Θα υποδεχθούμε στις Σέρρες
Πάνω από 1.200 νέους φοιτητές
Μείωση των βάσεων και αύξηση των φοιτητών είχαμε και φέτος με βάση τα αποτελέσματα των Πανελλήνιων εξετάσεων
Οι διαφορές μάλιστα που καταγράφονται σε ορισμένα τμήματα των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων είναι χαοτικές.
Είναι ενδεικτικό ότι υπάρχουν τμήματα με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο στα οποία καταγράφονται διαφορές χιλιάδων μορίων που σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν ή και ξεπερνούν τα 10.000 μόρια.
Στην πόλη μας θα έχουμε 1.186 νέους φοιτητές στο νέο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος (πρωην ΤΕΙ Σερρών) και 156 φοιτητές στο ΤΕΦΑΑ Θεσσαλονίκης- Σερρών, που αναμένετε να τονώσουν όπως κάθε χρόνο την τοπική οικονομία.
Κοινωνικό αίτημα η ανωτατοποίηση των Πανεπιστημίων;
Μπορεί οι νέοι φοιτητές να τονώσουν στο μέτρο του δυνατού την τοπική οικονομία, αλλά ακόμα είναι ζητούμενο για όλους εμάς το επίπεδο των σχολών και της εκπαίδευσης που παρέχει στα παιδιά μας
Και αυτό γιατί εδώ και χρόνια η κοινωνία προσπάθησε να αντιμετωπίσει το κοινωνικό αίτημα για άνοιγμα των πανεπιστημίων με τη συνήθη «ελαφρότητα»…
Ανεκπλήρωτες υποσχέσεις και έλλειψη μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, ίδρυση τμημάτων βάσει των κοινοτικών κονδυλίων και χωρίς καμία πρόβλεψη για την ομαλή ένταξή τους στον κρατικό προϋπολογισμό, ιδρύματα που διπλασίασαν τα τμήματά τους μέσα σε τρία χρόνια
Η συγκεκριμένη εξέλιξη όμως προκαλεί αρκετά προβλήματα.
Κι αυτό, διότι πως να παρακολουθήσει και να περάσει τα μαθήματα φοιτητής σε ένα τμήμα στο οποίο θα βρεθεί από… καραμπόλα μετά την ολοκλήρωση των μετεγγραφών, όταν η συγκομιδή του σε μόρια θα υπολείπεται κατά χιλιάδες σε σχέση με τους συμφοιτητές του;
Χαοτικής διαφορές
Για να αντιληφθούμε το μέγεθος των διαφορών που καταγράφονται στα φετινά αποτελέσματα, αρκεί να αναφέρουμε παραδείγματα ορισμένων ομοειδών τμημάτων διαφορετικών ΑΕΙ.
Ένα από τα πιο ακραία παραδείγματα αφορά το τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής.
Στο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο η βάση διαμορφώθηκε στα 6.257 μόρια ενώ στο αντίστοιχο του Οικονομικού Πανεπιστημίου ανήλθε σε 16.371 μόρια.
Δηλαδή διαφορά 10.114 μόρια!
Χαοτικές είναι οι διαφορές μεταξύ Πολυτεχνικών τμημάτων με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο.
Στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ, ένα από τα πλέον υψηλόβαθμα της ανώτατης εκπαίδευσης, η βάση διαμορφώθηκε στα 19.050 μόρια ενώ στο αντίστοιχο που εδρεύει στο Βόλο έχει βάση 14.109 (διαφορά 4.941).
Αντίστοιχη η εικόνα και στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών.
Η διαφορά μεταξύ των τμημάτων του ΕΜΠ και του πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας ανέρχεται σε 4.584 μόρια (18.314 και 13.730 αντίστοιχα).
Τεράστια είναι η διαφορά σε ένα ακόμη τμήμα, αυτό των Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
Το τμήμα που εδρεύει στην Κοζάνη «απαίτησε» 5.295 μόρια ενώ το αντίστοιχο στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών 13.804 (διαφορά 8.509 μόρια).
Η εικόνα στα Παιδαγωγικά
Στα Παιδαγωγικά τμήματα, επίσης καταγράφονται εντυπωσιακές διαφορές που φτάνουν ή και ξεπερνούν τα 3.000 μόρια.
Στο Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης που εδρεύει στη Φλώρινα οι υποψήφιοι εισάγονται με 12.647 μόρια.
Όσοι από αυτούς δικαιούνται μετεγγραφή, θα μπορούν να μεταπηδήσουν στο τμήμα του Καποδιστριακού το οποίο άνοιξε τις «πύλες» του με 15.732 μόρια.
Τα σενάρια για επαναφορά του βαθμολογικού πλαφόν
Τα παραδείγματα με τις διαφορές στις βάσεις εισαγωγής μεταξύ ομοειδών τμημάτων είναι αμέτρητες.
Με δεδομένο πάντως ότι η κυβέρνηση έχει εκφράσει τη βούλησή της να επαναφέρει το βαθμολογικό πλαφόν ως προαπαιτούμενο για εισαγωγή στα τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης, φαίνεται πως ανοίγει και πάλι η κουβέντα για το κατά πόσο είναι δίκαιο να φοιτούν στα ίδια τμήματα φοιτητές με διαφορές 7,8 ή 10 χιλιάδων μορίων.
Η ιστορία έχει δείξει όμως ότι πολλοί από αυτούς τους φοιτητές που καταφέρουν να πάρουν την πολυπόθητη μετεγγραφή (και μιλάμε για περιπτώσεις τμημάτων με χαοτικές διαφορές) δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν τις σπουδές με αποτέλεσμα να «λιμνάζουν» στα ελληνικά ΑΕΙ.
Την ίδια στιγμή τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί φανερώνουν ότι, αντί να μειωθεί τα τελευταία χρόνια η φοιτητική μετανάστευση και η ανάγκη των Ελλήνων για σπουδές στο εξωτερικό,