Ομιλία Μπούμπα στην επιτροπή παραγωγής και Εμπορίου

Θέμα διάταξης («Μέτρα διευκόλυνσης και εκσυγχρονισμού της ίδρυσης και λειτουργίας κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, διατάξεις για τη διενέργεια ελέγχων και την επιβολή κυρώσεων και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων». (3η Συνεδρίαση).

Ως συνέχεια της πρώτης συνεδρίασης της Επιτροπής που είχαμε,κυρίες και κύριοι, θα ήθελα αυτό το νομοσχέδιο να είναι η συνέχεια ενός νομοσχεδίου που έπρεπε να προηγηθεί και πραγματικά να σκιαγραφεί, να σταχυολογεί τα προβλήματα της κτηνοτροφίας, αν θέλουμε η κτηνοτροφία πραγματικά να είναι ανταγωνιστική – έπρεπε για συναγωνισμό να μιλάμε, αλλά αυτές οι λέξεις είναι ρομαντικές γιατίο ανταγωνισμός είναι σκληρός στο χώρο της σφαγής και εμπορίας κρέατος – και όχι μόνο οι εγκαταστάσεις για τις οποίες μιλάμε κυρίως σήμερα σε αυτό το νομοσχέδιο.

Είναι οι εγκαταστάσεις πρόβλημα; Σαφώς και είναι.Αλλά το παζλ έχει πολλά κομμάτια. Έπρεπε να ξεκινήσουμε πραγματικά από μία πολιτική για τους κτηνοτρόφους η οποία θα τους έδινε τα εχέγγυα – και κυρίως για νέους ηλικιακά κτηνοτρόφους, όπως και για αγρότες, μέχρι τουλάχιστον 40 ετών.

Εγώ θα ήθελα το νομοσχέδιο να είναι ακραιφνές.Δεν είναι όμως.Υπάρχουν σημεία τα οποία χρήζουν εξήγησης, διευκρινίσεων, αφήνουν «φωτογραφικά παράθυρα», να το πω έτσι απλά, για να ικανοποιήσουν, να αξιοποιήσουν ημετέρους ενδεχομένως και δίνουν μία υπέρμετρη εξουσία και πάλι στους αρμόδιους του Υπουργείου.

Όταν μιλάμε για κτηνοτροφία, θα θέλαμε τουλάχιστον και ο ΕΛΓΑ ως οργανισμός να λειτουργεί τελείως διαφορετικά, να έχει τον άξονα φυτικής παραγωγής, έναν διαφορετικό άξονα σε ότι αφορά τη ζωική παραγωγή, αν θέλουμε πραγματικά να λειτουργήσουν ο ΕΛΓΑ προς όφελος του πρωτογενή τομέα.

Στην Ελληνική Λύση και στο εμπεριστατωμένο πρόγραμμά μας, δίνουμε μία μεγάλη βαρύτητα στον πρωτογενή τομέα, γιατί τον θεωρούμε πραγματικά έναν πυλώνα ο οποίος μπορεί να φέρει έσοδα και να αναβαθμίσει οικονομικά τη χώρα.

Θέλουμε όμως να μην χάσει και τον παραδοσιακό του χαρακτήρα, αυτό που λέμε κτηνοτροφία και αυτό αναφέρεται σε κάποια άρθρα σε ότι αφορά τα υλικά κατασκευής κάποιων εγκαταστάσεων κτηνοτροφικών, τα οποία ναι μεν πρέπει να εκμοντερνιστούν, να εκσυγχρονιστούν, αλλά να μην χάσουν τον παραδοσιακό τους χαρακτήρα, διότι έπρεπε να γίνει ένας χάρτης στην Ελλάδα αναφορικά με το ζωικό κεφάλαιο που έχουμε και με δορυφορική παρακολούθηση, όπως γίνεται στην αλιεία, αλλά για να είμαστε ρεαλιστές υπάρχει ένας πόλεμος στην ελληνική κτηνοτροφία από τον Βορρά της Ευρώπης.

Η Γηραιά δεν είναι, τουλάχιστον η Ευρωπαϊκή Ένωση αυτό που έπρεπε να είναι, να υπάρχει μία ενότητα, να υπάρχει μία θα λέγαμε κοινή στρατηγική πολιτική στο θέμα τουλάχιστον της κτηνοτροφίας. Οι χώρες της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης παράγουν πάρα πολλά κτηνοτροφικά προϊόντα, άρα δεν θα θέλανε να τους χαλάσει την εμπορική «σούπα» να μου επιτραπεί η λέξη ο Νότος είτε η Ελλάδα είτε η Ιβηρική είτε η Ιταλία.

 Τώρα σε ότι αφορά τα άρθρα, κύριοι του Υπουργείου, αοριστίες για μία ακόμη φορά όπως δεν υπάρχει αυτός ο ουσιαστικός Περιφερειακός Στρατηγικός Σχεδιασμός που έπρεπε να υπάρχει, ανάλογα με τις εδαφολογικές ιδιαιτερότητες και τις κλιματολογικές, αν θέλετε, μπορεί να έχουμε μία χώρα σχεδόν με το ίδιο κλίμα, υπάρχουν όμως ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τα οποία έπρεπε σε έναν χάρτη που θα αποτυπωθεί να τα σκιαγραφήσετε και ανάλογα έτσι να προχωρήσουμε σε κάποιες παραγωγές και να σώσουμε και κάποιες φυλές ελληνικότατες, οι οποίες τείνουν να εμφανιστούν, διότι και κάποια κέντρα έρευνας που είχαμε γεωργικής έρευνας, κτηνιατρικής έρευνας, όπως και στις Σέρρες έχουν χαθεί πλέον με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να κρατήσουμε έναν παραδοσιακό χαρακτήρα.

Έπρεπε να δώσουμε τελείως διαφορετικά κίνητρα στους νέους κυρίως κτηνοτρόφους μετά τις αλλεπάλληλες υποσχέσεις των τελευταίων ετών για κάποια δάνεια διευκόλυνσης προκειμένου να κάνουν τις μονάδες τους και όχι μόνο γραφειοκρατικούς, θα λέγαμε, χαρακτηρισμούς στη διεκπεραίωση αυτών που απαιτούνται προκειμένου να πάνε σε κάποια εγκατάσταση κτηνοτροφική και να πάρουν άδεια λειτουργίας.

 Με το νόμο 4685 που ψηφίσατε, κύριοι της κυβέρνησης, μπαίνουμε μέσα σε περιοχές ύψιστου φυσικού κάλλους, μπαίνουμε στις λεγόμενες περιοχές NATURA. Δεν μπορούμε να μιλάμε με τέτοια μεγάλη καθυστέρηση σε ότι αφορά τους δασικούς χάρτες, γιατί εκεί είναι η καθυστέρηση της καθυστέρησης και να δίνουμε αυτή τη δυνατότητα από το παράθυρο να μπούμε σε περιοχές τις οποίες πρέπει να τις διαφυλάξουμε,πωλώ δε μάλλον τώρα μετά και τις καταστροφικές πυρκαγιές και την κλιματική αλλαγή. Δεν μπορούμε να μιλάμε ότι δεν έχουμε ένα αυστηρό νομικό πλαίσιο που εμείς ζητούμε στην Ελληνική Λύση σε ότι αφορά τις ανεμογεννήτριες ή τα φωτοβολταϊκά, τα οποία θα αλλάξουν άρδην την εικόνα του αρχιτεκτονικού τοπίου της περιοχής.

Από κει και πέρα τώρα σε ότι αφορά το άρθρο 6 για παράδειγμα με το οποίο καταργούνται ως δικαιολογητικά, έχουμε την ειδική οικολογική αξιολόγηση, είναι συναφής η σχετική απόφαση του Περιφερειάρχη για τις περιοχές του δικτύουNATURA, για τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις δυναμικότητας κάτω των ορίων. Εδώ πάλι μπαίνουν κάποιες υπόνοιες, κάποια ερωτηματικά, το ποιοι θα εξυπηρετηθούν.

Στο άρθρο 10, έχουμε αυτό που σας είπα προηγουμένως και σας λέμε ότι πρέπει να προστατευθεί πάση θυσία αυτό το οποίο λέγεται δασική περιοχή χωρίς να αφήνει κάποια «νομικά παραθυράκια» για παραβίαση του δάσους. Στο άρθρο 13, σε ότι αφορά για τις ποινές που πρέπει να επιβληθούν σε κάποιους που ειναι σε κάποιες διευθύνσεις οικονομικών ελέγχων. Εκεί λοιπόν γίνεται θα λέγαμε με πάρα πολλή επιείκεια σε ότι αφορά την δίωξη που πρέπει να έχουν για την άσκηση των καθηκόντων τους, δηλαδή για παράδειγμα λέτε ότι δεν θα διώκονται, αλλά δεν θα διώκονται καθόλου; Δηλαδή θα υπάρχει αυτή η ανεξέλεγκτη κατάσταση και δεν θα υπάρχει ο τιμωρητικός χαρακτήρας πειθαρχικού, αν θέλετε, για κάποιες ενέργειες είτε από αμέλεια είτε όχι, για κάποιες κωλυσιεργίες σε βάρος των κτηνοτρόφων; Σε ότι αφορά τώρα στο άρθρο 13 για τα διοικητικά πρόστιμα, για παράδειγμα από 10.000 έως 20.000 που αναλύονται στην παράγραφο 4γ του ίδιου άρθρου, αυτό το  θεωρούμε ότι είναι εξοντωτικό, ότι αυτά τα πρόστιμα είναι καθαρά τιμωρητικού χαρακτήρα.

Πάμε μετά στη θητεία σε ότι αφορά τον Πρόεδρο του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων,του ΕΛΓΑ καλύτερα, ο οποίος σύμφωνα με τη δική μας ιδεολογική πλεύση και φιλοσοφία δεν μπορεί να είναι ένα κομματικό όργανο ή  να μην έχει σχέση με τον πρωτογενή τομέα. Πρέπει να έχει το επίσταμαι μέσα του σε ότι αφορά τον πρωτογενή τομέα, δεν μπορεί να είναι έξω από τα νερά. Εδώ λοιπόν φαίνεται καθαρά ότι πρόκειται για μια φωτογραφική διάταξη για ένα καθαρά κομματικό στέλεχος, το οποίο θέλετε να αυξήσετε απλά την θητεία του.

Συνεχίζοντας, σε ότι αφορά το άρθρο 3, αυτό που λέτε για τα υλικά κατασκευής, θα πρέπει να δούμε ποια υλικά σίγουρα είναι φιλικά προς το περιβάλλον, αυτό είναι το ζητούμενο, αλλά και ποια υλικά είναι αυτά, τα οποία θα προσδώσουν έναν χαρακτήρα παραδοσιακό σε αυτό που λέμε κτηνοτροφική στάνη, κτηνοτροφική μονάδα ή μαντρί,  διότι αυτό μελλοντικά μπορεί να φέρει ένα άλλο μεγάλο πλεονέκτημα στη χώρα μας, αυτό που λέγεται αγροτουρισμός, αυτό που λέγεται παραδοσιακή αγροτική κτηνοτροφική φάρμα. Τώρα θα μου πείτε όπως είναι αναδασμός αδήριτη ανάγκη για τους αγρότες, άλλο τόσο έπρεπε να είναι και είναι τα οργανωμένα κτηνοτροφικά πάρκα, με τα έργα οδοποιίας, με τουδρευτικό και αρδευτικό δίκτυο που πρέπει να έχουν για να μπορούν και οι κτηνοτρόφοι να οργανωθούν. Θα θέλαμε να υπάρχει ένα πλαίσιο νομοθετικό, το οποίο πραγματικά θα ενισχύει και τους συνεταιρισμούς των κτηνοτρόφων για να μπορέσουν να ανταγωνιστούν αυτή την ασυδοσία που γίνεται σε ότι αφορά τον εξοπλισμό, τα υλικά που χρειάζονται, αλλά και τα φάρμακα που πρέπει να πάρουν για τα ζώα, τις τροφές που πρέπει να πάρουν.

Σας το είπα τα μείγματα των ζωοτροφών, βιωματικά μιλάω, δεν είναι μόνο ο ΦΠΑ που σίγουρα ο ΦΠΑ θα πρέπει να μειωθεί, είναι το ότι οι πρώτες ύλες στα περισσότερα σιτηρέσια είτε για τις αγελάδες είτε για τα χοιρινά, που είναι ένα άλλο μεγάλο ζήτημα, είτε για τα πουλερικά ή τα αιγοπρόβατα είναι εισαγωγείς με αποτέλεσμα να εκτοξεύονται οι τιμές στα ύψη, διότι ούτε τριφύλλι, ούτε μηδική δεν είχαμε παραγωγή, τώρα αρχίζει δειλά δειλά κάποια στιγμή να γίνεται μια οργανωμένη παραγωγή στο χώρο της μηδικής, ένα από τα υλικά που χρειάζεται για να μπουν στα λεγόμενα του σιτηρέσια ή  μείγματα των ζώων. Απλά αυτά έπρεπε να συζητηθούν για να υπάρχει πραγματικά ένας στρατηγικός σχεδιασμός, αν θέλουμε να επενδύσουμε στον κτηνοτροφικό κλάδο.

Το άρθρο 4 επίσης αφήνει ανοικτά τα παραθυράκια για τις λεγόμενες περιοχές NATURA, τις οποίες πρέπει να τις προστατέψουμε τις δασικές περιοχές. Σε ότι αφορά στο άρθρο 5 που μιλάτε για την διαδικασία που χρειάζεται για τη λήψη δηλαδή αυτής της αίτησης είναι ο φορέας της εγκατάστασης που υποβάλλει αίτηση με απαραίτητα έγγραφα, δήλωση υπαγωγής στις πρότυπες περιβαλλοντικές δεσμεύσεις και τα λοιπά είναι νομοτεχνικής φύσης ζητήματα, αλλά η έγκριση άδειας έχει ισχύ δύο χρόνια, οφείλει μέσα σε 50 ημέρες η αρμόδια υπηρεσία να απαντήσει στην αίτηση, αλλιώς τεκμαίρεται αυτή ότι αυτή γίνεται αποδεκτή.

Στο άρθρο αυτό λοιπόν έχουμε διαδικαστικές λεπτομέρειες που αφορούν στο στάδιο μετά την χορήγηση άδειας. Είναι διαδικαστικού χαρακτήρα στο ζήτημα αυτό, όμως μας βάζουν σε πάρα πολλές σκέψεις ποιους θα ικανοποιήσουν τελικά. Τώρα να πάμε στο άρθρο 7 που μιλάμεγια την ολοκλήρωση της κατασκευής των εγκαταστάσεων, για την έγκριση λειτουργίας της κτηνοτροφικής εγκατάστασης, θα μπορούσε ο έλεγχος να είναι πιο αυστηρός για την περαίωση των απαραίτητων εργασιών προκειμένου να ολοκληρωθεί η κατασκευή, για να μην υπάρχουν παρανομίες, για να μην υπάρχουν ατέλειες. Θέλαμε ένα πιο αυστηρό πλαίσιο.

 Να πάμε στο άρθρο 8 που γίνεται αναφορά στις υφιστάμενες κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, να είναι πιο ξεκάθαρο τι θα γίνει με τις νέες εγκαταστάσεις όμως, διότι λέτε ότι «η άδεια διατήρησης κτηνοτροφικής εγκατάστασης δεν μεταβιβάζεται, δεν τροποποιείται με την επιφύλαξη της νέας παραγράφου 9». Εκεί όμως περί μη τροποποίησης, υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις, επιφυλάξεις για το ποιος θα εγκρίνει, ποιος θα αποφασίσει την τροποποίηση της άδειας, δηλαδή ποια θα είναι τα κριτήρια. Η δεύτερη τροποποίηση για την χορήγηση άδειας διατήρησης κτηνοτροφικής εγκατάστασης πρέπει να λειτουργεί και να διαθέτει ζωικό κεφάλαιο, εξαλείφεται δηλαδή η προϋπόθεση της ίδρυσης. Είναι θετικό το να ξέρουμε το ζωικό κεφάλαιο και αν σχετίζεται με έναν κτηνοτρόφο για να επιλύσουμε αμαρτίες του παρελθόντος όπως έγινε και στο θέμα των αγροτών. Θυμάστε την περιβόητη ρήση «όλα τα κιλά όλα τα λεφτά» ή που δηλώνονταν ακόμη και γήπεδα ποδοσφαίρου ως καλλιεργήσιμες εκτάσεις.

Υπάρχουν, σήμερα, κτηνοτρόφοι, οι οποίοι δικαιούνται πραγματικά, από τα διαχειριστικά έργα βελτίωσης που γίνονται, τα δικαιώματα και δεν τα λαμβάνουν ή τα βοσκοτόπια. Ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο.Γυρνάνε σε όλη την Ελλάδα, με αποτέλεσμα να χάνονται από κάποιες Περιφέρειες -για παράδειγμα η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, που είχε πρόσφατα κινητοποιήσεις από τους κτηνοτρόφους- και να μην ξέρουμε πραγματικά ποιο είναι το ζωικό κεφάλαιο. Δηλαδή, να κάνουμε και να θεσπίσουμε ένα ουσιαστικό Μητρώο πραγματικών κτηνοτρόφων. Πώς θα γίνει αυτό;Με δορυφορική παρακολούθηση του ζωικού κεφαλαίου, όπως γίνεται στην αλιεία. Διότι, στην αλιεία οι νόμοι της Κομισιόν είναι πολύ αυστηροί σε ότι αφορά στους γόνους και σε αυτό που αλιεύεται,  για να μην υπάρχει υπεραλίευση. Το ίδιο να γίνει και στον κτηνοτροφικό τομέα. Γι’ αυτό λέμε ότι πρέπει να πάμε πιο οργανωμένα, προκειμένου να ξεκαθαρίσει η ήρα από το στάρι, για το ποιοι είναι οι πραγματικοί κτηνοτρόφοι, με τα πραγματικά δικαιώματα που πρέπει να έχουν και να απολαμβάνουν αυτά τα κίνητρα, αυτά τα εχέγγυα που πρέπει να τους δώσουμε.

Στο άρθρο 10, θα πρέπει να εισαχθεί μια απαγόρευση εγκατάστασης πάσης φύσεως έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.Το έχουμε ξεκαθαρίσει, ως ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ, να είναι πολύ αυστηρό το νομικό πλαίσιο, να μην αφήνει διάφορα «μονοπάτια» και κάποια «παραθυράκια» για να μπαίνουν και να επενδύουν οι ΑΠΕ μέσα σε δασικές εκτάσεις, οι οποίες είναι προστατευόμενες. Για να έχουμε πραγματικά αναδασωτέες εκτάσεις. Αυτό το θέλουμε πολύ πιο ξεκάθαρο.

Συνεχίζονται, βέβαια, αυτά τα άρθρα. Θα έχουμε την ευκαιρία να τοποθετηθούμε ακόμη περισσότερο σε κάποια ζητήματα.

Το κύριο πρόβλημα είναι η διατήρηση της διάταξης 45 του νόμου 998/79 που προβλέπει τη δυνατότητα επέμβασης σε δάση, κατόπιν έγκρισης από τον συντονιστή. Εδώ είμαστε επιφυλακτικοί. Είμαστε αρνητικοί. Προτείνουμε την απαγόρευση γενικότερα επέμβασης σε δάση και όχι να κρίνει ο συντονιστής. Έχουμε την υπέρμετρη εξουσία του Υπουργείου, που δεν θέλω να τη χαρακτηρίσω, για μία ακόμη φορά, σαν αλαζονική ή «κρεωντική» . Αλλά, εδώ, υπάρχει πάλι μια υπέρμετρη εξουσία σε ότι αφορά στις διοικητικές κυρώσεις, οι οποίες θα επιβάλλονται με απόφαση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, του Τμήματος των Προστατευτικών Προϊόντων, της Διεύθυνσης Προστασίας Φυτικής Παραγωγής. Αυτό που παρατηρείται είναι ότι, τον τελευταίο λόγο για την επιβολή κυρώσεων τον έχει ο Προϊστάμενος που είναι καθ’ ύλην αρμόδιος του Υπουργείου. Για το λόγο αυτό, για μία ακόμη φορά, σε ένα νομοσχέδιο, που φέρνετε κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, δίνεται μια υπέρμετρη εξουσία. Δεν μπορεί να έχει τέτοιο συγκεντρωτισμό επάνω του το Υπουργείο.

Σε ότι αφορά,  βεβαίως, και στο άρθρο 14, το οποίο μιλάει για την καθυστέρηση σε ότι αφορά τις διεργασίες, που έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί μέχρι την 1/1/2019, σε ότι αφορά για τα δάση, δίνουμε μια δεύτερη παράταση και πάμε στην παράταση της παράτασης. Δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη τα διαχειριστικά σχέδια σε ότι αφορά στα βοσκοτόπια, τις  βοσκήσιμες γαίες, για να ξέρουμε πραγματικά ποια είναι τα δικαιώματα των κτηνοτρόφων.Έχουν περάσει πάνω από 6 χρόνια. Δηλαδή, οι προηγούμενοι κάνανε λάθη; Δίνουμε μία παράταση στην παράταση. Και εσείς δεν είχατε την πολιτική που θα έπρεπε προ του ΣΥΡΙΖΑ. Για να τελειώσουμε πλέον με αυτήν την ιστορία. Απλά, δίνεται μια παράταση για την παράταση.

Για το άρθρο 15, σε ότι αφορά αυτό περί της αλιείας. Θα έχουμε την ευκαιρία, γιατί σίγουρα πρέπει να υπάρχει μια ευταξία και να υπάρχει μια παρακολούθηση δορυφορική. Διότι, αυτό που αναφέρεται για τις άδειες αλίευσης -τα ολοθούρια, για να το πούμε σωστά. Αυτά δίνουν ένα τζιράρισμααρκετών δισεκατομμυρίων δολαρίων, αν παρακολουθήσουμε κάπου στη μακρινή Ανατολή. Αλλά, υπάρχει και μια υπεραλίευση που μπορεί να φτάσει ακόμη και το 85% στις ελληνικές θάλασσες. Κάποια στιγμή πρέπει να το δούμε.

Σε ότι αφορά για τις αποζημιώσεις. Φυσικά και είμαστε υπέρ των αποζημιώσεων, αλλά τάχιστες αποζημιώσεις. Αυτοί οι άνθρωποι, οι οποίοι πραγματικά -για τους αγρότες μιλάω, για τις καλλιέργειες τους- επίσης επλήγησαν από τον παγετό, που είχαμε κατά τους ανοιξιάτικους μήνες. Είναι «χωρίς μια» -να το πω έτσι απλά, στην καθομιλουμένη- εδώ και μήνες. Δηλαδή, οι άνθρωποι αυτοί, για να πάρουν μία προκαταβολή της τάξεως του 40%,περιμένουν και περιμένουν, ενώ έπρεπε να είναι άμεση η προκαταβολή. Έπρεπε αμέσως να δίδεται η προκαταβολή. Τουλάχιστον, αυτό το «αμέσως» να είναι ένα διάστημα εύλογο 2 μηνών. Δεν μπορεί να είναι τόσους μήνες καθυστέρηση. Οι άνθρωποι χρωστάνε σε προμηθευτές, έχουν ανελαστικά λειτουργικά έξοδα και δεν ξέρουν πραγματικά πώς να το αντιμετωπίσουν.

Και ολοκληρώνω με τον Πρόεδρο του ΕΛΓΑ. Είπαμε ότι θεωρούμε ότι είναι ένα καθαρά κομματικό στέλεχος. Για την αύξηση της θητείας, θα θέλαμε να είναι ένας άνθρωπος, ο οποίος θα σχετίζεται με τον πρωτογενή τομέα.

Έχουμε, λοιπόν,  τις δικές μας επιφυλάξεις.

Αυτό το νομοσχέδιο, κύριοι του Υπουργείου, έπρεπε να ακολουθεί ενός άλλου νομοσχεδίου, το οποίο θα έβαζε τις βάσεις, στη χώρα μας,  για μία κτηνοτροφία που θα είχε  ποιοτικά χαρακτηριστικά. Είτε με κάποιους εκτροφείς, οι οποίοι θα κάνουν τις προτάσεις για καινοτόμες ιδέες, όπως έχουμε το βουβάλι ή αυτό που είχαμε με τους φορείς για το γαϊδουρινό γάλα ή για τη στρουθοκάμηλο.  Αυτά πρέπει να τα δούμε σε άλλη βάση.

Και, βέβαια, εκείνο που έχουν άμεσα ανάγκη οι αγρότες και  οι κτηνοτρόφοι, που  δεν είναι επιχειρηματίες, είναι η διακίνηση των προϊόντων τους. Το κράτος πρέπει να διασφαλίσει μια σωστή διακίνηση προϊόντων.

Είμαστε έτοιμοι -μπαίνει ένα ερώτημα- για το νέο εθνικό σχέδιο περιφερειακής ανάπτυξης, που έρχεται με χρονικό ορίζοντα το 2027 και θα δίνει μία μεγάλη βαρύτητα στο μεταποιητικό στάδιο; Διότι, μην ακούμε για έργα οδοποιίας. Αυτά κλείσανε. Για τα υπόλοιπα των υπόλοιπων παίρνουμε από το προηγούμενο ΕΣΠΑ. 

Το ΕΣΠΑ το καινούργιο -θα το πω για μια ακόμη φορά- δίνει μια βαρύτητα στον αγροτοκτηνοτροφικό τομέα, με ένα γενικό τίτλο «Αγροτοδιατρή». Είμαστε έτοιμοι, λοιπόν, να πάμε σε ένα μεταποιητικό στάδιο; Δεν είναι μόνον οι κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις. Είναι και αυτές. Όμως, έπρεπε να δώσουμε πραγματικά έναν ουσιαστικό χαρακτήρα στον κτηνοτροφικό κλάδο.

Τι έχουν πάθει οι κτηνοτρόφοι; Έχουν αύξηση φορολογίας εισοδήματος, οι  ασφαλιστικές τους εισφορές δεν εκπίπτουν από τα έξοδα, ενώ έχουν φορολόγηση από το πρώτο ευρώ στις κοινοτικές ενισχύσεις. Έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος.

Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.