05/12/2022
9.3 C
Serres

Κώστας Καραμανλής: Τρέχουμε για να κερδίσουμε τον χρόνο

Τη δέσμευση της κυβέρνηση ότι το μετρό Θεσσαλονίκης θα τεθεί στις ράγες στο τέλος του 2023 με λειτουργικό τον σταθμό Βενιζέλου για επιβίβαση και αποβίβαση, τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε από κοινού με την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, στα νέα γραφεία της Αττικό Μετρό.

Ο υπουργός ανέφερε πως οι κατασκευαστικές εργασίες της βασικής γραμμής έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 87%, ενώ έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος στην εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανικών συστημάτων. 

Παράλληλα, όπως είπε, έχουν ολοκληρωθεί η προμήθεια και των 18 συρμών κι έχουν ξεκινήσει εντατικά οι δοκιμές σε συρμούς και συστήματα. Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι πλέον το ένα μετά το άλλο τα εργοτάξια κλείνουν και αποδίδονται δημόσιοι χώροι στην πόλη, ενώ σύντομα υπογράφεται η σύμβαση για την προμήθεια επιπλέον 15 συρμών που θα καλύψουν την επέκταση στην Καλαμαριά και ξεκίνησε ο διαγωνισμός για τον φορέα λειτουργίας και συντήρησης έργου.

«Το έργο έχει μπει στην τελική του ευθεία. Δεν το λέμε στα λόγια το αποδεικνύουμε με τα έργα. 

Τρέχουμε με στόχο να ολοκληρώσουμε όλο το έργο έως τα τέλη του 2023. 

Τρέχουμε για να κερδίσουμε τον χρόνο που έκλεψαν από την πόλη οι προσφυγές εναντίον του έργου, προσφυγές που έγιναν από μειοψηφίες, οι οποίες προσπάθησαν να τις εκμεταλλευτούν για δικούς τους λόγους», υπογράμμισε. 

Ο ίδιος ανέφερε πως σε πρώτη φάση υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί 315.000 επιβάτες ημερησίως, γεγονός που θα μειώσει κατά 60.000 τα ΙΧ που κυκλοφορούν καθημερινά στην πόλη. 

Ταυτόχρονα, με την ολοκλήρωση του έργου πολίτες και επισκέπτες θα απολαμβάνουν τα αποτελέσματα της μεγαλύτερης ανασκαφής που έχουν γίνει στην πόλη, με τα «ζωντανά μουσεία» στους σταθμούς Βενιζέλου, Πλατεία Δημοκρατίας, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι και Φλέμινγκ, αλλά και στο crossover μπροστά στη Βιβλιοθήκη του ΑΠΘ, όπου θα εκτεθεί μέρος των ευρημάτων, μεταξύ των οποίων το τμήμα του Decumanus Maximus που αποσπάστηκε από την Αγίας Σοφίας.

Ο κ. Καραμανλής τόνισε πως το μέσο είναι βιώσιμο ακόμα και με μελέτες που προβλέπουν χαμηλό εισιτήριο, διευκρινίζοντας πάντως ότι ακόμα δεν έχει καθοριστεί το κόμιστρο.

Για τον σταθμό Βενιζέλου

Ο κ. Καραμανλής τόνισε πως και στον σταθμό Βενιζέλου έχουν γίνει άλματα προόδου, καθώς σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού ολοκληρώθηκε σχεδόν στο σύνολο του έργου η ασφαλής απόσπαση των αρχαιοτήτων, ώστε να φυλαχθούν και να επανατοποθετηθούν. «Αυτό που κάποιοι επέμεναν ότι δήθεν δεν είναι εφικτό, έχει γίνει πραγματικότητα και μάλιστα σε χρόνο ρεκόρ. Έχει ήδη ξεκινήσει έργο αντιστήριξης στο κεντρικό τμήμα του σταθμού Βενιζέλου. Προχωράμε με γρήγορα, σίγουρα βήματα για να κάνουμε πραγματικότητα αυτό που είχαμε υποσχεθεί από το 2019, δηλαδή και μετρό και αρχαία», είπε, τονίζοντας πως αυτό ήθελε η πλειοψηφία των πολιτών χωρίς εμμονές. Ο υπουργός καταφέρθηκε εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ, λέγοντας πως υποδαύλιζε τις προσφυγές, επισημαίνοντας πως είναι συνταγματικό δικαίωμα όσων πολιτών διαφωνούν να προσφεύγουν, «αυτό όμως έχει κάποιες συνέπειες στα χρονοδιαγράμματα και στο κόστος». Μάλιστα τόνισε πως ο ΣΥΡΙΖΑ έλεγε ψέματα ότι το μετρό θα είναι έτοιμο το 2020, υποστηρίζοντας ότι «κάποιοι από αυτούς το έκαναν και συνειδητά και είμαστε απόλυτα βέβαιοι γι’ αυτό».

Σημείωσε ότι η εντολή για μελέτες για τον σταθμό δόθηκαν τον Μάιο του 2019, δηλαδή δύο μήνες πριν από τις εκλογές. «Πώς θα λειτουργούσε το μετρό χωρίς ράγες, χωρίς τρένα, χωρίς ρεύμα, χωρίς φορέα λειτουργίας; Εμείς τους είπαμε την αλήθεια, δώσαμε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και προχωράμε σταθερά για να κάνουμε τη δέσμευση πράξη», δήλωσε. 

Πρόσθεσε, δε, ότι η κατασκευή του σταθμού με την απόσπαση και την επανατοποθέτηση κόστισε τελικά 29,65 εκ. ευρώ, λιγότερα δηλαδή από τα 32 εκ. που είχαν αρχικά υπολογιστεί.

Σε ό,τι αφορά τα χρονοδιαγράμματα, επισήμανε ότι τέλη Δεκεμβρίου 2022 θα δοθεί στην κυκλοφορία η άνοδος της Βενιζέλου, ενώ οι λαμαρίνες στο εργοτάξιο θα φύγουν όταν ολοκληρωθούν εργασίες στο επίπεδο οδού, κάτι που υπολογίζεται τον Σεπτέμβριο του 2023.

Λίνα Μενδώνη

Από την πλευρά της, η υπουργός Πολιτισμού ανέφερε πως οι μελέτες επανατοποθέτηση και ανάδειξης των αρχαιοτήτων του σταθμού θα τεθούν προς έγκριση από το ΚΑΣ τον Νοέμβριο του 2022 και εντός του πρώτου τριμήνου του 2023 θα γίνει η επανατοποθέτηση. «Στον σταθμό Βενιζέλου δημιουργείται ο μεγαλύτερος αρχαιολογικός χώρος στο πλαίσιο τεχνικού έργου διεθνώς», ανέφερε και πρόσθεσε πως οι εργασίες απόσπασης έδωσαν τη δυνατότητα να έρθουν στο φως αρχαιότητες προηγούμενων ιστορικών περιόδων, της ελληνιστικής και της ρωμαϊκής, που δεν μπορούσαν να μελετηθούν με άλλον τρόπο σε τέτοια έκταση και ήρθαν να επιβεβαιώσουν γραπτές πηγές για καταστροφές που υπέστη η πόλη.

Για τις επεκτάσεις

Ο κ. Καραμανλής ανέφερε πως το υπουργείο προχωρά και με τις επεκτάσεις, σημειώνοντας πως στην Καλαμαριά έχει ολοκληρωθεί το 85% των έργων μηχανικού, ενώ έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις για τα ΗΜ συστήματα, με στόχο να λειτουργήσει έξι μήνες μετά τη λειτουργία της βασικής γραμμής. Όσον αφορά την επέκταση προς το αεροδρόμιο είπε πως πέρα από τη δημοπράτηση της προμήθειας επιπλέον συρμών, βρίσκονται σε εξέλιξη η γεωτεχνική έρευνα και οι τοπογραφικές μελέτες. Για την επέκταση προς τα δυτικά ανέφερε πως έχει ξεκινήσει η διαδικασία προσυμβατικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο και σύντομα θα υπογραφεί η σύμβαση για να ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες. Ειδικά για την επέκταση στη δυτική Θεσσαλονίκη ανέφερε πως όλα θα εξαρτηθούν από τη μελέτη ανάπτυξης του μετρό Θεσσαλονίκης, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «δεν αυτοσχεδιάζουμε». Έκανε λόγο για μία μεγάλη συγκοινωνιακή μελέτη για τη Θεσσαλονίκη που θα προσδιορίσει τις ανάγκες ζήτησης μετακινήσεων και αντίστοιχων έργων υποδομής.

Τα αρχαιολογικά ευρήματα

Η υπουργός Πολιτισμού έκανε μία αναδρομή στις αρχαιολογικές εργασίες, καθώς και στο ιστορικό του σταθμού Βενιζέλου, τονίζοντας πως στο μετρό Θεσσαλονίκη θα αναδειχθούν οι αρχαιότητες με τον καλύτερο τρόπο. Όπως είπε, οι αρχαιολογικές έρευνες που κόστισαν 169 εκ. ευρώ έφεραν στο φως περισσότερα από 300.000 ευρήματα που χρονολογούνται από τους ελληνιστικούς χρόνους και αποτυπώνουν τη διαχρονική πολεοδομική εξέλιξη του αστικού ιστού. Μάλιστα, έκανε λόγο για τη μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα αστικού χαρακτήρα στην ιστορία όχι μόνο της Θεσσαλονίκη, αλλά και της Ελλάδας.

Σε ό,τι αφορά τον μουσειακό χώρο που θα διαμορφωθεί στο crossover, ανέφερε προς πρόκειται για σημείο με 77 μέτρα μήκος και 10 πλάτος και ωφέλιμο χώρο 5.000 τ.μ. που παραχωρείται στο υπουργείο Πολιτισμού από την Αττικό Μετρό με το κέλυφος. Από εκεί και πέρα εκπονείται μουσειακή μελέτη από την Εφορεία Αρχαιοτήτων και το υπουργείο θα το ολοκληρώσει με δικές του χρηματοδοτήσεις σε ένα εύλογο για τα δεδομένα μουσείων διάστημα πέντε με έξι χρόνων. Στον συγκεκριμένο χώρο θα εκτεθούν οικοδομήματα με χαρακτηριστικά αυτοκρατορικά, μεταξύ των οποίων και τμήμα του Decumanus Maximus. 

Παράλληλα, θα έχει και αποθήκες ευρημάτων και συνόλων ευρημάτων που δεν μπορούν να εκτεθούν, οι οποίες θα είναι επισκέψιμες, μαζί με εργαστήρια συντήρησης.

Η υπουργός ανέφερε ότι στο κτήριο Α3 του στρατοπέδου Παύλου Μελά θα δημιουργηθεί ένα μουσείο για την ιστορία της πόλης, όπου θα εκτεθούν με παραδοσιακό τρόπο αρχαιότητες είτε μεμονωμένα, είτε σε βιτρίνες. Όπως είπε, η μουσειολογική μελέτη έχει εγκριθεί από το Κεντρικό Συμβούλιο Μουσείων και στόχος είναι η αποκατάσταση του κτηρίου και η δημιουργία του μουσείου να ενταχθεί στο επόμενο ΕΣΠΑ.