Κώστας Μπούμπας; Μη ρεαλιστικό το 2030 να καταργηθούν τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα

Αναλυτικά παρουσιάζεται η ομιλία του βουλευτή Σερρών Κώστα Μπούμπα στην επιτροπή περιβάλλοντος.

Θέμα της συνεδρίασης η «Ενημέρωση της Επιτροπής για την νέα δέσμη νομοθετικών προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής “ Fit for 55”»

Η Ευρώπη τα τελευταία χρόνια έκανε τους ισολογισμούς της. Αυτό τουλάχιστον που διαβάζω και σε κάποια ξένα site, ευρωπαϊκά, που το παραδέχονται, ότι αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, η υφιστάμενη κατάσταση, αυτά που θα χάσει η Ευρωπαϊκή Ένωση θα είναι περισσότερα από αυτά που θα κερδίσει.

Άρα, λοιπόν, αναγκάστηκε να πάει σε ένα άλλο Profile, σε ένα άλλο πνεύμα συνεργασίας των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να εφαρμόσει μια διαφορετική πολιτική.

Τι γίνεται όμως; Φοβάμαι ότι θα υπάρχουν κοινωνικές ανισότητες και θα θέσω και παραδείγματα για να δείτε ότι τα λαϊκά στρώματα πρέπει να υποστηριχθούν με εχέγγυα προκειμένου να εναρμονιστούν στα νέα δεδομένα που προτάσσει η κυκλική οικονομία, η πράσινη ανάπτυξη και αυτό που θεωρεί η Ευρωπαϊκή Ένωση «Πρέπει να σώσουμε το σπίτι μας, το περιβάλλον που ζούμε, τον πλανήτη γη που μας φιλοξενεί».

Σε ότι αφορά, λοιπόν, τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Θεωρώ για παράδειγμα, η γεωθερμία στην Ελλάδα που θα μπορούσε να συνδράμει – να ξεκινήσω από τα του οίκου μας – πάρα πολύ στην οργάνωση στον πρωτογενή τομέα με θερμοκήπια, να θεωρείται ότι είναι μία μεταλλευτική εξόρυξη, παρά Ανανεώσιμη Πηγή Ενέργειας. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Αυτό θεωρείται για την γεωθερμία.

Εδώ, λοιπόν, υπάρχουν γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, νόμοι του παρελθόντος. Πρέπει να αλλάξουν προκειμένου να εκμεταλλευθούμε τη γεωθερμία ως Ανανεώσιμη Πηγή Ενέργειας και να οργανώσουμε τον πρωτογενή τομέα.

Τα λάθη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δημιουργεί αυτές τις κοινωνικές ανισότητες είναι γνωστά. Για παράδειγμα αυτό που λέγεται τώρα ότι θα θεσπιστεί ο φόρος του διοξειδίου του άνθρακα σε ότι αφορά το χάλυβα, το τσιμέντο. Εγώ θα πω ότι ίσχυε πάντα ο φόρος του διοξειδίου του άνθρακα για κάποια γεωργικά προϊόντα στα οποία θα μπορούσαν να θεσπιστούν, αυτοί οι νόμοι. Δηλαδή να εφαρμοστεί αυτός ο έλεγχος, κυρίως στις εισαγωγές με τη συνθήκη CAP (K.A.Π.), δηλαδή από τρίτες χώρες αλλά, δεν εφαρμόστηκε που θα μπορούσε ενδεχομένως να αυξήσει κάποιες τιμές για να μην υπάρχουν και αυτός ο σκληρός ανταγωνισμός ανάμεσα στα τοπικά προϊόντα με τα προϊόντα εισαγωγής, όχι από την Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά, από τρίτες χώρες.

Υπάρχει για παράδειγμα το σύστημα APPAREL ψεκασμού στο μύλο το οποίο δέχεται περίπου 26 ψεκασμούς πριν φτάσει στο τραπέζι μας, όπου εκεί η Ευρωπαϊκή Ένωση το έχει προβλέψει ότι μπορεί να μπει ο φόρος του διοξειδίου του άνθρακα και για τους ψεκασμούς με το σύστημα APPAREL αλλά και με τα αυτοκίνητα σε ότι αφορά τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά που το μεταφέρουν. Το δίνω ως παράδειγμα.

Σε ότι αφορά, όμως, τώρα αυτή η μεγάλη σπουδή. Καταρχάς, αυτό το “Fit for 55” που άκουσα και τους καλεσμένους, τους εκλεκτούς καλεσμένους, όσο μπόρεσα, θα πάει σε διαφορετικά πράσινα καύσιμα για τις αερομεταφορές, για τα αεροπλάνα.

Αυτό δεν ξέρω τι επιπτώσεις μπορεί να έχει στους επιβάτες και στο κοινό, διότι εδώ προβλέπεται να καταργηθούν και κάποια περιφερειακά αεροδρόμια. Η Ελλάδα βέβαια δεν μπορεί να τα καταργήσει αυτά και λόγω της συγκοινωνίας που πρέπει να είναι συνδεδεμένη με απομακρυσμένες περιοχές, κυρίως νησιωτικά συμπλέγματα. Θα το δούμε, όμως, στην πράξη αυτό.

Θεωρώ ότι το 2030 που βάζει ως όρο για να καταργηθούν τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, προφανώς και τα δίτροχα, γιατί αυτό δεν το διευκρινίζει, για αυτοκίνητα μιλάει, προφανώς και τα δίτροχα. Θεωρώ ότι είναι πολύ σύντομο το χρονικό διάστημα. Δηλαδή αυτή η δεκαπενταετία που δίνει δεν μπορούμε να προσαρμοστούμε και να εναρμονιστούμε τα νέα δεδομένα, γιατί θα δημιουργήσει τη λεγόμενη ενεργειακή φτώχεια.

Όσα κίνητρα και να δώσεις θα πρέπει να προσαρμοστεί η μέση οικογένεια, ενός μεροκαματιάρη ανθρώπου για το αυτοκίνητό της, το μέσο που την εξυπηρετεί, για τα δομικά υλικά που πρέπει να έχει το κτήριο και αυτό μπορούμε να το συζητήσουμε κάποια στιγμή σε μία θεματική ενότητα της Επιτροπής. Θα πρέπει, λοιπόν, να δοθεί περισσότερος χρόνος για να είμαστε ρεαλιστές. Είναι πολύ σύντομο το χρονικό διάστημα.

Αν η Ελλάδα και η Ευρώπη – τώρα λάθη του παρελθόντος είναι αυτά – είχαν εφαρμόσει τη Συνθήκη του Κιότο όπως έπρεπε με τη μείωση των εκπομπών αερίων, από το 1995, δηλαδή 25 χρόνια πριν, τώρα θα ήμασταν σε μία πολύ καλή κατάσταση αλλά, δυστυχώς, το εμπορικό κέρδος είναι αυτό που δεν άφησε να προσαρμοστούμε με την απόφαση της Συνθήκης του Κιότο το 1995. Διότι, είναι πολλά λεφτά «και πάνω και κάτω από το τραπέζι», για να είμαστε ρεαλιστές.

Διάβαζα μια δήλωση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, πριν από λίγες ημέρες, αναφορικά με τα καθαρά καύσιμα που πρέπει να έχουμε στο ναυτιλιακό τομέα. Εκείνο που λένε, όμως, οι εφοπλιστές – δεν είμαι με το μέρος κανενός – είναι ότι θα πρέπει το πρόβλημα να χτυπηθεί στην πηγή με τους προμηθευτές καυσίμων. Δηλαδή το λεγόμενο ναυτιλιακό πετρέλαιο το οποίο κατά καιρούς είναι και αφορολόγητο και το γνωρίζουμε αυτό, έχει μεγάλη ποσότητα σε περιεκτικότητα άνθρακα. Άρα, λοιπόν, πρέπει να πάμε στην πηγή σε ότι αφορά τους προμηθευτές καυσίμων και να μην τα φορτώνουμε όλα σε ότι αφορά το θέμα των μεταφορών. Μόνο και μόνο με τη λογική «Ο ρυπαίνων πληρώνει» σίγουρα πρέπει να πληρώσει αλλά, να μην μείνουμε σε αυτήν την φιλοσοφία διότι, θα είναι πάλι ένας φοροεισπρακτικός χαρακτήρας αυτός. Άρα πρέπει να δούμε το θέμα στην πηγή.

Τώρα σε ότι αφορά το θέμα με τις Ανανεώσιμες Πηγές, γιατί προβλέπεται αυτό και με το Πρόγραμμα «HORIZON EUROPE» της Ευρωπαϊκής Ένωσης με χρονικό ορίζοντα το 2027. Για παράδειγμα αυτό που έχουμε συζητήσει και στο παρελθόν και είναι καλά να το δούμε, καθώς θα υπάρχει και η νησιωτική ρήτρα, πώς μπορούμε να εκμεταλλευθούμε με πρόγραμμα που δίνει τη δυνατότητα, το οκέϊ, μέσω του ΕΣΠΑ να κατασκευαστούν ταμιευτήρες στα νησιά για να μπορούν τα νησιά να λύσουν το πρόβλημα της ανομβρίας, μέσω του βρόχινου νερού. Δηλαδή το βρόχινο νερό να μην σπαταλάται και υπάρχει τέτοιο πρόγραμμα. Ελπίζω να το εκμεταλλευτούμε σωστά και να το υλοποιήσουμε, γιατί πρέπει να πούμε ότι, ότι είχαμε σε έργα οδοποιίας, αυτά έχουν κλείσει. Δεν υπάρχουν άλλα. Δεν πρόκειται δηλαδή να δοθούν μέσω του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Ανάπτυξης νέα χρήματα. Θα δοθούν για την αγροδιατροφή, την πράσινη ανάπτυξη και την κυκλική οικονομία.

Τώρα σε ότι αφορά, όμως, αυτή η σπουδή που το έχουμε εμείς και ως ελληνικό φαινόμενο, αν θέλετε, όμως είναι και πανευρωπαϊκά και παγκόσμιο για να εκμεταλλευθούμε την αιολική και ηλιακή ενέργεια. Εκείνο που βλέπω εγώ, κυρία Πρόεδρε και αγαπητοί συνάδελφοι είναι το εξής. Γίνονται πολλές παρανομίες απέναντι σε αυτό που λέμε προστασία του περιβάλλοντος. Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Εχθές το είπα και στην Ολομέλεια ότι η Εθνική Ορνιθολογική Εταιρεία και η Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, γιατί αυτός είναι και ο ρόλος μας, θα είμαστε κοντά και σε αυτούς τους φορείς που προστατεύουν. Λέγεται το εξής. Ότι αυτή τη στιγμή θα μπούνε 5.000 ανεμογεννήτριες. Αυτά είναι τα στοιχεία, δηλαδή υπέρογκος αριθμός, σε δεκατέσσερα νησιά του Νοτίου Αιγαίου. Τι σημαίνει αυτό; Ότι πολλές φορές δεν πληρούνται αυτές οι προδιαγραφές με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν και κάποια σπάνια είδη πουλιών αλλά και η χλωρίδα της περιοχής όταν οι ανεμογεννήτριες γίνονται σε περιοχές ύψιστου φυσικού κάλλους.

Εκείνο, όμως, που θα πρέπει να προσέξουμε θαρρώ είναι και η λεγόμενη αρχιτεκτονική τοπίου. Είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτό το κομμάτι διότι πρώτον, είναι η ομορφιά της Ελλάδας μας, της φύσης, αλλά και ο τουρίστας θα έρθει να βγάλει ένα όμορφο ηλιοβασίλεμα σε ένα κυκλαδίτικο νησί και δεν θέλει να υπάρχουν αυτή η ανεξέλεγκτη ροή με τις ανεμογεννήτριες που εξυπηρετούν και μονοπωλιακά συμφέροντα και εμείς ως Ελληνική Λύση λέμε και γερμανικά συμφέροντα.

Αυτό θα μπορούσε να γίνει σε κάποιες περιοχές που δεν θα επηρεάζουν ούτε την πανίδα και τη χλωρίδα με βάση τα στοιχεία που έχουμε. Δηλαδή, ξέρετε πολλές φορές είναι αυτή η σπουδή που μας πιάνει για την προστασία του περιβάλλοντος και γίνεται μια ανεξέλεγκτη χρήση και στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Αν πάμε στο θέμα των φωτοβολταϊκών, εκεί έχουν γίνει και άλλες αμαρτίες. Έγιναν μεγάλα φωτοβολταϊκά πάρκα που απένταξαν μικρούς αγρότες που πήραν δάνεια για να κάνουν φωτοβολταϊκά πάρκα και υπάρχουν καταγγελίες όπως, για παράδειγμα, ο αγροτικός συνεταιρισμός Λιβαδειάς που λέει ότι δόθηκαν από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας εκτάσεις χωρίς να υπάρχουν τίτλοι κυριότητας σε κατασκευάστριες εταιρείες για να κάνουν φωτοβολταϊκά πάρκα. Και μάλιστα, από τις 6.400 αιτήσεις που καταγγέλλει ο Αγροτικός Σύλλογος Λιβαδειάς οι περισσότερες δεν έχουν τίτλους κυριότητας.

Γιατί το λέω αυτό. Θα πρέπει να προσέξουμε γενικότερα να μπουν κανόνες σε ότι αφορά την προστασία του περιβάλλοντος για να μην πάμε σε μία κυκλική πράσινη εμπορευματοποίηση που θα δημιουργήσει κοινωνικές ανισότητες και αντιξοότητες και στα λαϊκά στρώματα, αν θέλετε, στον μέσο Έλληνα πολίτη. Πρέπει να είμαστε, λοιπόν, προσεκτικοί.

Για παράδειγμα, οι γόνιμες εκτάσεις που γίνονται τα φωτοβολταϊκά καταστρέφουν τα λεγόμενα «καλά χωράφια» σε Πελοπόννησο, κυρίως όμως σε Στερεά και Θεσσαλία. Λέγεται και μέσα από τους συνεταιρισμούς ότι οι εκτάσεις που δεν είναι γόνιμες στην Ελλάδα είναι 90 φορές παρακαλώ περισσότερες από τις γόνιμες. Θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί σε ποιες εκτάσεις θα εκμεταλλευτούμε την αιολική και την ηλιακή ενέργεια.

Σε ότι αφορά τα κτίρια, θα έχουμε και εκεί δυστυχώς φοβάμαι μία εμπορευματοποίηση αν θέλετε από κατασκευάστριες εταιρείες, από εμπόριο δομικών υλικών, από πολιτικούς μηχανικούς, από αρχιτέκτονες. Γι΄ αυτό θα δούμε ποια κτίρια πραγματικά χρειάζονται ουσιαστικές αλλαγές, διότι τα τελευταία χρόνια είχαμε πολλά προγράμματα σε ότι αφορά το «Εξοικονομώ κατ΄ οίκον» για να έχουμε καλή στεγανότητα και καλή γενικότερα δόμηση στα κτίρια και θα δούμε ποιοι το χρειάζονται.

Σε ότι αφορά τα χωράφια μας, θα πρέπει επιτέλους να γίνει το σύστημα απονιτροποίησης, γιατί άκουσα ότι πρέπει να πάμε σε βιολογικά καθαρά προϊόντα. Πέντε εταιρείες όμως ανά τον κόσμο συνεχίζουν να κινούν τα νήματα σε ότι αφορά την αγροτική παραγωγή και τη διακίνηση αγροτικών εφοδίων, φαρμάκων και λιπασμάτων. Άρα, λοιπόν, μην είμαστε και πολύ αισιόδοξοι ότι τα λιπάσματα, η οργανική αυτή και η ανόργανη ύλη, θα είναι φιλική προς το περιβάλλον όσο θα υπάρχουν τα μεγάλα συμφέροντα, καθώς ο έλεγχος θα είναι από αυτές τις εταιρείες.

Τώρα, αν αυτές οι εταιρίες ζοριστούν, να το πω έτσι απλά ή θα πιεστούν από κανόνες που θα θεσπιστούν παγκοσμίως, εκεί να το δούμε και να το συζητήσουμε αυτό το θέμα. Πάντως, πρέπει να μπούμε και σε ένα σύστημα απονιτροποίησης.

Κλείνοντας, δεν μπορούμε σήμερα να μιλούμε για απολιγνιτοποίηση από τη μία με αμαρτίες της El Dorando από την με την άλλη με την …. και όπου έχει πάει η El Dorando που έχουν δημιουργήσει προβλήματα στη Ρουμάνια στην περιοχή Μπάγιαμαρ και στο δήμο Τσανάκαλε της Τουρκίας. Δεν μπορούμε να μιλούμε αυτήν τη στιγμή για απολιγνητοποίηση στην Ελλάδα για να συνδράμουμε δημιουργώντας όμως μεγάλα ποσοστά ανεργίας μέχρι να δούμε τι θα κάνουμε. Και αυτό που σας το είπα κυρία Πρόεδρε και δείξατε ενδιαφέρον και να κρατούμε στη γειτονιά μας το Κοζλοντούι από τη μία με πολλές διαρροές ραδιενέργειας και τον πυρηνικό αντιδραστήρα το «Ακούγιο» που ετοιμάζουν οι Τούρκοι σε σεισμογενή περιοχή παραβιάζοντας τη φιλανδική συνθήκη …. που αφορά το περιβάλλον.

Και αυτό που λέγεται ότι ακόμη και στη Σλοβενία θα κατασκευαστεί πυρηνικός αντιδραστήρας.
Θέλω να πω καλή η καθαρή ενέργεια, αλλά πρέπει να δούμε και την άλλη πλευρά του σεναρίου που καθηγητές όπως ο κύριος Γεράνης, ο κύριος Καρτάλης, ο κ. Λέκκας, ο κύριος Χριστούδιας από την Κύπρο μιλούν για εφιαλτικά σενάρια σε περίπτωση ατυχήματος ραδιενέργειας στην περιοχή μας.

Εκεί λοιπόν πρέπει και η Ευρωπαϊκή Ένωση να πιεστεί, η Ελλάδα να πιέσει αν θέλετε και μέσω της δικής μας Επιτροπής για να εφαρμοστούν κάποιοι κανόνες που συνάδουν στην προστασία του περιβάλλοντος και της ανθρώπινης ζωής.
Σας ευχαριστώ.