Κώστας Καραμανλής: Επί 16 μήνες κάνουμε μια διαρκή διαχείριση κρίσης

Ολόκληρη η συνέντευξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ.
Κώστα Καραμανλή
στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» και στη
δημοσιογράφο κ. Μαρίνα Ξυπνητού.

Διαβάστε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη.

Μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, πρόκειται να ενισχυθεί ο στόλος της ΟΣΥ με 203
οχήματα και 550 οδηγούς, ωστόσο πριν το lockdown και κυρίως κατά τις
ώρες αιχμής υπήρχαν φαινόμενα συνωστισμού. Εκτιμάτε πως η εικόνα
αυτή θα αλλάξει, όταν τελειώσει η περίοδος της καραντίνας;

Όπως ξέρετε, στις αστικές συγκοινωνίες είχαμε να αντιμετωπίσουμε
συσσωρευμένα προβλήματα ετών. Ο ΣΥΡΙΖΑ τώρα μας κουνάει το δάχτυλο,
αλλά ως κυβέρνηση δεν έκανε ούτε μία πρόσληψη, δεν πήρε ούτε ένα
λεωφορείο, άφησε τα ΜΜΜ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη να ρημάξουν και το μόνο
που έκανε ήταν να ακριβύνει τα εισιτήρια…


Δεν λέω ασφαλώς ότι σήμερα δεν υπάρχουν προβλήματα. Όμως επί 16 μήνες
κάνουμε μια διαρκή διαχείριση κρίσης. Εφαρμόζουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο
με 3 φάσεις: ανάταξη-ενίσχυση-ανανέωση. Ήδη στην Αθήνα από 850 οχήματα
που παραλάβαμε στο δρόμο, έχουμε φτάσει στα 1100. Και στη Θεσσαλονίκη
από περίπου 230, στα 400 και σύντομα στα 550.

Υπάρχουν ακόμα περιπτώσεις
συνωστισμού, άλλωστε είναι στη φύση του μέσου, όμως γίνονται όλο και
λιγότερες. Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν υπάρχουν προβλήματα. Και μετά
την καραντίνα, η εικόνα στα ΜΜΜ μέρα με τη μέρα θα γίνεται καλύτερη. Όπως
σωστά αναφέρατε, στην Αθήνα προστίθενται 200 λεωφορεία και 500 οδηγοί από
τη σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ.

Αλλά έπονται και 300 σύγχρονα λεωφορεία με leasing,
όπως και 655 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ με διαδικασίες fast track αλλά με
κριτήρια ΑΣΕΠ. Και βέβαια, προχωράμε το μεγάλο διαγωνισμό για την προμήθεια 1300 νέων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, για να λυθεί
οριστικά το πρόβλημα.

Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
είναι από τις πρώτες εστίες μετάδοσης του ιού και για αυτό τον λόγο πρέπει
να υπάρξουν περαιτέρω ενέργειες από την κυβέρνηση. Τι απαντάτε;


Καμία επιστημονική μελέτη δεν δείχνει κάτι τέτοιο. Αντιθέτως, όπως είπε κι ο
Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή, δείχνουν μικρή συμμετοχή
των ΜΜΜ στη διασπορά. Και είναι λογικό, γιατί ακόμα και στα επιβαρυμένα
δρομολόγια, ευτυχώς οι πολίτες φορούν τις μάσκες τους και είναι πολύ
προσεκτικοί.

Το κωμικοτραγικό είναι ότι αυτοί που δήθεν «ανησυχούν»
περισσότερο για τις συνθήκες στα ΜΜΜ, είναι εκείνοι που έχουν τη μεγαλύτερη
ευθύνη για τα προβλήματά τους! Ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση διέλυσε τις
συγκοινωνίες και τώρα μας λέει πως είναι πανεύκολο να τις ξαναφτιάξουμε… Ο
λαϊκισμός στο αποκορύφωμά του.

Πότε θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια στους νέους σταθμούς του ΤΡΑΜ προς
τον Πειραιά;


Η κατασκευή της επέκτασης από το Νέο Φάληρο έως το Σ.Ε.Φ. έχει σχεδόν
ολοκληρωθεί και έχει γίνει και η σχετική δοκιμαστική λειτουργία. Η λειτουργία του
επηρεάζεται από τις εργασίες της Περιφέρειας για την ανάπλαση του Φαληρικού
Όρμου και, επιπλέον, από το ότι κτίριο στην οδό Σκυλίτση χαρακτηρίστηκε ως
«επικίνδυνο» και η Τροχαία διέκοψε την κυκλοφορία στη λωρίδα του Τραμ.

Επειδή το κτίριο είναι χαρακτηρισμένο ως μνημείο, αναμένεται η έγκριση από το
Υπουργείο Πολιτισμού για το πώς θα αντιμετωπιστούν τα ζητήματα ασφαλείας,
ώστε να εκκινήσει και η λειτουργία του Τραμ.

Με την ευκαιρία, όμως, να σημειώσω ότι εντός των επόμενων ημερών ξεκινούν
ξανά τα δρομολόγια στο Σύνταγμα, καθώς και ότι ο στόλος του Τραμ ενισχύεται
με 25 συρμούς νέας γενιάς, 9 από τους οποίους βρίσκονται ήδη στη χώρα μας.

Η επέκταση της γραμμής 4 του μετρό μπήκε επιτέλους στην τελική ευθεία.
Τι έπεται;


Είναι σπουδαίο νέο για την Αθήνα ότι επιτέλους ξεμπλόκαρε η γραμμή 4. Μετά
από δικαστικές εμπλοκές, παλινωδίες και καθυστερήσεις τόσων ετών, το έργο
μπήκε και πάλι στις ράγες. Πρόκειται για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα
γίνει τα επόμενα χρόνια στη χώρα μας, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ.

Έργο –
ορόσημο, με διεθνή εμβέλεια, που θα τονώσει άμεσα την αγορά και την εργασία
στην Αττική. Όταν ολοκληρωθεί, με 15 νέους σταθμούς, συνολικού μήκους 12,8
χλμ, θα διευκολύνει τις μετακινήσεις εκατομμυρίων συμπολιτών μας και θα
αλλάξει την καθημερινότητα στο Λεκανοπέδιο. Σύντομα θα υπογραφούν οι
συμβάσεις και θα ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες, ενώ με ευθύνη του
αναδόχου θα ξεκινήσει άμεσα και η εκπόνηση των μελετών του τελικού σταδίου.
Κι έπονται και νέες επεκτάσεις, των οποίων τη μελέτη έχουμε ήδη ξεκινήσει.

Η σιδηροδρομική υποδομή υπέστη μεγάλη ζημιά στην πρόσφατη
κακοκαιρία. Ποιο είναι το πλάνο της κυβέρνησης για την επόμενη μέρα;


Οι ζημιές που υπέστησαν τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου λόγω των
πρόσφατων καιρικών φαινομένων, κυρίως στο Λιανοκλάδι, έχουν
αποκατασταθεί και η σιδηροδρομική σύνδεση συνεχίζεται ανεμπόδιστα. Στην
περιοχή σχεδιάζουμε αντιπλημμυρικά έργα, ώστε να αποφευχθούν αντίστοιχα
φαινόμενα, αλλά και την αποκατάσταση κάποιων τεχνικών έργων που
επλήγησαν, ώστε να θωρακιστούν περαιτέρω.


Παράλληλα, στο Υπουργείο σε συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ, έχουμε εκπονήσει
ένα σχέδιο 100 ημερών για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο προβλέπει να δημοπρατήσουμε έργα προϋπολογισμού 262 εκατομμυρίων
ευρώ. Και μέσα στο επόμενο έτος, προχωράμε με το μεγαλύτερο πακέτο
σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει στη χώρα, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, με τη
μορφή του Ανταγωνιστικού διαλόγου.

Ήδη Υπουργείο και ΕΡΓΟΣΕ δουλεύουμε
σχολαστικά πάνω στην οριστικοποίηση της λίστας των έργων και στην
ολοκλήρωση όλων των απαραίτητων διαδικασιών, προκειμένου να βγουν στον
αέρα.

Πολλά έχουν επενδυθεί στις εισροές από το ταμείο Ανάκαμψης της
Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι υποδομές έχουν θέση στο ελληνικό σχέδιο για
την απορρόφηση αυτών των χρημάτων;


Ασφαλώς. Και κεντρική θέση μάλιστα, γιατί είναι ένας από τους τομείς με το
μεγαλύτερο πολλαπλασιαστή για την οικονομία. Έχουμε εκπονήσει ένα
ολοκληρωμένο πλάνο έργων συνολικού ύψους 13 δισ. -ενώ η προηγούμενη
κυβέρνηση δεν άφησε πίσω της τίποτα…

Μέρος αυτού του πλάνου, θα ενταχθεί
στο εθνικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο μάς δίνει μια μεγάλη
ευκαιρία: Να επενδύσουμε σε τομείς που έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα, λόγω
της στρατηγικής μας θέσης. Όπως είναι τα logistics, οι συνδυασμένες μεταφορές
και η νέα γενιά έργων που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την
εικόνα της χώρας.

Η νίκη Μπάιντεν στις ΗΠΑ πόσο θα αλλάξει την εξωτερική πολιτική των
ΗΠΑ. Μπορούμε να έχουμε μεγάλες προσδοκίες, για παράδειγμα στα
ελληνοτουρκικά;


Η προσδοκία μας είναι η παραδοσιακά δυνατή σχέση μας με τις ΗΠΑ, να γίνει
ακόμα δυνατότερη. Είναι αυτονόητο ότι η εξωτερική πολιτική μιας υπερδύναμης,
πολλές φορές είναι υπεράνω προσώπων. Προσωπικά, πάντως, πιστεύω ότι η σοβαρότητα και η εμπειρία του Προέδρου Μπάιντεν, μπορούν να αφήσουν πολύ
ισχυρό αποτύπωμα στα ελληνοτουρκικά.

Φοβάστε ότι η πολύπλευρη κρίση στην γειτονική χώρα μπορεί να οδηγήσει
τον Ερντογάν σε «εξαγωγή» των προβλημάτων του;


Ο Ερντογάν έχει εγκλωβιστεί στα αδιέξοδα που τον οδήγησε η πολιτική του.
Μπορεί πράγματι να επιχειρήσει «εξαγωγή» αυτών των προβλημάτων -δεν θα
είναι η πρώτη φορά άλλωστε.

Κι αν, όμως, το αποπειραθεί αυτό, πλέον γνωρίζει
ότι απέναντί του θα βρει μια Ελλάδα ισχυρή, σοβαρή, αποφασισμένη και με
δυνατές συμμαχίες. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει δώσει ξεκάθαρα δείγματα
γραφής στην Τουρκία και σε όλη τη διεθνή κοινότητα. Ο Ερντογάν πλέον
γνωρίζει ότι η Ελλάδα δεν παίζει.

Διαβάστε επίσης για τον Κώστα Καραμανλή