Κωστής Χατζηδάκης: Αυτά είναι τα έργα-ευκαιρίες οικονομικής ανάπτυξης σε Θεσσαλονίκη-Μακεδονία

Σειρά έργων για τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη παρουσίασε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης

Σειρά έργων για τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη παρουσίασε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, ως κεντρικός ομιλητής στην ημερίδα της Voria.gr στη Θεσσαλονίκη, με θέμα «Το ενεργειακό μέλλον της Θεσσαλονίκης»

Ο υπουργός αναφέρθηκε με χρονοδιαγράμματα στους άξονες πολιτικής που έχουν ήδη δρομολογηθεί στην ενέργεια, τη χωροταξία – αστικό Σχεδιασμό, καθώς και στη διαχείριση αποβλήτων στη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία.

Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, «σήμερα είναι περισσότερο αναγκαίο από ποτέ να κάνουμε το μεγάλο βήμα προς τη μετάβαση προς ένα νέο ενεργειακό μοντέλο.

Έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις της νέας εποχής, όπως είναι η κλιματική αλλαγή αλλά και ο περιφερειακός ενεργειακός ανταγωνισμός.

Αυτή είναι κατεύθυνση της κυβέρνησης και αποτυπώνεται στο νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που πρόσφατα υπεβλήθη προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κάτι που ευθυγραμμίζεται με το Green Deal της Επιτροπής και θα φέρει επενδύσεις της τάξης των 44 δισ. ευρώ σε όλους τους τομείς της οικονομίας μας».

Αναφερόμενος στους βασικούς άξονες της ενεργειακής πολιτικής, ο ΥΠΕΝ τους κωδικοποίησε ως εξής:

Η πλήρης απολιγνιτοποίηση της Ελλάδας μέχρι το 2028.

Η αύξηση του ποσοστού συμμετοχής των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας στο 35% ως το 2030 έναντι 17% σήμερα.

Η εξοικονόμηση ενέργειας, και συγκεκριμένα ποσοστό εξοικονόμησης άνω του 38% στην τελική κατανάλωση μέχρι το 2030.

Η επιτάχυνση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των νησιών. Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης που θα αλλάξει την καθημερινότητα.

Οι διεθνείς συνεργασίες για την αξιοποίηση του φυσικού αερίου.

Οι διαρθρωτικές αλλαγές στον τομέα της ενέργειας (για παράδειγμα οι ιδιωτικοποιήσεις ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΠΑ).

Κατά τον κ. Χατζηδάκη, η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία γενικότερα κατέχουν κεντρική θέση μέσα σε αυτό το νέο ενεργειακό τοπίο που διαμορφώνεται.

«Επενδύουμε σημαντικά στον τομέα του ηλεκτρισμού.

Σε αυτό το πλαίσιο, πετύχαμε μια μεγάλη νίκη για την την Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη, με την επιλογή της πόλης ως έδρας του RSC – του Περιφερειακού Κέντρου Ελέγχου Ηλεκτρικής Ενέργειας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Είναι το επιστέγασμα των συστηματικών προσπαθειών που κατέβαλαν τους τελευταίους μήνες το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η ΡΑΕ και ο ΑΔΜΗΕ» είπε ο υπουργός, που εξήγησε ότι αποστολή του νέου αυτού φορέα είναι να διασφαλίζει τη συνεργασία και τον συντονισμό της λειτουργίας των Συστημάτων και των αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας.

Όπως σημείωσε, είναι μια εξέλιξη που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στην πόλη, και υπογραμμίζει το ηγετικό προφίλ της στις περιφερειακές ενεργειακές εξελίξεις.

Επόμενος στόχος είναι η συμμετοχή ακόμη περισσότερων διαχειριστών στο νέο Κέντρο Ελέγχου, ενώ σε τελικό στάδιο είναι η έναρξη κατασκευής της νέας γραμμής υπερυψηλής τάσης με τη Βουλγαρία, που θα συνδέσει τη Νέα Σάντα με τη Μαρίτσα.

Στη βουλγαρική πλευρά των συνόρων τα έργα θα ξεκινήσουν το Μάρτιο του 2020. Στην Ελλάδα θα ξεκινήσουν το επόμενο έτος, με στόχο το έργο να παραδοθεί έως τα τέλη του 2022.

«Η διασύνδεση αυτή στηρίζει περαιτέρω την ευστάθεια του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και την απελευθέρωση της αγοράς, καθώς περισσότερες διασυνδέσεις σημαίνει περισσότερες επιλογές για τους προμηθευτές και τους καταναλωτές» επισήμανε ο υπουργός.

Μίλησε και για το φυσικό αέριο, «για την ανάπτυξη του οποίου ο ρόλος της Θεσσαλονίκης είναι επίσης κρίσιμος». 

Όπως υπογράμμισε, οι ευκαιρίες που δημιουργούνται για την πόλη και την Κεντρική Μακεδονία να καταστούν ενεργειακοί κόμβοι σε αυτό το πλαίσιο είναι πολλές:

«Πρώτον: Έχουμε ήδη ολοκληρώσει στην Ελλάδα την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ, ο οποίος ήδη τέθηκε σε δοκιμαστική λειτουργία. 

«Δεύτερον: Έχει αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά το μετοχικό σχήμα του project του τερματικού σταθμού επαναεριοποίησης LNG στην Αλεξανδρούπολη, το λεγόμενο FSRU. 

Τρίτον: Ανοίξαμε τον δρόμο με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση για να προχωρήσει και η υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στην Καβάλα 

Τέταρτον: Τον περασμένο Οκτώβριο – μετά από καθυστερήσεις μιας δεκαετίας – υπογράψαμε στη Σόφια τη διακυβερνητική συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού Διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας.

Πέμπτον: Παράλληλα με τον IGB, υπάρχει και ο σχεδιασμός για τους κάθετους άξονες αγωγών φυσικού αερίου.

Ένα από αυτά είναι η διασύνδεση των Σκοπίων με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου.

Είναι ένα έργο διεθνούς ενδιαφέροντος, που θα μπορούσε να αναδείξει περαιτέρω τον διαμετακομιστικό ρόλο της περιοχής.

Διαβάστε επίσης εδώ: