26/04/2024
22.5 C
Serres

Η ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΤΗΣ ΑΓΕΝΕΙΑΣ: ΠΩΣ ΦΤΑΣΑΜΕ ΝΑ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ KANONIKOTHTA Η ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΤΩΝ ΚΑΚΩΝ ΤΡΟΠΩΝ!

Array

Αυτά τα «καλημέρα» και τα «συγγνώμη» πρέπει να τα λάβουμε σοβαρά υπόψη και να τα μελετήσουμε, αν θέλουμε να κατανοήσουμε πώς λειτουργεί μια κοινωνία

Οταν συναντιούνται τυχαία δύο άγνωστοι στον δρόμο, έλεγε ο Ερβιν Γκόφμαν (αμερικανός κοινωνιολόγος των ηθών της καθημερινής ζωής), αυτό που ακούγεται συχνότερα να βγαίνει από το στόμα τους είναι «καλημέρα» και «συγγνώμη». Και συμπλήρωνε: Αυτά τα «καλημέρα» και τα «συγγνώμη» πρέπει να τα λάβουμε σοβαρά υπόψη και να τα μελετήσουμε, αν θέλουμε να κατανοήσουμε πώς λειτουργεί μια κοινωνία.

Αν ο Γκόφμαν μπορούσε να κάνει μια βόλτα σε ένα ελληνικό αστικό κέντρο τού σήμερα, ας πούμε στην πρωτεύουσα, θα παρατηρούσε ότι όταν συναντιούνται δύο άγνωστοι μπορούν να ακουστούν πολλά διαφορετικά πράγματα, εκ των οποίων σπανιότερα «καλημέρα» και «συγγνώμη».

Ο εισαγωγικός χαιρετισμός συχνά απουσιάζει ή στην καλύτερη περίπτωση αντικαθίσταται από ένα, μάλλον επιθετικό, «να σας πω!». Η έκφραση δε του αιτήματος που πυροδοτεί την επικοινωνία είναι συχνά αδιαμεσολάβητη: «Θέλω αυτό» ή «Εχετε το τάδε;» ή «Το τσιγάρο σας έρχεται κατευθείαν πάνω μου!».

procredit bank serres epimelitirio

Η απουσία της λεκτικής ευγένειας συνοδεύεται συχνά και από εκφράσεις αγένειας πέραν της φυσικής γλώσσας: η παντελής αδυναμία συγκρότησης ουράς σε ένα ταμείο και οι συνακόλουθοι αναστεναγμοί δυσαρέσκειας που βγαίνουν από το παρατοποθετημένο μπουλούκι των ανθρώπων, το σολιψιστικό μπλοκάρισμα του διαδρόμου ή της πόρτας στο βαγόνι του μετρό, η ευκολία με την οποία κάποιος «δεν σε βλέπει» και σε προσπερνά κλέβοντας τη σειρά σου, χωρίς να αντιλαμβάνεται καν το «δυνατό άγγιγμα» που προκύπτει από το «ασυναίσθητο» σκούντημα ή ποδοπάτημα, δεν είναι παρά μερικές από αυτές.

Η αγένεια δεν είναι προφανώς ελληνικό προνόμιο. Σε όλες τις πόλεις, όπου η επικοινωνία δεν γίνεται με όρους γνωριμίας όπως συμβαίνει στις πιο μικρές κοινότητες, οι άνθρωποι συχνά απογοητεύονται από τη συμπεριφορά τρίτων απέναντί τους.

Το ενδιαφέρον όμως της ελληνικής αγένειας στις τυχαίες δημόσιες συναντήσεις μεταξύ αγνώστων είναι ότι αυτή δεν γίνεται ποτέ αντιληπτή ως μεμονωμένη παρέκκλιση από έναν κανόνα αστικής ευγένειας παρά θεωρείται κανονικότητα. Αντίθετα, μέσα σε ένα καθεστώς απόλυτης αστικής διαστροφής, οι τύποι ευγένειας είναι εκείνοι που θεωρούνται παρέκκλιση και γίνονται συχνά αντικείμενο γελοιοποίησης, σχολιασμού και (καλοπροαίρετης;) πλάκας.


Η κουλτούρα της αγένειας διαμορφώνει ασφαλώς και τους όρους δημοσιότητας των δημοσίων προσώπων. Φωνές, τσιρίδες, υποτιμητικός πληθυντικός και μάγκικος ενικός κυριαρχούν στη ζωντανή και τηλεοπτική πολιτική αντιπαράθεση. «Ακούς τι σου λέω, ρε; Ακούς τι σου λέω;», «Αυτό που σου λέω, εγώ!» ακούγονται να βγαίνουν από το στόμα μελιτζανοκόκκινων προσώπων έτοιμων να εκραγούν.

Περιγραφικά επίθετα εν είδει κατηγορητηρίου (Καραγκιόζης, μαφιόζοι, λαμόγια, ρουφιάνοι) και ηθικολογίζοντες αφορισμοί («σα δεν ντρέπεστε!», «καλά, εντάξει, μπαρμπούτσαλα») και πού και πού κανένα αναστοχαστικό συγγνώμη («Μα είστε εντελώς ηλίθιος, συγγνώμη κιόλας») δίνουν και παίρνουν προτού τα διακόψει ρυθμικά η τέλεια μονοτονία της επανάληψης: «Με αφήνετε να μιλήσω; Με αφήνετε να μιλήσω; Μα γιατί δε με αφήνετε να μιλήσω;».

Η ελληνική κουλτούρα της αγένειας δεν είναι καθαυτή κακή, όπως αντίστοιχα μια άλλη εθνική κουλτούρα ευγένειας δεν είναι καθαυτή καλή.

Πράγματι η χρήση κάποιων λέξεων όπως «καλημέρα», «συγγνώμη», «ορίστε», «παρακαλώ», «ευχαριστώ», καθώς και η χρήση του πληθυντικού αριθμού δεν εξασφαλίζουν από μόνες τους την καλή συμβίωση των κατοίκων των πόλεων, ούτε επαρκούν για να εξαλείψουν τη βία – βίαιες συμπεριφορές εκδηλώνονται κάλλιστα και σε συνθήκης απόλυτης ευγένειας.


Επιτελούν όμως, όπου χρησιμοποιούνται, μια σειρά από πολύπλοκες κοινωνικές λειτουργίες τις οποίες δεν πρέπει να παραβλέψουμε: οργανώνουν τις τυχαίες αλλά αναπόφευκτες συναντήσεις μεταξύ αγνώστων, φτιάχνουν μικρές καθημερινές τελετουργίες, αισθητικοποιούν την επικοινωνία κρύβοντας την πραγματική αδιαφορία που μπορεί να νιώθει ο ένας για τον άλλον, επιτρέπουν την έκφραση μέχρι και των πιο παράδοξων αιτημάτων διαλύοντας και ξαναφτιάχνοντας στιγμιαίες σχέσεις εξάρτησης. Κυρίως, όμως, υφαίνουν το πλαίσιο μιας κουλτούρας που υπολογίζει τον Άλλον, επιτρέπει την κριτική, αλλά επιζητεί τη συναίνεση.

Όχι, η κουλτούρα της αγένειας δεν είναι καθαυτή κακή. Ευνοεί όμως τις εκρήξεις, τις φορμαλιστικές αντιπαραθέσεις και τις ανταγωνιστικές επιδείξεις υπέρμετρων εγώ. Αντίθετα, η αναγνώριση του Άλλου και η προσοχή στις ανάγκες του, που αυτόματα προκύπτουν από τη μηχανική χρήση ξερών τύπων ευγένειας, καθρεφτίζουν μία προδιάθεση συναίνεσης, απαραίτητη για την αστική συμβίωση. Ευγένειες και αγένειες, ήρθε η ώρα όλες αυτές τις λέξεις, τις στάσεις, τις συμπεριφορές, να τις πάρουμε στα σοβαρά.

via

Ακολουθήστε το e-vima.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ.

 

Πέτυχε η προσπάθεια της ΟΕΒΕΣΣ να εισάγει τα παιδιά στον κόσμο των τεχνικών...

Με απόλυτη επιτυχία στέφθηκε η πρώτη προσπάθεια της ΟΕΒΕΣΣ να απευθύνει ένα ευρύ κάλεσμα στους μαθητές Λυκείου από όλο τον Νομό και να τους...

Η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Σερρών έκανε ΔΩΡΕΑ στο Κ.Α.Α.Με.Α και στο Ειδικό Δημοτικό...

 Αντιπροσωπεία μελών του Διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Σερρών αποτελούμενη από τον Πρόεδρο Αναστάσιο ΑΡΑΜΠΑΤΖΗ, τη Γενική Γραμματέα Ελπίδα ΖΑΓΟΡΑ, τον Ταμία Κων/νο...

Πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση των νέων Σερραίων Μουσικών από τον ΟΡΦΕΑ Μουσικοί από τα...

Ο Όμιλος «ΟΡΦΕΑΣ» Σερρών, πραγματοποίησε με μεγάλη επιτυχία, την Τετάρτη 17 Απριλίου, την 14η παρουσίαση νέων Σερραίων Μουσικών με τίτλο «ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΑΠΟ ΤΑ ΘΡΑΝΙΑ».  Ήταν...

Η Νέα Αριστερά λέει Όχι στην κατάργηση του Ειρηνοδικείου Νιγρίτας

Από σήμερα  συζητείται   στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον δικαστικό χάρτη. Το αυτό νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίζει κανένα απ’ τα διαχρονικά προβλήματα των δικαστικών...

Διαβάστε επίσης

Δείτε επίσης.

 

Παρέμεινε ο Πανσερραϊκός στη Σούπερ Λιγκ παραμένουν και τα προβλήματα στο γήπεδο των Σερρών!

Να πούμε και ένα μεγάλο μπράβο στο Πανσερραικό που μετά την νίκη του επί του ΠΑΣ Γιάννενα εξασφάλισε την παραμονή του στη Σούπερ Λιγκ. Τα...

Περιοδεία τη Πέμπτη από τη ΔΕΕΠ Σερρών

Συνεδριάζει την Πέμπτη 25 Απριλίου 2024 και ώρα 18:30 στα γραφεία του κόμματος η διοικούσα επιτροπή της ΔΕΕΠ ( ΝΟΔΕ ) Π.Ε Σερρών . https://www.youtube.com/watch?v=TMSAaPCLoIU&t=268s Θέμα...

Ηλίας Βαλάσης: Έχω φύγει από μια σπουδαία παράσταση γιατί έβριζαν τα θεία

Συνέντευξη στην εκπομπή της Δανάης Μπάρκα παραχώρησε ο Ηλίας Βαλάσης. Ο ηθοποιός, μεταξύ άλλων, μίλησε και για τα αρνητικά σχόλια που έχει ακούσει και...

Συνέχισε να διαβάζεις