05/12/2022
9.3 C
Serres

Του κάλλους εραστές ? ! Γράφει ο Μάρκος Μπόλαρης

Τι ομορφιά !

Ζωντανές, έγχρωμες, 

άλλες καλλιτεχνικές , άλλες με άποψη , άλλες απλές απόπειρες απαθανάτισης μιάς όμορφης στιγμής, φωτογραφίες που πλημμυρίζουν τις αναρτήσεις το instagram, δευτερευόντως και το facebook, φωτογραφίες επαγγελματικές , φωτογραφίες διαφήμισης επιχειρήσεων και τόπων, φωτογραφίες θαλασσογραφίες, ηλιοβασιλεμάτων, υποβρύχιες, φωτογραφίες αρχιτεκτονημάτων, μνημείων, κτιρίων, αστικού περιβάλλοντος, μοναστηριών, ναών, αρχαιολογικές, φωτογραφίες του έρωτα, της αγάπης, του γάμου , της πρόκλησης !

Μα , Σεπτεμπριάτικα, προτού κάν να ευχηθώ γιά την καλομηνιά, με το καλό ο Τρυγητής κι ο Σταυριάτης Σεπτέμβριος αδέρφια;

τι στο καλό και με την απαρίθμηση την κοινότυπη των φωτογραφιών καταπιάστηκα, θα αναρωτιέστε .

Μιά σκέψη μου τριβιλίζει το μυαλό όλες τούτες τις μέρες μιά σκέψη μου τρυπά τα μηνίγγια και να την μοιραστώ επιχειρώ , κοινωνούς να σας καταστήσω και Σας επιθυμώ, μήπως και γλυτώσω από τις συνεχείς επιθέσεις τούτων των Ερινύων που ορμούν καταπάνω μου, όπως τότε, μιά φορά κι ένα καιρό, ορμούσαν ανηλεείς στο τραπέζι του μάντη Φινέα.

Παρατηρώ τούτες τις καταιγιστικές αναρτήσεις ωραίων φωτογραφιών, φωτογραφιών που στην πλειοψηφία τους ευφραίνουν, ενημερώνουν, γεμίζουν τα μάτια μας ομορφιά, παρατηρώ εκ του σύνεγγυς και με ξέχωρο εννδιαφέρον στατιστικό, ει και στερούμαι γνώσεων στατιστικής, την πλημμυρίδα των φωτογραφιών , όλο τον γύρο του χρόνου, κι ιδιαίτερα αυτές που προβάλλουν την Ελλάδα. 

Εστιάζω, τι μελωμένα που’ ναι τα σύκα τούτες τις μέρες , τι ηδονή να σηκωθείς πρωί καθώς ανατέλλει ο ήλιος και να ευφρανθείς το σύκο πού ‘χει την δροσιά του πρωινού κόβοντας το από την σκληροτράχηλη συκιά, εστιάζω στις φωτογραφίες της Ελλάδας , της Ακρόπολης και του Παρθενώνα, του Ερεχθείου και του Ηρώδειου, της Αφαίας στην Αίγινα, του Ναού του μυθολογικού κύρη των θαλασσών Ποσειδώνα στο Σούνιο, του μαγικού θεάτρου στην Επίδαυρο, τον Θησαυρό των Αθηναίων στους Δελφούς, το Στάδιο στην Αρχαία Ολυμπία, το Μινωικό Παλάτι στην Κνωσσό και το αντίστοιχο της Φαιστού, την απίστευτου πολιτισμού πόλη που σκέπασε αιθάλη και λάβα στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης, τα Ιερά των Μεγάλων Θεών στη Σαμοθράκη, τα Μακεδονικά Ανάκτορα στην Βεργίνα, την Πέλλα, τις Αιγές, τα μεγαλόπρεπα αρχαία της Αμφίπολης, των Φιλίππων, των Αβδήρων, της Μαρώνειας φωτογραφίες με αγάλματα Ηνιόχους και Θεότητες στα μέτρα των ανθρώπων, Αφροδίτες κι Αθηνές, Ποσειδώνες και Απόλλωνες, πολεμιστές και ναυτικούς, μάσκες θεατρίνων, κεραμεικά ερυθρόμορφα, κεραμεικά μελανόμορφα, ψηφιδωτά δάπεδα, κεφαλοκόλωνα κι ακροκέραμα !

Φωτογραφίες τουριστών κι επισκεπτών, μουσείων κι εκδηλώσεων, τουριστικών πρακτόρων, αυτοδιοίκησης και φορέων, φωτογραφική αποτύπωση ενός απύθμενου Πολιτισμικού θησαυρού , ενός ακένωτου πλούτου των Ελλήνων , που σημάδεψαν μιά γιά πάντα τα των Ανθρώπων και έθεσαν τον πήχυ του ανθρώπινου άλματος , άλματος του Πολιτισμού και της Δημοκρατίας σε προκλητικό ύψος ! 

Κι ύστερα πάλιν φωτογραφίες της Αχειροποίητης Παναγιάς στη Θεσσαλονίκη αντάμα με την Ροτόντα , την κλεινή Αγιά Σοφιά συνταιριασμένη με το Μαρτύριο του Αγίου Δημητρίου, Θεσσαλονικέων κλέος και καύχημα, την Μονή Λατόμου και τον Άγιο Νικόλα τον Ορφανό, την Σιμωνόπετρα και τον Παντοκράτορα στ’ Αγιονόρος, την Λαύρα του Αγίου Αθανασίου και το Βατοπέδι της Παναγιάς, την Πορταίτισσα των Ιβήρων και την Μονή Διονυσίου επί αλικτύπου βράχου, κι ύστερα φωτογραφίες Μετεωρίτικες του Βαρλαάμ και του Ρουσάνου, της Μεταμόρφωσης του Μεγάλου Μετεώρου και του Αγίου Στεφάνου, Μονής του Προδρόμου Σερρών ένθα Γεννάδιος ο Σχολάριος μόνασε , συνέγραψε κι εκοιμήθη, τηςαρχαιότερης όλων Κοσιφοίνισσας Του Παγγαίου που την αποτέφρωσαν επιδρομείς και κατακτητές, το Μέγα Σπήλαιο κι η Αγία Λαύρα στα Αχαικά όρη κι απέναντι η αρχόντισσα της Ρούμελης η Παναγιά η Προυσιώτισσα , πιό πάνω τα μικρά διαμαντάκια στο νησί της Παμβώτιδας τα Μοναστήρια με τις τοιχογραφίες των σοφών της αρχαίας δόξας της Ελλάδας, κοντά κοντά με το μεγαλόπρεπο θέατρο της Δωδώνης όπου κι ο Μάντης της δρυός,

Φωτογραφίες, 

Α ! Φωτογραφίες των πετρόχτιστων οικιών των Ζαγοροχωριών , των σχολειών και των εκκλησιών, των δημόσιων χώρων, των πλατειών εννοώ και των καλτεριμιών των χωριών , ποιός τάχα αρχιτέκτονας και ποιός χωροτάκτης εισηγήθηκε αυτά που η πλούσια ευαισθησία των υπερήφανων Ηπειρωτών οργάνωσε, και ύστερα των τοξοτών γεφυριών της Πίνδου και των Αγράφων, των ποιοτικών αρχοντικών τογ Πήλιου και της Καστοριάς, ανακατατάτα χτισμένων με βυζαντινούς Ναίσκους, που οι τρούλοι τους με την κίνησή τους αενάως δηλώνουν την Θεία συγκατάβαση, όπως στο Δαφνί των ψηφιδωτών αριστουργημάτων και τον Όσιο Λουκά στη Βοιωτία, φωτογραφίες , τι πρόκληση αυτό το instagram, ασβεστωμένων κυκλαδίτικων σπιτιών στη Σέριφο, που ο Οδυσσέας Ελύτης την θεωρεί την πιό όμορφη σπ’ τα Κυκλαδονήσια, το καστρομονάστηρο της Λογγοβάρδας στη Πάρο, τα ωσάν βενετσάνικα σπίτια της Νάουσας στην Πάρο κι η Χοζεβιώτισσα γαντζωμένη στο βράχο της Αμοργός, στα γκρέμνια της καλντέρας στη Θήρα γαλάζιοι τρούλοι κι η Παναγιά η Γοργόνα στη Μυτιλήνη κι ο Ταξιάρχης στο Μανταμάδο και την Σύμη και α κάστρα των Ιωαννιτών Ιπποτών στην Κώ και την Ρόδο, κι ο Ανάβατος στη Χιό λίγο πιό πάνω απ’ την Νέα Μονή , το Παλαμήδι και του Μπούρτζι στο Ναύπλιο της Ενετικής Δημοκρατίας , κι οι εμπροσθοφυλακές των καστελλιών της Κέρκυρας και της Ζάκυνθος , της Μεθώνης και της Μονεμβασιάς, η καστροπολιτεία του Μυστρά με τις ακατέλυτες εκκλησιές της Παντάνασσας και του Αγίου Δημητρίου, 

Φωτογραφίες στ’ Ανώγεια και τον Κεφαλά του Αποκόρωνα , στους Τζαγκαρόλους και τον Αη Γιάννη τον Ερημίτη, στη Παναγία την Κριτσά και την Χρυσοπηγή των Χανιώνε !

Φωτογραφίες ομορφιάς, ωραιότητας, πολιτισμού, τέχνης, μαρτυρίες και αποθέματα ψυχής !

Της Ρωμιοσύνης ! 

Μιάς πορείας διαχρονίας κι ενός πλού στις φουρτούνες των αιώνων ! 

Φτάνει ; 

Ούτε που αρχίσαμε !

Κι ύστερα ; 

Τι τα μηνίγηια και τι οι Ερινύες ; 

Πώς συνταιριάζει ο γκρίζος πρόλογος με το κυκλαδίτικο φώς που γέννησε και σμίλεψε σε παριανό μάρμαρο τα κυκλαδίτικα ειδώλια ;

Μιλώ χαμηλόφωνα , σχεδόν συνομωτικά , μήν τύχει κι ακουστούμε !

Ταπεινώ φρονήματι !

Αδέρφια, που μαζί θάπρεπε πέρσι στα 200 χρόνια απ’ την Επανάσταση της Παλιγγενεσίας να γιορτάσουμε και να στοχαστούμε, να λογαριαδτούμε και να προγραμματίσουμε και δεν το πράξαμε, σ’ όλο αυτό τον κατακλυσμό των εκατομμυρίων φωτογραφιών της Ελλάδας, Φωτογραφίες δικών ποιημάτων, δικών αρχιτεκτονημάτων, δικών αξιόλογων μνημείων δεν υπάρχουν !

Δεν υπάρχουν. 

Γιατί δεν θα τολμούσαμε να δείξουμε την προχειρότητα των πολυκατοικιών, την αθλιότητα του πολεοδομικού σχεδιασμού, την κατάντια των δημοσίων χώρων, τις εκκλησιές που χτίζονται στο πόδι, τα νεοκλασσικά που καταστρέψαμε , που καταστρέφουμε με την λογική της λεηλασίας που επέβαλε η αθλιότητα της αντιπαροχής , το μπάζωμα των ποταμών και την μετατροπή τους σε υπονόμους, ποταμών όπως ο Ιλισσός, ο Ηριδανός, ο Κηφισσός που τους ύμνησαν οι ποιητές μας !

Τι λέει η ακολουθία των φωτογραφιών μας !

Τι φανερώνει και τι επιχειρεί να κρύψει !

Μα , όχι, αδέρφια , ο λόγος δεν πρέπει να γίνεται χαμηλόφωνα !

Είναι λόγος περί του Κάλλους !

Λόγος περί ομορφιάς και Πολιτισμού είναι. 

Λόγος αυτογνωσίας και ωραιότητας είναι. 

Υποχρέωση έχουμε , τώρα , κι άς είμαστε στα 201 χρόνια απ’ την Επανάσταση, ξεσηκωμό των πενομένων Ρωμιών απέναντι στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, κι άς είναι 201 τα χρόνια, υποχρέωση έχουμε τούτον τον λόγο γιά μιά Παιδεία Κάλλους , γιά Τέχνες και Γλώσσα και Αρχιτεκτονική, γιά τον σεβασμό στο δημόσιο χώρο, τον λόγο γιά τον Πολιτισμό να τον ανοίξουμε !

Ανοιχτά και στα fora !

Μέλωσαν και τα σταφύλια ! 

Ανέβασαν τα σάχαρα !

Γεύσασθε και ίδετε !

Καλομηνιά !

ΥΓ 

Τις φωτογραφικές ανά χείρας !

Εραστές και γάρ της ωραιότητας υπάρχουμε ! ?