Κώστας Μπούμπας: Άλλη η οδήγηση στο «πενηντάρι» στο δίτροχο, άλλη η οδήγηση στις τέσσερις ρόδες

ΟΜΙΛΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΕΡΡΩΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΠΟΥΜΠΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕ ΘΕΜΑ: Οδηγώντας με ασφάλεια: Εκσυγχρονισμός πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, διατάξεις σχετικά με την οδήγηση ατόμων με αναπηρία, ρυθμίσεις για την ταξινόμηση και την κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος, λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι πολύ μεγάλο και βασικό το θέμα το οποίο συζητάμε σήμερα. Έχει να κάνει με τη οδηγική συμπεριφορά, την κουλτούρα και το επίπεδο. Όμως, νομίζω ότι ριζικές τομές δεν γίνονται προς αυτήν την κατεύθυνση, διότι καλό θα είναι κατ’ αρχάς να δούμε πόσο κοστίζουν τα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα και κατ’ επέκταση στην Ευρώπη και γιατί δεν εφαρμόστηκε και στη χώρα μας η Συνθήκη της Βερόνα σε ό,τι αφορά τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. 

Όμως, δεν μπαίνουμε επί της ουσίας, διότι απλά επικοινώνησα και μίλησα με πολλούς εκπαιδευτές οδήγησης και οι ίδιοι άνθρωποι θέλουν ένα Σώμα καθαρά εξεταστών που να έχουν και την εκπαίδευση και το επίπεδο και να μην έρχονται και παρέρχονται σε αυτή τη θέση ως εξεταστές, διότι πρέπει να έχουν την κατάλληλη γνώση, αλλά και να αποπνέουν εμπιστοσύνη. Αν θέλετε να μη δημιουργήσετε καινούργιο Σώμα –λένε οι περισσότεροι- τότε εκ περιτροπής ο υπάλληλος που θα είναι εξεταστής να μην έρχεται και παρέρχεται, αλλά να είναι, για παράδειγμα, ένα μήνα και τον επόμενο μήνα να είναι άλλος, διότι στις επαγγελματικές εξετάσεις, όπως για παράδειγμα σε ένα φορτηγό ή σε ένα λεωφορείο, χρειάζεται ο εξεταστής να είναι πάνω από δύο ώρες. Θα δείτε ότι θα έχουμε και πάλι φαινόμενα του παρελθόντος, όπου οι εξεταστές δεν θα πηγαίνουν για εξετάσεις ή θα τις κάνουν –ας μου επιτραπεί ο όρος εντός εισαγωγικών- «με το ζόρι» και δεν θα είναι οι πραγματικά αντικειμενικές, αδιάβλητες και δίκαιες εξετάσεις απέναντι στους υποψήφιους οδηγούς. 

Σε ό,τι αφορά αυτό που λέει ο αρμόδιος Υπουργός κ. Καραμανλής με την τροποποίηση ότι μετά από τα μαθήματα τα θεωρητικά δεν μπορεί να ξεκινήσει η πρακτική οδήγησης, δηλαδή θα πρέπει να ολοκληρωθεί η θεωρητική εξέταση, αυτό σημαίνει ότι θα πάει πάρα πολύ χρόνο πίσω, διότι αν δείτε στα μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα Αθηνών και Θεσσαλονίκης, μετά από τα θεωρητικά μαθήματα και μέχρι να γίνει η θεωρητική εξέταση μπορούν να παρεμβληθούν μέχρι και δύο μήνες. Αυτό λένε οι σχολές οδηγών, αν βγείτε έξω με στοιχεία.

 Άρα, λοιπόν, θα είναι αδρανοποιημένος μέχρι και δίμηνο εκεί που είναι ζεστός ο υποψήφιος οδηγός; Αυτό είναι λανθασμένο. Δεν είναι εδώ ο Υπουργός να μας απαντήσει. Τελικά, ο εκπαιδευτής θα κάθεται στο μπροστινό κάθισμα ή θα κάθεται πίσω; Διότι τώρα λέγεται ότι μπορεί να κάθεται και μπροστά, μπορεί να κάθεται και πίσω. Οι ίδιοι λένε ότι από τη στιγμή που υπάρχουν κάμερες πλέον στο όχημα πρέπει να κάθονται μπροστά και για ψυχολογικούς λόγους. Θα θυμάστε οι περισσότεροι πως όταν πήρατε δίπλωμα, θέλατε δίπλα τον δάσκαλό σας για να αισθάνεστε λίγο πιο χαλαρά. Δεν είναι για να παρέμβει στα πετάλια. Αυτό θα το δει η κάμερα πλέον. Άρα, αυτό πλέον μπορεί να το υπερκεράσει κάποιος και μπορεί ο εκπαιδευτής να καθίσει στο μπροστινό κάθισμα. 

Είναι μέγα λάθος σήμερα –και το επισημαίνω, καθώς είμαι δικυκλιστής πάρα πολλά χρόνια- κάποιος με ερασιτεχνικό δίπλωμα αυτοκινήτου, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να μπορεί να οδηγήσει μέχρι και «πενηνταράκι» μηχανάκι δίκυκλο που λέμε. Είναι μέγα λάθος. Είναι άλλη η οδήγηση στο «πενηντάρι» στο δίτροχο, άλλη η οδήγηση στις τέσσερις ρόδες. Είναι μέγα λάθος. Αν δείτε τα στοιχεία από αυτούς οι οποίοι χτύπησαν με «πενηντάρια», είχαν δίπλωμα αυτοκινήτου, αλλά δεν είχαν δίπλωμα μοτοποδηλάτου. Κάποτε ήταν στην Τροχαία αυτό. Σήμερα, για να πάρει κάποιος δίπλωμα 125 κυβικά, πρέπει να κάνει πέντε θεωρητικά μαθήματα υποχρεωτικά. Θεσπίστε το και στα «πενηντάρια». 

Δεν είναι ίδια η οδήγηση, κύριοι, να οδηγείς ένα «πενηνταράκι» δίτροχο, επειδή έχεις ερασιτεχνικό δίπλωμα αυτοκινήτου! Θα γίνουν ατυχήματα! Είναι διαφορετική η ισορροπία στους δύο τροχούς με το τιμόνι στους τέσσερις. Μέγα λάθος! Δεν το συζητάμε!

Τώρα, γίνεται πολύς λόγος για τις διάφορες συμβάσεις, για τα έργα οδοποιίας, για τις κοινοπραξίες, όπως αυτό που φέρνετε με τροπολογία για τον δρόμο Κόρινθος-Πύργος-Τσακώνα, ο οποίος λόγω της οικονομικής κρίσης –τα ξέρει πολύ καλά αυτά ο οικονομολόγος μας, ο κ. Βιλάρδος- απεντάχθηκε το 2013.

Έρχεται το 2014 με ΚΥΑ, όπου το ξαναβάζετε μέσα τότε, αλλά εσείς του ΣΥΡΙΖΑ δεν προχωράτε στη δημοπράτηση. Όμως, σήμερα η Κυβέρνηση, ενώ δεν θα υπάρχουν επιπτώσεις με τον ν. 4219 σε βάρος του δημοσίου, κάνει τον μειοδοτικό διαγωνισμό. Υπάρχει, όμως, κατάτμηση σε οκτώ τμήματα. 

Πρέπει, όμως, να πούμε στον κόσμο ότι αυτό θα χρηματοδοτηθεί από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Ανάπτυξης που λέγεται «Περιφερειακής Ανάπτυξης» του 2014 μέχρι 2020. Μην περιμένει ο Έλληνας να πάρουμε λεφτά για οδοποιία από το νέο ΕΣΠΑ.  Η οδοποιία έκλεισε. Πρέπει να πούμε την αλήθεια. Δηλαδή, το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 δεν προβλέπει χρηματοδότηση για οδοποιία. Μην οραματίζεται ο κόσμος ότι θα αποκατασταθούν οι αυτοκινητόδρομοι. Ό,τι πήραμε, πήραμε. 

Μάλιστα, το συγκεκριμένο έργο θα χρηματοδοτηθεί βάσει ΕΣΠΑ, αφού πάρει έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ασφάλειας κ.λπ., με 300 εκατομμύρια ευρώ. Τι σημαίνει αυτό; Παίρνει λιγότερα έργα, γιατί χάσαμε την ευκαιρία από το προηγούμενο ΕΣΠΑ, κατά 200 εκατομμύρια λιγότερο. Πάνε τα 200 εκατομμύρια. Να μην καθυστερούσαμε; Αφού είμαστε εκπρόθεσμοι στις δημοπρατήσεις. 

Σχετικά με τις κοινοπραξίες, το είπα και την άλλη φορά. Πέντε κοινοπραξίες θα βάλουν στα ταμεία τους τα επόμενα είκοσι χρόνια, με τα διόδια που έχετε κάνει σε όλη την Ελλάδα, 43 δισεκατομμύρια ευρώ. Ποιος τα λέει αυτά; Ο κ. Χρυσοχοΐδης, όταν ήταν Υπουργός Μεταφορών, που τον είχατε στην Κυβέρνηση. Τάδε έφη Χρυσοχοΐδης για τις πέντε κοινοπραξίες. 

Εσείς, κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, έχετε ευθύνες για το «τρελό πάρτι» στην Αττική Οδό. Δεν μπορούμε να έχουμε, κύριε Παππά, στις άλλες εταιρείες αποζημίωση 80.000 ευρώ το χιλιόμετρο στην ασφαλτόστρωση και στην Αττική Οδό, με τις αττικές διαδρομές που είναι δορυφόρος, να δικαιολογεί μέχρι 1 εκατομμύριο ευρώ στην ασφαλτόστρωση. Αν αυτό δεν λέγεται διαπλοκή σε όλο της το μεγαλείο, τότε τι να πω; 

Πότε θα παραδοθεί το θέμα της Αττικής Οδού στο δημόσιο; Εδώ υπάρχουν διαφυγόντα κέρδη. Αυτά πρέπει να τα δούμε, διότι τελικά οι κοινοπραξίες είναι αυτές που κάνουν κουμάντο. Λείπει ο κ. Καραμανλής τώρα. 

Έχουμε διόδια -το καταγγείλαμε ως Ελληνική Λύση την άλλη φορά- «night club». Πολύ καλά ακούσατε. Είναι διόδια που λειτουργούσαν και πλήρωνες μόνο τη νύχτα και τη μέρα ήταν ελεύθερα. Γιατί έγινε αυτό; Είναι στο σημείο στο Δερβένι, στη Θεσσαλονίκη, στον δρόμο Θεσσαλονίκη-Σερρών που τέμνει την Εγνατία. Λανθασμένη χωροθέτηση, ελλοχεύει ο κίνδυνος ατυχήματος. Επειδή μπορεί να υποβληθούν μηνύσεις, διότι τελευταία στιγμή έβλεπε ο άλλος τα διόδια, σου λέει «τη νύχτα να τα παίρνουμε από τα φορτηγά που έρχονται αφού είναι πιο αραιή η κίνηση, για να μην έχουμε και καμία μήνυση». Μάλιστα, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, ο κ. Τζιτζικώστας, έχει κάνει δημόσια δηλώσεις για τη λανθασμένη χωροθέτηση. 

Μαθαίνω χθες ότι τα διόδια επανέρχονται και λειτουργούν όλο το εικοσιτετράωρο και, μάλιστα, σήμερα με ομίχλη. Και ρωτώ αν γίνει ατύχημα στον Έλληνα φορολογούμενο -γιατί σε λίγο θα μπουν διόδια και στην αυλή του σπιτιού μας- ποιος θα πληρώσει τα σπασμένα και ποιος θα επιβαρυνθεί τις μελέτες από συγκοινωνιολόγους, πολιτικούς μηχανικούς και οποιονδήποτε άλλο, αφού είναι σε λανθασμένο σημείο τα διόδια; 

Θα μου επιτρέψετε, κύριε Πρόεδρε, να μιλήσω για το θέμα της υγείας με αυτές τις τροπολογίες που έρχονται. Γίνεται το «έλα να δεις» στο Νοσοκομείο των Σερρών. Χρειάζεται να κάνουμε και επίκαιρη ερώτηση γι’ αυτό ή να γίνει συζήτηση. Διότι έγιναν κάτι περίεργα σεμινάρια σε γιατρούς άλλων ειδικοτήτων προκειμένου να διασωληνώνουν ανθρώπους που είναι προσβεβλημένοι από τoν covid. Μετά το πήρε πίσω η 4η Υγειονομική Περιφέρεια και είπε «απλά σε ασθενείς που νοσούν βαριά». Παίζουμε με τις λέξεις. 

Χωρίς αναισθησιολόγο το Νοσοκομείο των Σερρών, με έναν ουρολόγο -ψάχνουμε να τους βρούμε- με εκατό είκοσι νοσηλευτές και επτά γιατρούς σε αναστολή, η πληρότητα 100% και έχει σηκώσει τα χέρια ψηλά. Όποιος μπαίνει μέσα δεν γλιτώνει, αφού δεν υπάρχουν τα μέσα, δεν υπάρχουν τα κρεβάτια και δεν έχουμε και τις αντίστοιχες ειδικότητες των αναισθησιολόγων. 

Και αν μιλάμε με νούμερα, να ξέρει ενόψει κατάθεσης προϋπολογισμού ο κόσμος -που θα σας τα πει ο οικονομολόγος μας αυτά- τα χρέη των νοσοκομείων, κύριοι, ότι το 2019 ήτανε περίπου 322 εκατομμύρια ευρώ. Το 2020 τα χρέη έχουν εκτοξευτεί στα 502 εκατομμύρια ευρώ. 

Πόσο είναι φέτος; Είναι 922 εκατομμύρια ευρώ. Γιατί; Διότι πήραμε υλικά από τους προμηθευτές, αλλά το κράτος δεν μπορεί να τα πληρώσει. Κι εγώ λέω: Αυτό το συσσωρευμένο χρέος πού μετακυλίεται; Δεν θα πάει στον φορολογούμενο πολίτη που θα πληρώνει ακριβά την υγεία; Δυσθεώρητο είναι το ποσό αύξησης, 169% επάνω. 

Πριν από λίγο υπάρχει και ψήφισμα διαμαρτυρίας από τον Δήμο Σουφλίου που κλείνετε τα περιφερειακά ιατρεία, κλείνετε τους «δορυφόρους». Ο πυρήνας χωρίς τους «δορυφόρους» δεν λειτουργεί, αποδυναμώνεται. Τα κέντρα υγείας και τα περιφερειακά κέντρα κατεβάζουν ρολά. Αν δεν υπάρχουν «δορυφόροι», πώς θα λειτουργήσει ο πυρήνας, παρακαλώ, σε ό,τι αφορά την υγεία;  

Αναφέρθηκε πολύ αναλυτικά ο κ. Βιλιάρδος στις περίεργες αεροπορικές εταιρείες που παίρνουν, ενώ κάποιες άλλες δεν επιδοτούνται. Για παράδειγμα, η Ellinair κ.λπ., που συνδράμει και για τους Ρώσους που έρχονται στην Ελλάδα και αφήνουν τα χρήματά τους και επιδοτείται η AEGEAN. Πριν από λίγο μου κατήγγειλαν ότι αν κλείσεις εισιτήριο ηλεκτρονικά με την AEGEAN και κάνεις λάθος σε ένα γράμμα του επιθέτου σου και πάρεις τηλέφωνο στην AEGEAN να το διορθώσεις -έκανα λάθος, έγραψα «Μπούμπας» με δύο μ, «Βιλιάρδος» με τρία λάμδα- πληρώνεις συν 20 ευρώ. Εκεί καταλήξαμε, κύριοι. Βγάζουν και από τη μύγα ξίγκι, που λέει ο λαός στην καθομιλουμένη. Αυτός είναι ο αερομεταφορέας υπέρ γενικότερα του πολίτη; 

Όταν ο κ. Μητσοτάκης έκανε την πρόταση για το πιστοποιητικό QR του εμβολιασμού, ο πρώτος που τον υποστήριξε ήταν η ΑΤΑ, το International Transformer Association. Γιατί; Διότι η ΑΤΑ έχει δημιουργήσει παγκοσμίως καρτέλ στα αεροπορικά εισιτήρια. Αυτό καταφέραμε. Τίποτε δεν είναι τυχαίο.