνιακές διεργασίες επικράτησαν, όπως και οι συμφωνίες μεταξύ των κρατών, με αποτέλεσμα Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μια ακόμα πενταετία,...

Συγχωνεύση Attica Bank με την Παγκρήτια Τράπεζα – Κλείνουν υποκαταστήματα στις Σέρρες;

Στην Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ) απεστάλη το απόγευμα της Πέμπτης η συμφωνία των μετόχων για τη συγχώνευση Attica Bank – Παγκρήτιας Τράπεζας και την...

Διαβάστε επίσης

Δείτε επίσης.

 

Την Τετάρτη 17 Ιουλίου στο ΔΙΠΑΕ «Μπαμπάδες με ρούμι»

Την Τετάρτη 17 Ιουλίου, στις 21:30 το βράδυ στο Ανοιχτό Αμφιθέατρο της Πανεπιστημιούπολης Σερρών θα δούμε τους «Μπαμπάδες με ρούμι». Την θρυλική κωμωδία των Θανάση...

Κινητοποίηση για το Νοσοκομείο Σερρών μετά το κάλεσμα της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών

Είναι γνωστό πως το Νοσοκομείο μας είναι μέσα στα 14 νοσοκομεία που παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα κενά σε προσωπικό, καθώς οι θέσεις που προκηρύσσονται παραμένουν...

Διαμαρτυρία για την πλήρη απουσία αξιοποίησης της Αμφίπολης από το Amfipolis Forum

Τη Διαμαρτυρία για την πλήρη απουσία αξιοποίησης της Αμφίπολης εξέφρασε η Πόπη Χαριτωνίδου (Αρχαιολόγος ιστορικός τέχνης) για το Amphipolis Forum. Με επιστολή της η κ....

Συνέχισε να διαβάζεις