Κώστας Μπούμπας: Τώρα πρέπει να μιλήσουμε επιτέλους και για έξυπνα πλοία

Αναλυτικά η ομιλία του Κώστα Μπούμπα στην  Υποεπιτροπή Υδατικών Πόρων της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας του Περιβάλλοντος, με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Θεματικός κύκλος: Καινοτομία, περιβάλλον, κλίμα. Υδρογόνο ως καύσιμο κίνησης για τα πλοία».

Σας ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε και τους εκλεκτούς καλεσμένους, γιατί το θέμα παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Έχει να κάνει με το αύριο του πλανήτη. Έχει να κάνει με τη ναυσιπλοΐα και καθότι είμαστε και ένας λαός της ναυτιλίας, μας ενδιαφέρει άμεσα στην Ελλάδα, αλλά τίθενται κάποια ερωτήματα. 

Κάποτε μιλούσαμε στην Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος για τα λεγόμενα έξυπνα λιμάνια. Τώρα πρέπει να μιλήσουμε επιτέλους και για έξυπνα πλοία. Είναι αλληλένδετα αυτά για να μπορούν να συνεργαστούν και να έχουμε απτά αποτελέσματα.

 Σε ό,τι αφορά το LNG που άκουσα και απ΄ό,τι έχω διαβάσει και εγώ λίγο, χωρίς να είμαστε επιστήμονες εμείς, είναι ένα μεταβατικό στάδιο, είναι  μια γέφυρα δηλαδή το LNG. Σωστά;  Αλλά δεν παύει να είναι μεθάνιο, δηλαδή, είναι κάτι το οποίο θέλει προσοχή.

Σε ό,τι αφορά την παραγωγή του υδρογόνου μέσω των κυψελών δεν ξέρω σε τι στάδιο επιστημονικό είμαστε από πλευράς μελετών γιατί έχουμε να κάνουμε με θαλάσσιο ζωικό βασίλειο  και πρέπει να είμαστε αρκετά προσεκτικοί. Αν και πολλές φορές κατηγορούμε τη ναυσιπλοΐα ότι ευθύνεται για τη ρύπανση του περιβάλλοντος ανά τον πλανήτη αλλά τελικά ευθύνεται περίπου για το 2,3% με 3%, δεν είναι παραπάνω, αλλά έχει βγάλει αυτή την άσχημη φήμη, γιατί ένα τάνκερ μπορεί να μολύνει βεβαίως μέσα σε λίγα λεπτά ένα πολύ μεγάλο θαλάσσιο χώρο.

 Επίσης, θα ήθελα να ρωτήσω, επειδή υπάρχουν και κάποιες άλλες μελέτες, για τους λεγόμενους πυρηνικούς αντιδραστήρες τέταρτης γενιάς. Το λέω αυτό διότι διαβάζω σε κάποιες μελέτες ότι ήδη έχουν γίνει μελέτες για πυρηνοκίνητα πλοία, αλλά αυτοί οι αντιδραστήρες τέταρτης γενιάς δεν έχουν καμία σχέση με τους παραδοσιακούς πυρηνικούς αντιδραστήρες που ξέρουμε μέχρι τώρα. Δηλαδή για παράδειγμα ψύχονται όχι με νερό αλλά είτε με ήλιον είτε με αλάτι είτε και με μόλυβδο. Είναι μια μέθοδος που διαβάζω είναι η μέθοδος των ταχέων νετρονίων με αποτέλεσμα να έχουμε μεγαλύτερα στάνταρ της ασφάλειας σε ό,τι αφορά την εκροή πυρηνικής ενέργειας.

Επειδή έχουν γίνει κάποιες τέτοιες μελέτες σε αντικατάσταση βεβαίως των καυσίμων, αλλά και μέσω αυτών των πυρηνικών αντιδραστήρων τέταρτης γενιάς που σίγουρα θέλουν κάποια χρόνια δοκιμών, θα παράγεται και υδρογόνο, δεν ξέρω σε τι σημείο είμαστε εμείς ως Ελλάδα. Μας ενδιαφέρει αυτό το θέμα της πυρηνοκίνητης ενέργειας στα πλοία; Θα είναι κοστοβόρο; Έχουν γίνει μελέτες; Θα έχει αυτά τα στάνταρ ασφαλείας που μας μιλούν για αντιδραστήρες τέταρτης γενιάς εσώκλειστούς; Οι οποίοι τα απόβλητα που δημιουργούν είναι απόβλητα 300 ετών, δεν είναι δηλαδή τα παραδοσιακά ραδιενεργά απόβλητα των 100.000 ετών. Άρα μιλάμε για άλλου είδους αντιδραστήρες με αυτή τη μέθοδο ταχέων νετρονίων και όχι να ψύχονται και να έχουμε τήξη του αντιδραστήρα με νερό. Νομίζω, είναι πολύ σημαντικό. Γιατί έγιναν κάποιες μελέτες και στην Αγγλία και σε άλλες χώρες για τέτοιου είδους πυρηνική ενέργεια που μπορεί να παράξει και υδρογόνο. Δεν ξέρω σε τι βαθμό είμαστε, προκειμένου να εξασφαλίσουμε βεβαίως και τη λεγόμενη ιπποδύναμη των πλοίων. Δεν ξέρω αν το υδρογόνο θα δίνει την ίδια ιπποδύναμη σε ένα μεγάλο πλοίο αρκετών χιλιάδων κόρων για να μπορεί να έχει μία ναυσιπλοΐα, για να είναι στην ώρα του σε ό τι αφορά τις μεταφορές.

Επίσης, νομίζω, έχει γίνει έκκληση και σε μεγάλες εταιρείες να συμμετέχουν σε ό τι αφορά το υδρογόνο που θα είναι το καύσιμο του μέλλοντος ή και η πυρηνική ενέργεια τέτοιου τύπου όμως μικρών αντιδραστήρων, όπου η παρέμβαση του ανθρώπου θα είναι πολύ μικρή και είναι τέταρτης γενιάς. Καμία σχέση με τους παραδοσιακούς αντιδραστήρες που ξέρουμε και θα πάει στα πλοία.

Οι μελέτες λένε, ότι ήδη τα πρώτα πλοία με υδρογόνο είναι από πλευράς των Σουηδών και των Νορβηγών. Έχουν γίνει σημαντικά βήματα. Δεν ξέρω τι τεχνογνωσία έχουν οι Νορβηγοί, οι Σκανδιναβοί γενικότερα, και ποια είναι τα αποτελέσματα από τις έρευνες που έχουν κάνει γιατί φαίνεται να είναι οι Σκανδιναβοί ένα βήμα λίγο πιο μπροστά σε αυτό το ζήτημα. Αλλά τίθεται επαναλαμβάνω, το ερώτημα μου είναι γιατί νέου τύπου πυρηνική ενέργεια των νέων αντιδραστήρων τέταρτης γενιάς που μπορεί να μπει στην ναυσιπλοΐα στην κίνηση των πλοίων.