28/01/2023
4.8 C
Serres

Κώστας Μπούμπας: Προεκλογικός προϋπολογισμός, γραμμένος στο πόδι

Ολόκληρη η ομιλία του Βουλευτή της Ελληνικής Λύσης Κώστα Μπούμπα κατά την ψήφιση του προυπολογισμού οικονομικού έτους 2023

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αλλά αναφέρομαι και στον κόσμο που μας ακούει, είναι αυτό το μεγάλο οικονομικό γεγονός, ο Προϋπολογισμός, ένας τακτικός προϋπολογισμός ο οποίος πρέπει να είναι στοχευμένος και να είναι κοινωνικά δίκαιος στην κατανομή του στα κονδύλια τα οποία δοθούν. Πρέπει να μην είναι ελλειμματικός θα είναι ισοσκελισμένος. Εξάλλου ο προϋπολογισμός είναι εσόδων και εξόδων σε μια κοινωνική επιχείρηση, όπως πρέπει να είναι ένα κράτος. 

Δεν είναι καλός όρος η επιχείρηση, αλλά μέσα από τον κρατικό κορβανά πρέπει να υπάρχει μια δίκαιη κατανομή. 

Αυτό που εμείς λέμε στην Ελληνική Λύση με συγκεκριμένες προτάσεις, προκειμένου να δώσουμε τα εχέγγυα μέσω ενός προϋπολογισμού, δεν είναι μόνο να καλύψουμε κάποιες τρέχουσες λειτουργικές ανελαστικές δαπάνες. Πρέπει να δούμε στοχευμένα πώς ο νέος αγρότης ηλικίας μέχρι τριάντα εννέα-σαράντα ετών,  όπως θεωρείται, θα μπορεί να πάρει ένα δάνειο χαμηλότοκο έως και άτοκο κάποτε, όπως του είχαμε υποσχεθεί, για να μπορέσει να εδραιωθεί στην ύπαιθρο, κάτι που δεν γίνεται. Τα δανειακά κεφάλαια έχουν μειωθεί τα τελευταία χρόνια μέχρι και κατά το ήμισυ.

Επίσης, δεν έχουν ενισχυθεί ορθά οι μικρές επιχειρήσεις των δέκα-δεκαπέντε ατόμων, αυτές που αποτελούν πραγματικά μια ραχοκοκαλιά για την οικονομία. Θα μπορούσε με ένα μηχανισμό, που δεν το κάνει καμία κυβέρνηση, ο ΦΠΑ να αποδίδεται απ’ ευθείας με ένα τιμολόγιο για να μην υπάρχει το άγχος στον επιχειρηματία απόδοσης του φόρου προστιθέμενης αξίας όταν συσσωρεύονται τιμολόγια. Θα μπορούσε να βγει ένα ειδικό κονδύλιο καθαρά για να στηρίξει ανθρώπους βιοκαλλιεργητές, οι οποίοι πρέπει να πληρώσουν και την ταυτοποίηση βιολογικού προϊόντος και το λεγόμενο ISO. Δεν έχει γίνει. 

Θα μπορούσε παράλληλα να στηριχθεί η κτηνοτροφία, όπως θα έπρεπε. Άκουσα προηγουμένως τη συνάδελφο να μιλάει για πενήντα χιλιάδες κτηνοτρόφους. Οι κτηνοτρόφοι στην Ελλάδα με τα στατιστικά στοιχεία είναι περίπου εκατόν εξήντα χιλιάδες. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι εκατόν δέκα χιλιάδες κτηνοτρόφοι είναι εκτός με βάση το εισόδημά τους. 

Θα περίμενα και θα περιμέναμε ως Ελληνική Λύση η Κυβέρνηση αυτή να χρηματοδοτεί πραγματικά γενναία στον αγροτοκτηνοτροφικό τομέα, αλλά και στο θέμα της ιχθυοκαλλιέργειας, το οποίο θα αποτελέσει ένα πυλώνα μελλοντικό για την αξία της διατροφής παγκοσμίως και, δυστυχώς, δεν το έχουμε πράξει. Άλλωστε, φώναζε και ο επικεφαλής μας, ο Κυριάκος ο Βελόπουλος,  για τη χάραξη αλιευτικών ζωνών για να μπορούμε να καταχωρίσουμε τα αλιευτικά μας δικαιώματα. 

Θα έπρεπε τουλάχιστον μέσα από αυτόν τον προϋπολογισμό να στηριχθούν κάποιες μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε ακριτικές παραμεθόριες δύσβατες περιοχές της χερσαίας, αλλά και της νησιωτικής Ελλάδας. 

Επίσης, θα πρέπει με ειδικό κονδύλιο στον προϋπολογισμό να στηριχθούν μικροί συνεταιρισμοί και δη η γυναικεία επιχειρηματικότητα. Οι συνεταιρισμοί πληρώνουν τις αμαρτίες και τα λάθη του παρελθόντος στο συνεταιρίζεσθαι. Άρα, στους συνεταιρισμούς, που τους υπηρέτησα πέρα από τη δημοσιογραφία αρκετά χρόνια, η ισχύς εν τη ενώσει είναι ό,τι καλύτερο για να μπορέσουν να στηρίξουν τον μικρομεσαίο αγρότη, κτηνοτρόφο και αλιέα. Άλλωστε, στη Γαλλία υπάρχουν οι μεγαλύτεροι συνεταιρισμοί. 

Η πρότασή μας και αυτό το οποίο πρέπει να δείτε στοχευμένα μέσω κάποιων κονδυλίων είναι να δημιουργηθούν ειδικά γραφεία αγροτικής διασύνδεσης και με τους δήμους, με τους ΟΤΑ, όπου οι ΟΤΑ με βάση τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν θα έχουν μεγάλες ελλείψεις το 2023. Δεν φτάνουν. Μπορείτε να κατεβάζετε τον ΦΠΑ σε κάποια προϊόντα, όπως τα μη αλκοολούχα ποτά στους κινηματογράφους, αλλά αυτή τη στιγμή ο φόρος ζύθου εκκρεμεί για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης -και είναι από αυτά που έχει υποσχεθεί και αυτή η Κυβέρνηση και οι προηγούμενες- και χωρίς τον δορυφόρο, χωρίς τον Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο πυρήνας του αθηνοκεντρικού μοντέλου δεν μπορεί νομοτελειακά να λειτουργήσει. Άρα, και σε αυτό το κομμάτι δεν υπάρχει ένας προϋπολογισμός στοχευμένος να σταχυολογήσουμε πραγματικά τα προβλήματα στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης για να υπερκεράσουμε και γραφειοκρατικά εμπόδια και να γίνει δίκαιη κατανομή των κονδυλίων. 

Εγώ θα περίμενα και ένα γενναίο κονδύλι για την επικονίαση. Χωρίς την επικονίαση δεν υπάρχει η ζωή στον πλανήτη. Με το Μέτρο 11 που το είχαμε συζητήσει δεν θεωρούνταν η μελισσοκομία γεωργική δραστηριότητα. Οι μελισσοκόμοι χάνουν πάρα πολλά χρήματα. Επιτέλους, έγινε μια τροπολογία εκεί, αλλά πρέπει να επενδύσουμε και στο κομμάτι της μελισσοκομίας. 

Θα μπορούσαν να γίνουν πάρα πολλά στοχευμένα για τον αγροτοκτηνοτροφικό τομέα. Σήμερα ο νομός Σερρών ζει μαύρες στιγμές και μετά από αυτό το ατύχημα που είχαμε δυστυχώς εκεί με ένα αγγελούδι που χάθηκε και όλα αυτά γενικότερα που ακούγονται. Ας μη γίνεται γνωστή η περιφέρεια μόνο για μαύρα γεγονότα. 

Όσον αφορά την Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης, θα περίμενε κανείς να υπάρχει σχέδιο στοχευμένο από πλευράς της Κυβέρνησης το τι θα γίνει. Τα εναπομείναντα ζαχαρουργεία είναι εγκαταλελειμμένα, ερημοποιημένα. Και δείτε τώρα το τραγελαφικό: Στο Βελιγράδι λειτουργούν με το ίδιο οικονομικό καθεστώς, τους ίδιους ορκωτούς λογιστές και εδώ όχι απλά κωλυσιεργούμε, αραχνιάσαμε με αποτέλεσμα οι τευτλοεξαγωγείς να είναι σε μεγάλη απόγνωση. 

Άρα, πολλά μπορούν να γίνουν από έναν προϋπολογισμό και όχι μόνο για το αγροτικό πετρέλαιο, όχι μόνο για τις τιμές των ζωοτροφών, όπου το κόστος λειτουργίας είναι στο 60%. Θα μου επιτρέψετε να σας πω, γιατί ξέρω πολύ καλά από θηράματα και μείγματα, στα οποία ήμουν διαχειριστής μέσα σε ένωση αγροτικών συνεταιρισμών από τις μεγαλύτερες στις Σέρρες, ότι αυτή τη στιγμή από τις παραγόμενες ύλες στις ζωοτροφές το 70% είναι εισαγωγής. Άρα, η τιμή δεν μπορεί να κρατηθεί. Και τι κάνετε τώρα εσείς ως Κυβέρνηση και ως Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης; Έχετε μειώσει 6% το θέμα των ζωοτροφών, όπως και το θέμα των λιπασμάτων, όπως και το θέμα κάποιων άλλων πρώτων υλών και ενώ η ζωοτροφή, το κριθάρι, η σόγια είναι στο 6%, η παράδοση στο γάλα είναι 13% για τον κτηνοτρόφο, τον οποίο δεν τον υποστηρίζουμε σε θέματα, όπως είναι η γαγγραινώδης μαστίτιδα που το είχαμε υποσχεθεί. 

Άρα, δεν έχουμε στηρίξει τα τμήματα σποροπαραγωγής. Έπρεπε ένας τακτικός προϋπολογισμός, πέρα από το εθνικό στρατηγικό πλαίσιο ανάπτυξης, πέρα από τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική, να έχει στοχευμένους κωδικούς για την παραγωγή σπόρων. Κινδυνεύει η Ελλάδα να χάσει σπόρους, οι οποίοι δεν θα ευδοκιμήσουν τα επόμενα χρόνια και λόγω της κλιματικής και γεωλογικής αλλαγής. 

Θα περίμενα να γίνει μια συζήτηση τη χρονιά που πέρασε για να αλλάξει ο πεπαλαιωμένος απαρχαιωμένος νόμος της γεωθερμίας, ο οποίος θεωρείται μεταλλευτική δραστηριότητα κυρίως, όσο περίεργο και αν ακούγεται, και όχι ΑΠΕ, δηλαδή όχι Ανανεώσιμη Πηγή Ενέργειας, με αποτέλεσμα να στερείται η γεωργική παραγωγή την οργάνωση θερμοκηπίων, εκμεταλλευόμενη το πλούσιο γεωθερμικό πεδίο που έχουν πάρα πολλές περιοχές. 

Διαβάζω μέσα τα κονδύλια που δίνετε για το θέμα του τουρισμού. Καλός είναι και ο αγροτουρισμός, αλλά δεν επενδύουμε σε ιαματικό τουρισμό και δεν επενδύουμε όσο θα έπρεπε στον αγροτουρισμό. Θα πρέπει να υπάρξει, επιτέλους, ένα ειδικό κονδύλιο για να αποπερατωθούν οι δασικοί χάρτες. Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση σε ό,τι αφορά τους δασικούς χάρτες και ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα δικαιώματα και τα βοσκοτόπια. 

Δεν μπορεί, λοιπόν, να συμβαίνουν όλα αυτά σε έναν αγροτοκτηνοτροφικό τομέα, ο οποίος δεν έχει ανάγκη -τα έχει αυτά φυσικά- από λειτουργικά έξοδα που θα μειώσουν το κόστος παραγωγής, αλλά στοχευμένα δεν μπορούμε να πάμε διότι και στις νέες καλλιέργειες δεν επιδοτείται, όπως μύρτιλα, αρώνια, κράνα. Υπάρχουν τέτοιες δυνατότητες. Εμείς δίνουμε μεγάλη βαρύτητα σε ένα εμπεριστατωμένο πρόγραμμα το οποίο το έχουμε αναλύσει και το έχουμε τεκμηριώσει, το έχουμε σταχυολογήσει στην Ελληνική Λύση, για να δούμε πώς θα βελτιώσουμε την ποιότητα των προϊόντων και τις ανταγωνιστικές τιμές. 

Και, βέβαια, αυτή η Βουλή έπρεπε να έχει, για να ξεχωρίσει αν θέλετε, μια ειδική επιτροπή για τον αγροτοκτηνοτροφικό τομέα πιο παρεμβατική, πιο ουσιαστική και θα είχε νομοπαρασκευαστικό χαρακτήρα. Δεν είναι δυνατόν το μέλλον του αγροτοκτηνοτροφικού τομέα να είναι συνυφασμένο με την Επιτροπή Εμπορίας. Η Επιτροπή Εμπορίας είναι καλή στη διακίνηση. Ο αγρότης, ο κτηνοτρόφους και ο αλιέας θα έπρεπε να έχουν δική τους επιτροπή στοχευμένη για να δούμε τι θα κάνουμε. 

Και, εν κατακλείδι, όταν ένας προϋπολογισμός δεν τα περιλαμβάνει όλα αυτά, με τη μείωση που έχουμε και στο εμπορικό ισοζύγιο παρακαλώ των εξαγωγών στα αγροτικά προϊόντα, επειδή το εθνικό στρατηγικό πλαίσιο ανάπτυξης θα δώσει μια βαρύτητα στο λεγόμενο πρόγραμμα αγροδιατροφή, πολύ φοβούμαι, όπως και στο προηγούμενο που ήταν στην οδοποιία, θα κωλυσιεργήσουμε. Χαρακτηριστικά καθυστερούμε. Δεν θα μπορέσουν να γίνουν όλες οι μελέτες. 

Αυτό το πρόγραμμα δίνει τη δυνατότητα στην Ελλάδα να πάει σε ποιοτικά χαρακτηριστικά, να κάνει μια διαφορά, για να μπορεί στην Ευρώπη να ορθοποδήσει. Δεν έχουμε βαριά βιομηχανία και αυτή που είχαμε τη διαλύσαμε. Τουλάχιστον να δείξουμε πραγματικά ένα ενδιαφέρον στον τομέα τον πρωτογενή, αν θέλουμε πραγματικά η Ελλάδα να έχει μέλλον. Εκεί πρέπει να επενδύσουμε με έναν προϋπολογισμό –επαναλαμβάνω- ισοσκελισμένο και λελογισμένο, αν θέλουμε να έχουμε απτά αποτελέσματα. Απλά είναι ένας προϋπολογισμός ακόμη για τον προϋπολογισμό που πρέπει επί του κοινοβουλευτικού Κανονισμού απλά να ψηφιστεί.