Οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα Επιστρέφουν

Οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα Επιστρέφουν

Η οργάνωση επιστρέφει στη θάλασσα έπειτα από μια εκστρατεία δύο ετών των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για τη διακοπή ουσιαστικά κάθε ανθρωπιστικής ενέργειας στη θάλασσα,

και μετά τη νομιμοποίηση των τιμωρητικών πολιτικών που έχουν προκαλέσει θανάτους στη θάλασσα

και ανθρώπινο πόνο στη μαστιζόμενη από συγκρούσεις Λιβύη.

Οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα / Médecins Sans Frontières (MSF) ανακοίνωσαν χθες την επανέναρξη των κρίσιμων επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης στην κεντρική Μεσόγειο και καταδίκασαν την εγκληματική αδράνεια των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων.

Η οργάνωση επιστρέφει στη θάλασσα έπειτα από μια εκστρατεία δύο ετών των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για τη διακοπή ουσιαστικά κάθε ανθρωπιστικής ενέργειας στη θάλασσα,

και μετά τη νομιμοποίηση των τιμωρητικών πολιτικών που έχουν προκαλέσει θανάτους στη θάλασσα

και ανθρώπινο πόνο στη μαστιζόμενη από συγκρούσεις Λιβύη.

«Οι πολιτικοί θέλουν να μας πείσουν ότι ο θάνατος εκατοντάδων ανθρώπων στη θάλασσα και το μαρτύριο χιλιάδων προσφύγων

και μεταναστών που είναι εγκλωβισμένοι στη Λιβύη είναι το αποδεκτό τίμημα των προσπαθειών για έλεγχο της μετανάστευσης» λέει ο Σαμ Τέρνερ,

επικεφαλής αποστολής των Γιατρών Χωρίς Σύνορα για τις Επιχειρήσεις Έρευνας

και Διάσωσης και τη Λιβύη.

«Η σκληρή πραγματικότητα είναι ότι,

ενώ ανακοινώνουν το τέλος της λεγόμενης ευρωπαϊκής μεταναστευτικής κρίσης,

κλείνουν τα ματιά μπροστά στην ανθρωπιστική κρίση που διαιωνίζουν αυτές οι πολιτικές στη Λιβύη και στη θάλασσα.

Αυτοί οι θάνατοι και η δυστυχία μπορούν να προληφθούν.

Όσο συνεχίζονται, αρνούμαστε να μείνουμε αδρανείς.»

Το νέο πλοίο Ocean Viking,

το οποίο θα επιχειρεί σε συνεργασία με την οργάνωση SOS MEDITERRANEE,

θα πλεύσει στην κεντρική Μεσόγειο στο τέλος του μήνα.

Καθώς δεν έχει απομείνει σχεδόν κανένα ανθρωπιστικό σκάφος στην κεντρική Μεσόγειο

και η Ευρώπη έχει εγκαταλείψει κάθε δυνατότητα έρευνας και διάσωσης,

αυτό το θαλάσσιο πέρασμα είναι η πλέον θανάσιμη μεταναστευτική οδός του κόσμου.

Ήδη φέτος, τουλάχιστον 426 άντρες,

γυναίκες και παιδιά έχουν πεθάνει σε αυτό το πέρασμα,

οι 82 από αυτούς σε ένα μόνο ναυάγιο πριν από δύο εβδομάδες.

Επιπλέον, τα εμπορικά πλοία βρίσκονται σε αδιέξοδο,

ανάμεσα στο καθήκον τους να διασώσουν ανθρώπινες ζωές

και τον κίνδυνο να παραμείνουν στη θάλασσα για εβδομάδες εξαιτίας του κλεισίματος των ιταλικών λιμανιών

και της αδυναμίας των ευρωπαϊκών κρατών να συμφωνήσουν σε έναν μηχανισμό αποβίβασης.

Credits: Kevin McElvaney

Οι μάχες γύρω από την πρωτεύουσα της Λιβύης, την Τρίπολη, μαίνονται για πάνω από τρεις μήνες,

προκαλώντας τον εκτοπισμό περισσότερων από 100.000 ανθρώπων και τον εγκλωβισμό προσφύγων και μεταναστών σε κέντρα κράτησης.

Οι έγκλειστοι είναι εκτεθειμένοι στις συγκρούσεις χωρίς δυνατότητα διαφυγής και φοβούνται για τη ζωή τους,

καθώς οι διαδοχικές επιθέσεις έχουν στοιχίσει τη ζωή σε περίπου 60 ανθρώπους.

Tο επικίνδυνο θαλάσσιο πέρασμα είναι μία από τις πιο πιθανές οδούς διαφυγής.

Εν τω μεταξύ, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις παραβιάζουν τις νομικές υποχρεώσεις

και τις ανθρωπιστικές αρχές που έχουν υπογράψει παρέχοντας αυξανόμενη υποστήριξη στη λιβυκή ακτοφυλακή προκειμένου να επιστρέφει διά της βίας ευάλωτους ανθρώπους στη Λιβύη,

σε ορισμένες περιπτώσεις στα κέντρα κράτησης,

όπου οι έγκλειστοι δέχονται πυροβολισμούς ή γίνονται στόχος αεροπορικών επιδρομών,

με πιο πρόσφατο παράδειγμα την επίθεση στο κέντρο κράτησης του Ταχούρα.

«Σκοπός της παρουσίας μας στη θάλασσα είναι να σώζουμε ζωές.

Όμως δεν μπορούμε να σωπαίνουμε όταν υποφέρουν ευάλωτοι άνθρωποι» λέει ο Τέρνερ.

«Η καταδίκη από τους Ευρωπαίους ηγέτες των δολοφονιών ευάλωτων προσφύγων και μεταναστών στη Λιβύη πρέπει να συνοδευτεί από την επανέναρξη των επίσημων επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης,

την αποβίβαση των διασωθέντων σε ασφαλή λιμάνια και την άμεση εκκένωση και το κλείσιμο όλων των κέντρων κράτησης.

Η υποκρισία της αυξανόμενης υποστήριξης για αναχαιτίσεις στη θάλασσα

και η καταναγκαστική επιστροφή των ανθρώπων στα μέρη ακριβώς όπου συμβαίνουν αυτές οι βαρβαρότητες δείχνουν ότι,

η καταδίκη αυτή μπορεί να είναι απλώς κενά λόγια επιφανειακής συμπόνιας.»

Όσο οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις δεν αναλαμβάνουν την υποχρέωσή τους για επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης,

και όσο οι άνθρωποι συνεχίζουν να διαφεύγουν από τη Λιβύη,

θα χρειάζονται ανθρωπιστικά σκάφη στη Μεσόγειο.

Για τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα,

των οποίων το έργο διέπεται από ανθρωπιστικές αρχές,

θα ήταν ασυνείδητο εκ μέρους μας να μην προσπαθούμε να σώζουμε ανθρώπους από πνιγμό

και να τους μεταφέρουμε σε ασφαλές μέρος,

όπου όσοι χρήζουν διεθνούς προστασίας μπορούν να ζητήσουν άσυλο από τις αρμόδιες αρχές, όπως επιβάλλεται.

Σχετικά με το Ocean Viking:

Το Ocean Viking είναι ένα πλοίο νορβηγικής ιδιοκτησίας με νορβηγική σημαία.

Είναι πλοίο εφοδιασμού υπεράκτιων εγκαταστάσεων που σχεδιάστηκε αρχικά για διασώσεις,

ως σκάφος αντιμετώπισης έκτακτων περιστατικών και διάσωσης,

δηλαδή ένα πλοίο ανοιχτής θάλασσας που είναι σε επιφυλακή για τη διάσωση μεγάλου αριθμού εργαζομένων από πλατφόρμες άντλησης πετρελαίου σε περίπτωση ατυχήματος και μαζικών απωλειών.

Ναυπηγήθηκε το 1986 και έχει μήκος 69 μέτρα και πλάτος 15,5 μέτρα.

Είναι πλήρως εξοπλισμένο για να πραγματοποιεί έρευνα και διάσωση με τέσσερα σωστικά ταχύπλοα,

καθώς και ιατρική κλινική με εξεταστήριο, χώρο διαλογής και αναρρωτήριο.

Το πλοίο μπορεί να δεχτεί έως 200 διασωθέντες.

Η ομάδα των Γιατρών Χωρίς Σύνορα,

που είναι υπεύθυνη για τις ιατρικές και ανθρωπιστικές ανάγκες των διασωθέντων,

αποτελείται από εννέα άτομα:

τέσσερις εργαζόμενους υγείας (ένας γιατρός, δύο νοσηλευτές, μία μαία),

έναν τεχνικό υπεύθυνο, έναν διαπολιτισμικό μεσολαβητή,

ένα στέλεχος ανθρωπιστικών θεμάτων,

έναν υπεύθυνο επικοινωνίας πεδίου και έναν συντονιστή προγράμματος,

που είναι ο επικεφαλής της ομάδας.

Η ομάδα της SOS MEDITERRANEE,

που είναι υπεύθυνη για την έρευνα και διάσωση, αποτελείται από 12 άτομα,

με επικεφαλής τον συντονιστή έρευνας και διάσωσης.

Υπάρχουν επίσης άλλα εννέα άτομα,

που ανήκουν στο ναυτικό πλήρωμα του πλοίου και έχουν προσληφθεί από τον ιδιοκτήτη του πλοίου.