Κώστας Μπούμπας: Είναι μια ευκαιρία να βελτιωθεί το εκπαιδευτικό σύστημα

Ολόκληρη η ομιλία του Βουλευτή Κώστα Μπούμπα της Ελληνικής Λύσης στην επιτροπή Περιφερειών με θέμα την επόμενη μέρα στην Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και στην Ειδική Εκπαίδευση.

Οι προκλήσεις των διαμεσολαβητικών ψηφιακών εργαλείων και η προσαρμογή της σχολικής κοινότητας στη μετα-κορωνοϊό εποχή». 

 Να καλωσορίσω την κυρία Υπουργό, την κυρία Ζαχαράκη. 

Κοιτάξτε, θα μπορούσαμε να μιλάμε πάρα πολλές ώρες ακριβώς για  αυτή την μετά – κορωνοϊού εποχή, αλλά δεν είμαστε στη μετά-κορωνοϊού εποχή.

Για το τι αλλαγές πρέπει να γίνουν στην εκπαίδευση, πραγματικά ρίξτε μια ματιά στην ιστορία με τις πανδημίες που σηματοδότησαν την ανθρωπότητα.

Δεν είμαι επιστήμονας, αλλά έχω μελετήσει πάρα πολύ σε βάθος την ιστορία της ιατρικής σε ότι αφορά τις πανδημίες και ειλικρινά είναι εντυπωσιακό.

Δείτε πόσο άλλαξε στο διάβα του χρόνου το εκπαιδευτικό σύστημα. 

   Καταρχάς, η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν είναι πανάκεια, δηλαδή το σχολείο πρέπει να έχει αύρα,  πρέπει να έχει οσμή, ακόμη και η μυρωδιά του σχολείου είναι κέρδος για το μαθητή.

Ο μαθητής εκφράζει ένα κοντράστ συναισθημάτων, που αντικατοπτρίζεται στον παιδαγωγό, στο  δάσκαλο.

Άρα, λοιπόν,  όσους υπολογιστές και να φέρουμε εκ του σύνεγγυς  διδάσκεται η παιδεία – εκπαίδευση, γιατί άλλο το Υπουργείο Παιδείας και άλλο το Υπουργείο Εκπαίδευσης, για να το πω έτσι.

Εάν δείτε πραγματικά το πόσο υπέφερε η κάθε εποχή από τις πανδημίες που είχε στο εκπαιδευτικό σύστημα και μη νομίζετε ότι εμείς λόγω της ηλεκτρονικής μας εποχής έχουμε υπερκεράσει αυτά τα εμπόδια.

  Η κάθε εποχή είχε μια διαφορετικότητα.

Αν δείτε οι δάσκαλοι της αρχαίας Ελλάδας, στην εποχή του Περικλή, το 430 π.Χ.   σταμάτησαν να κάνουν μαθήματα λόγω του τύφου, που κόστισε τη ζωή του Περικλή και όλες τις οικογένειες, αν δείτε στο Βυζάντιο, στο 541 μ.Χ. με  τη μαύρη πανώλη του Ιουστινιανού, που θέριζε πραγματικά με 15.000 θύματα την ημέρα και ύψωσε τα τείχη τότε η  Βασιλεύουσα και σώθηκε από μια επιδρομή των Ούνων, τα σχολεία γίνονταν σε κάποια υπόγεια, όπου έβαζαν χώμα.

Εάν δείτε στο Cuaranta Giorni, το περιβόητο που λέμε και σήμερα αυτή τη λέξη της καραντίνας, στο 1348 έως το 1352, η εκπαίδευση γίνονταν σε διαφορετικούς χώρους, δηλαδή ο δάσκαλος ήταν σε ένα διαφορετικό χώρο και φώναζε με χοάνη για να τον ακούσουν οι μαθητές.

Τι θέλω όμως να πω;

Ότι και το 1918 με την ισπανική γρίπη, η οποία υποχώρησε ως διά μαγείας από μόνη της στα μέσα του ’19, έτσι  σωθήκαμε από την ισπανική  γρίπη, αλλιώς ενδεχομένως να μην υπήρχε καν ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, ούτε η άχνα  υδραργύρου, η λεγόμενη σουλφαμίνη  τότε  είχε σώσει την ανθρωπότητα στη Βιέννη, στα τέλη του ’18.

Ο δάγκειος πυρετός το 1928, αλλάζει το εκπαιδευτικό σύστημα επί Ελευθερίου Βενιζέλου.

Ο Σκουλούδης, ο τότε πρωθυπουργός, πεθαίνει από τον δάγκειο πυρετό και επειδή είστε και πολλοί νησιώτες, αν δείτε  Σύρος, Σκύρος, Κρήτη, έχουν θρηνήσει πάρα πολλά θύματα από πανδημίες. Έ

ρχομαι και σε πιο πρόσφατες πανδημίες  το 1957 στην ασιατική γρίπη, 1968 είναι η λεγόμενη γρίπη Χονγκ Κονγκ, όπου εκεί, τι κάνουν;

Δίνουν μία βαρύτητα στο να αξιοποιηθεί πλέον η δημόσια τηλεόραση, κάτι που και για εμάς σήμερα είναι ευκαιρία κύρια Υπουργέ, να αξιοποιήσετε τη δημόσια τηλεόραση ως ντοκιμαντέρ εκπαιδευτικά για όλο τον κόσμο και πρωτίστως για μαθητές. 

Ξέρετε μπορεί η Κυβέρνηση να έβαλε αυτό το σποτ «Μένουμε Ασφαλείς», αλλά αν πραγματικά είχε κάποια επιμορφωτικά ντοκιμαντέρ και να μοιράσει αυτά τα χρήματα, όπως  τα μοίρασε στα κανάλια, για να μεταδίδουν ντοκιμαντέρ, θα ξέραμε και για ποιο λόγο κρατάμε αποστάσεις.

Θα γνωρίζαμε ακριβώς, το τι είναι ιός, που ούτε η ιατρική  μπορεί να δώσει σήμερα ερμηνεία.

Εάν ρωτήσετε, το έχω ξαναπεί, έναν λοιμοξιολόγο τι είναι ιός, η ιατρική δεν μπορεί να δώσει ερμηνεία.

  Πιστεύεται ότι είναι διηθητικά όντα,  άλλοι λένε ότι είναι ενδοκυτταρικά παράσιτα, που αποκολλήθηκαν πριν από εκατομμύρια χρόνια σε λανθάνουσα μορφή RNA.

Δεν υπάρχει συγκεκριμένος ορισμός. 

Άρα, λοιπόν, πρέπει να  υπάρχει μια διείσδυση για να κατανοήσουμε για ποιο λόγο γίνονται όλα αυτά. 

Είναι μία μεταβατική περίοδος δύσκολη, αλλά δεν μπορεί να είναι η πανάκεια.

Πρέπει να επιστρέψουμε σε κανονικούς ρυθμούς μετά από όλη  αυτή την κατάσταση που βιώνουμε, γιατί το σχολείο είναι επαφή, είναι  επικοινωνία, είναι κλάμα και γέλιο  μαζί.

Άρα, λοιπόν, δεν μπορούμε εμείς να πούμε ότι θα διδάσκεται πλέον μέσω ενός υπολογιστή το μάθημα. Χάνει την αξία του. 

Την άλλη φορά  στην Ολομέλεια και ως Ελληνική Λύση, είχα πει στην Υπουργό, κυρία  Ζαχαράκη, δεν μπορεί τα πανεπιστήμια να είναι ουραγός.

Ξέρετε τι συμβαίνει;

Στα πανεπιστήμια έχουμε τις εξετάσεις μέσω υπολογιστών, όπου το σύστημα μπορεί να είναι διαβλητό, μπορεί να υπάρχει ένας υποβολέας, μπορεί ξαφνικά ένας φοιτητής να πει, έπεσε το σύστημα και δυστυχώς, αυτό έγινε.

Έγινε στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο με αποτέλεσμα τα παιδιά να χάσουν εξεταστική περίοδο.

Υπάρχουν προβλήματα. 

Από εκεί και πέρα σε ό,τι αφορά αυτό που λέμε κορωνοϊό, εγώ δεν μπορώ να είμαι μάντης ούτε είμαι επιστήμονας, αλλά είναι φύσει αδύνατο, δεν έχουμε γλιτώσει από αυτό.

Ο ιός έχει το έλυτρό του, αυτό δεν μεταδίδεται πολύ το καλοκαίρι, άρα περιμένουμε λόγω του κρύου για να ενδυναμώσει το έλυτρο του ιού,  δηλαδή αυτό το καψίδιο με τα 8 στοιχεία του νουκλεϊκού οξέος περίπου στα μέσα Νοεμβρίου.

Θα μιλήσετε με τους επιστήμονες, θα δείτε τη ροή της ιστορίας.

Κώστας Μπούμπας: Μου είναι αδιανόητο σήμερα η Αμερική να βγαίνει και να λέει ότι «δεν ξέρω από πανδημία», όταν έχει αποδεκατιστεί από τον κίτρινο πυρετό του Μέμφις στα τέλη του 19ου αιώνα και από τη Μασαχουσέτη και τη Νέα Ορλεάνη, όπου ξεκληρίστηκαν  μαθητές.

Μου είναι αδιανόητο σήμερα να ακούω ότι η ελονοσία, η μαλάρια, εξ’ ου και η χλωροκίνη,  που δεν είναι βέβαια ιός, είναι παράσιτο, έβαζαν κουνουπιέρες  στα σχολεία.

Η κάθε εποχή, δηλαδή,  έπαιρνε μετρά. 

Εμείς τι μέτρα μπορούμε να πάρουμε;

Σίγουρα πρέπει να είναι η τηλεδιάσκεψη έτοιμη, αλλά πρέπει να επιστρέψουμε σε κανονικούς ρυθμούς, γιατί εγώ θέλω το δάσκαλο δίπλα στα παιδιά και ο δάσκαλος είναι ιερή κουβέντα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και ότι σημαίνει η λέξη δάσκαλος και να μην  εκμεταλλευθεί το όλο σύστημα, αν θέλετε,  όχι μόνο στην Ελλάδα, να μπει από την κλειδαρότρυπα σε προσωπικά δεδομένα, να μπει από την κλειδαρότρυπα και να τυποποιήσει την εκπαίδευση και να φύγει αυτή η ανθρώπινη επαφή,  αυτή η αύρα που είπα, αυτή η ομαδικότητα. 

Γιατί η εκπαίδευση, κατ’ εμέ, αν θέλετε, νομίζω έρχεται από μία ομάδα το αποτέλεσμα.

Είναι μια παρέα.

Το σχολείο είναι μια παρέα.

Αυτή η παρέα δεν θέλουμε να χαθεί. 

Ναι θα υποστούμε τον κορωνοϊό, ο οποίος θα συνεχιστεί τουλάχιστον σε ένα 12μηνο ως 18μηνο, εκτός αν ανατραπεί η ιστορία της ιατρικής.

Αυτό δείχνει ιστορία με πάρα πολλά θύματα. Χιλιάδες θύματα. Δεν είναι πρωτόγνωρο αυτό.

Απλά εμείς νομίζαμε, ότι επειδή προχωρήσαμε στο know how επιλύσαμε προβλήματα των ιών και θα μπορούσαν να είναι πολύ πιο δύσκολα τα πράγματα ή ενδεχομένως θα είναι στο μέλλον, γιατί περιμέναμε μετάλλαξη του Η1Ν1 και υπήρχε ο κορωνοϊός, που υπάρχει από τη δεκαετία του 60. 

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα.

Στα σχολεία, το 1916 εμφανίστηκε η πολιομυελίτιδα, λίγο πριν την ισπανική γρίπη.

Το εμβόλιο για την πολιομυελίτιδα, ανακαλύφθηκε το 1952.

Είχαμε πάρα πολλά θύματα μέσα στα σχολεία από την πολιομυελίτιδα, διότι δεν μπορούσε να αντιμετωπιστεί και υπήρχαν πολλοί ρετροιοί.

Και κλείνω κάνοντας σχήμα λόγου. Υπάρχουν οι επιθετικοί ιοί και επειδή και η πολιτική, είναι ένας ιός, ακόμη κι ο πιο επικίνδυνος ιός αν χρησιμοποιηθεί για καλό σκοπό, θα δώσει καλά αποτελέσματα. 

Θέλω να πω, ότι μέσα από αυτήν την πανδημία, η οποία θα φέρει – δυστυχώς – και άλλα θύματα, αυτή είναι μια αλήθεια πικρή, τουλάχιστον  να είναι μια ευκαιρία και για το εκπαιδευτικό σύστημα να θωρακίσει περισσότερο τον άνθρωπο με όλη τη σημασία της λέξης και με γνώσεις και με καρδιά. Είναι αυτό που λέμε ότι, όσο και αν τρέχει ο νους, δεν φτάνει την καρδιά. Να καταλάβει τι εστί, να δώσουμε πρώτα βαρύτητα στον άνθρωπο. 

Θέλω, δηλαδή, να πω, ότι υπάρχουν και οι λεγόμενοι ρετροιοί.

Οι ρετροιοί είναι κάτι κακό, μέσα σε αυτούς είναι το AIDS, HPV, είναι ηπατίτιδα.

Υπάρχει ένας θανατηφόρος ιός, ίσως ο πιο επικίνδυνος που είναι ο έμπολα, ο οποίος κατά την ιατρική, χρησιμοποιείται για να χτυπάει τα καρκινικά κύτταρα του εγκεφάλου, δηλαδή, δίνει μια παράταση ζωής. 

Άρα, λοιπόν, η άλλη πλευρά είναι ότι παίρνουμε ακόμη και την αρνητική πλευρά για να τη χρησιμοποιήσουμε, όπως γίνεται με τον έμπολα και με άλλους επικίνδυνους ιούς, 10% των ιών είναι επικίνδυνοι, για να δούμε μέσα από αυτή την εποχή πόσο μπορούμε να βελτιώσουμε, χωρίς να έχουμε τα κενά των αναπληρωτών, να έχουμε τις υποδομές στα σχολεία, να μπορέσει το παιδί να διευρύνει τον ορίζοντα της γνώσης και πραγματικά εκτός από την εκπαίδευση να ‘ρθει και η παιδεία ψυχής και μυαλού. 

Είναι μια ευκαιρία.

Είναι μια ευκαιρία να βελτιωθεί το εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά να είναι ένα break – να χρησιμοποιήσω αυτόν τον όρο – να είναι ένα διάλειμμα.

Κώστας Μπούμπας: Δίνουμε βαρύτητα στην εξ’ αποστάσεως διδασκαλία, για να μην μείνει πίσω το παιδί, αλλά επανερχόμαστε στην αρχική μας στάση, κάνουμε την επανάσταση, δηλαδή, στην αρχική στάση της εκπαίδευσης.

Διαβάστε επίσης για τον Κώστα Μπούμπα: