Γράφει ο Μάρκος Μπόλαρης
Μιά προβοκάτσια,
Τρείς αιρετικές σκέψεις γιά την ιστορία &
Τρείς προτάσεις προοπτικής
γιά την Ίμβρο και την Τένεδο
Εισήγηση στην Ημερίδα που διοργάνωσαν οι Ιμβριακές και Τενεδιακές οργανώσεις στη Νέα Σμύρνη στις 20/4/2024
Εν πρώτοις, συγχαρητήριες οι ευχές γιά τους άοκνους οργανωτές, τα μέλη των Ιμβριακών και Τενεδιών Σωματείων, που μόχθησαν γιά την ημερίδα αυτή , ημερίδα που ως προσυνεδριακή λογίζεται του Συνεδρίου που προετοιμάζεται να διεξαχθεί τον Σεπτέμβρη του ‘24, στην επέτειο των 101 χρόνων από την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάνης !
Μα προσθέτω εκ καρδίας , ξεχωριστά τα συγχαρητήρια γιά όλους εσάς, τους 300 , που σαν και τους Σπαρτιάτες στις Θερμοπύλες , από το πρωί στις 11.00 μέχρι τώρα στις πέντε το απόγευμα, επί έξι ώρες , αμετακίνητοι από τις θέσεις μετέρχεται στις εργασίες αυτής της ημερίδας !
Μιά διοργάνωση που τα είχε όλα !
Επιστημονική τεκμηρίωση πάνω στα ιστορικά δρώμενα, συναισθηματική φόρτιση πάνω στα βιωματικά γεγονότα , ανάδειξη προσωπικοτήτων , αγωνίες και αγώνες, περιγραφές των μεθόδων εθνοκάθαρσης , σκιαγράφηση της Καθόδου στον Άιδη, ήγουν της έως συντριβής καταστάσεως, το σιωπηλό παράπονο της εγκατάλειψης από την Ελληνική κυβέρνηση, την επιτυχή διεξαγωγή του αγώνα διεθνοποίησης του προβλήματος, την επαναβλάστηση από τα καμμένα κούτσουρα, την επαναλειτουργία των σχολειών στην Ίμβρο , την σταδιακή ανοδική πορεία των μειονοτικών στα νησιά μας !
Λακωνικός θα είμαι !
Πέρασε ο χρόνος , δεν θα προσθέσω άλλο κάματο !
Τρείς σκέψεις , αιρετικές ίσως, επί των ιστορικών , τρείς προτάσεις γιά την πορεία από ‘δώ και εμπρός και μιά προβοκατόρικη προτροπή !
Τα της Ιστορίας :
Α . Κατ’ αρχάς , επειδή έγινε αναφορά στα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και την χρησιμοποίηση των νησιών ( Ίμβρου και Λήμνου ) από τις δυνάμεις της ΑΝΤΑΝΤ γιά τις αποβατικές ενέργειες στην χερσόνησο της Καλλίπολης θα μου επιτρέψετε να υπενθυμίσω το εξής :
Στα χαράματα της 25ης Απριλίου του 1915 άρχισε η απόβαση στην χερσόνησο της Καλλίπολης από τους Αγγλογάλλους και τους Αυστραλονεοζηλανδούς !
Λίγες ώρες νωρίτερα , από τις βραδινές ώρες της 24ης Απριλίου του 1915 είχε αρχίσει το πογκρόμ των Νεοτούρκων σε βάρος των Αρμενίων στην Κωνσταντινούπολη , που επεκτάθηκε σε βάρος όλων των χριστιανικών πληθυσμών της Μικρασίας και της Θράκης, του Πόντου και της Ανατολίας και στράφηκε κατά Αρμενίων και Ρωμιών, Ασσυρίων και Συρορθοδόξων !
Λυπούμαι να το πώ, ντρέπομαι που συμβαίνει τούτο, αλλά η Ελλάδα επισήμως ακόμη σιωπά , στρουθοκαμηλίζει, εάν εξαιρέσουμε την απόφαση γιά αναγνώριση της Γενοκτονίας στον Πόντο, που αναγνώρισε η Βουλή των Ελλήνων επί Ανδρέα Παπανδρέου !
Σιωπά και δεν καταγγέλει στα διεθνή Fora την Γενοκτονία !
Δεν συνεργάζεται με τους Αρμενίους , δεν μιμείται τους Εβραίους , δεν στηρίζει τους Ασσυρίους και τους Συρορθοδόξους !
Και τούτο βέβαια , επειδή όπως γνωρίζετε, την ηθική ευθύνη γιά την Γενοκτονία , τεράστια ποινική ευθύνη, την έχει η Γερμανία η οποία καθοδήγησε την Γενοκτονία σε βάρος των χριστιανικών πληθυσμών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας !
Β. Τις μεθόδους της Εθνοκάθαρσης που χρησιμοποίησε η Τουρκία στην δεύτερη δεκαετία του εικοστού αιώνα , τις χρησιμοποίησε εν συνεχεία , προσεκτικότερα , στα νησιά μας , στην Ίμβρο και την Τένεδο και πέτυχε του σκοπού της, ανατρέποντας την πληθυσμιακή σύνθεση και εξουθενώνοντας την Ελληνοκή μειονότητα, που όμως στα νησιά ήταν η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων !
Άρα, μιλώντας στα διεθνή fora γιά τα νησιά , πάντα κατά νούν πρέπει να έχουμε την ανάδειξη των Γενοκτονικών στρατηγικών σε βάρος του συνόλου των χριστιανικών πληθυσμών και των πρακτικών της Εθνοκάθαρσης που χρησιμοποίησε η Τουρκία, καθοδηγούμενη !
Γ. Επειδή η παρούσα Ημερίδα αφορά την Συνθήκη της Λωζάνης , που καθόρισε δυσμενώς την μοίρα των δύο νησιών, θα μου επιτρέψετε να υπενθυμίσω ότι η Λωζάνη ήταν η Συνθήκη την οποία κλήθηκε να υπογράψει η Ελλάδα μετά την Μικρασιατική Καταστροφή !
Άρα η Λωζάνη ήταν η συνέπεια της στρατιωτικής ήττας, της καταστροφής στην οποία μας οδήγησαν αυτοί που ανέλαβαν τις τύχες της Ελλάδας μετά τις εκλογές του 1920, αυτοί που έστειλαν τον Ελληνικό Στρατό στον Σαγγάριο και την Άγκυρα γιά να σφαγιαστεί !
Είναι σαφές ότι μέγιστο μέρος αυτής της εξέλιξης βαρύνει τον μέγιστο Ελευθέριο Βενιζέλο που επέλεξε την διαδικασία των εκλογών, ενώ ο Στρατός βρισκόταν στη Μικρασία !
Εν παρόδω θα μου επιτρέψετε να υπογραμμίσω ότι η κρατούσα ιστορική άποψη γιά τα κρίσιμα ιστορικά γεγονότα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου αναφέρεται στον Εθνικό Διχασμό των Ελλήνων που επι καθόρισε την συνέχεια !
Έχοντας διαφορετική άποψη, αιρετική ως προς την κρατούσα, σημειώνω ότι το πρόβλημα το προκάλεσε ο Κάιζερ της Γερμανίας, του οποίου η αδελφή ήταν η Βασίλισσα της Ελλάδας Σοφία, ο οποίος επέβαλλε στην Βασιλική οικογένεια της Ελλάδας την τήρηση ουδετερότητας γιά την χώρα !
Θυμηθείτε ότι η Βρεττανική Αυτοκρατορία είχε υποβάλλει εγγράφως την προτροπή προς την Ελλάδα γιά την είσοδος της στον πόλεμο στο πλευρό της και είχε δεσμευτεί να μας παραχωρήσει την Κύπρο !
Διηγώντας τα να κλαίς, ερμηνεύει ο ποιητής !
Η πρόκληση του σήμερα :
Α. Το Ινστιτούτο Ομηρικών Σπουδών
Η Ίμβρος , όπως κι η Λήμνος, είναι τόποι του αθάνατου καμβά που έπλεξε ποιητικά ο Γρναπρχης των Ελλήνων ο γέρο Όμηρος !
Γιά τούτο λέω κι ισχυρίζομαι ότι κάθε μέρα , όλον τον χρόνο , κάπου στην Οικουμένη , όπου τα καλύτερα Σχολειά, όπου τα Πανεπιστήμια της αριστείας, όπου οι ποιοτικές Βιβλιοθήκες , ένας φιλόλογος, ένας μαθητής, ένας φοιτητής, ένας ιστορικός, ένας ποιητής, κάποιος φιλόμουσος, κάποιος στρατιωτικός , κάποιος ελληνιστής διαβάζοντας την Ιλιάδα , σκοντάφτει στην Ίμβρο , πίνει κρασί Λημνιό !
Τούτο το θεϊκό πλεονέκτημα , πλεονέκτημα ποίησης και ιστορίας, καιρός να το αξιοποιήσουμε διεθνοποιώντας την Ίμβρο και την Τένεδο !
Πώς ;
Μα , ιδρύοντας στην Ίμβρο, ένα επιστημονικό Ονστιτούτο Ομηρικών Σπουδών, με τους καλύτερους ομηριστές του κόσμου, Τούρκους κι Έλληνες, Γερμανούς και Εγγλέζους, Αμερικάνους και Γάλλους, Αυστραλούς και Ιταλούς , Ρώσσους και Νεοζηλανδούς !
Ένα Ινστιτούτο που κάθε καλοκαίρι θα οργανώνει στα νησιά επιστημονικά συμπόσια και μαθήματα θερινού πανεπιστημίου γία τις Ομηρικές Σπουδές , συμπόσια και μαθήματα ακαδημαϊκού επιπέδου αριστείας με τα οποία θα προσκαλεί τους ενδιαφερόμενους από την οικουμένη γιά συμμετοχή σ’ αυτά !
Β . Αναπτυξιακή Εταιρεία Ίμβρου
Η παρουσία των νέων παιδιών στην Ίμβρο και την Τένεδο, των νέων που μπορούν να σηκώσουν την ανάπτυξη των νησιών στις πλάτες τους, ώστε η Ρωμιοσύνη να μην εκπροσωπείται μόνον από συνταξιούχους και γεροντάδες, χρειάζεται ισχυρή και τεκμηριωμένη υποστήριξη !
Τέτοια υποστήριξη όμως μπορεί να την παράσχει μόνον μιά Αναπτυξιακή Εταιρεία με έδρα την Ίμβρο, μιά εταιρεία που αξιοποιεί την επιστημονική γνώση , τα δεδομένα της εν Τουρκία αγοράς , τις δυνατότητες των Επιμελητηρίων στην Τουρκία και την Ευρώπη , τις προοπτικές που δημιουργεί η σύνδεση της Ευρώπης με την Τουρκία, τις εμπειρίες της ανάπτυξης των νησιών του Αιγαίου, έτσι ώστε κάθε νέος που αγαπά τον τόπο και επιθυμεί να εγκατασταθεί στα νησιά και να εργαστεί σ’ αυτά με επίγνωση , να τύχει της οργανωμένης υποστήριξης από την Αναπτυξιακή !
Η υποστήριξη μπορεί, αξιοποιώντας πρόσωπα με σοβαρή εμπειρία , να είναι πολύπλευρη , νομική και οικονομοτεχνική, επιστημονική κατά κλάδο και επιμορφωτική , εστιασμένη στην ποιότητα παραγομένων προϊόντων και παρεχομένων υπηρεσιών, υποστήριξη που ανοίγει δρόμους και αγορές !
Είμαι απολύτως πεπεισμένος ότι ένα τέτοιο νομικό πρόσωπο που θα οργανώσει, θα προετοιμάσει, θα υποστηρίξει , θα διευρύνει την ανάπτυξη των νησιών είναι απολύτως απαραίτητο και υπάρχει αναγκαιότητα άμεσης ίδρυσής του !
Γ. Ινστιτούτου Διεθνούς Δικαίου γιά την Ίμβρο και την Τένεδο
Είναι κατανοητόν πλέον τοις πάσι ότι το ζήτημα της διεθνοποίησης των ζητημάτων των νησιών δεν μπορεί να υπηρετείται από τις εναγώνιες προσπάθειες των φιλότιμων φιλοπάτριδων Ιμβρίων και Τενεδιών των εν Ελλάδι Σωματείων . Βρισκόμαστε σε μιά εποχή όπου η εξειδίκευση , η βαθειά επιστημονική σκευή , η ανοιχτοσύνη στους ορίζοντες της Διεθνούς Επιστημονικής Κοινότητας είναι το κρίσιμο , το καθοριστικό εργαλείο με το οποίο μπορούμε να αντιπαλέψουμε στους δύσκολους καιρούς που ειπναι μπροστά μας !
Το συναίσθημα μας ξεχειλίζει !
Μην γελιόμαστε όμως !
Το συναίσθημα κι ο ερασιτεχνισμός δεν αρκεί !
Τώρα χρειαζόμαστε λογική, στρατηγική, επιστημοσύνη, εξειδίκευση, συνέργειες διεθνείς, διεθνή συνέδρια με όμοιοπαθείς περιπτώσεις γιά να ειπμαστε πειστικοί , τεκμηριωμένοι , ισχυροί !
Τούτο το Ινστιτούτο, τούτο το think tank, επιβάλλεται να έχει επιδρά την Ελλάδα και με παγκόσμιες πρωτοβουλίες να δείχνει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την Συνθήκη της Λωζάνης, τις παραβιάσεις που μεθόδευσαν Εθνοκάθαρση , τις σημερινές κι αυριανές δράσεις κι ευθύνες !
Ένα think tank που παρεμβαίνει στο Συμβούλιο της Ευρώπης , στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στον ΟΗΕ, στην ΟΥΝΕΣΚΟ , στην διεθνή κοινή γνώμη αναδεικνύοντας τα δίκαια της μειονότητας και τις υποχρεώσεις του Κράτους !
Τρία Νομικά πρόσωπα , τρία εργαλεία δουλειάς , τρείς δυνατότητες παρεμβάσεις !
Σας προανήγγειλα ότι θα σας προβοκάρω !
Να λοιπόν , ήρθε η ώρα !
Σας άκουσα να προβληματίζεστε γιά τις εξαγγελίες και τις προοπτικές του Προέδρου Ταγίπ Ερντογάν γιά μια Οθωμανική ή Νεοοθωμανική πολιτική της Τουρκίας !
Κάποιοι σκιάζονταν απ’ αυτό !
Κι εγώ προβοκάροντας την κατάσταση σας λέγω :
Αξιοποιήστε τούτη την πρόθεση !
Εκμεταλλευτείτε αυτήν την προοπτική !
Οθωμανική στρατηγική χωρίς την παρουσία και την συμμετοχή Ρωμιών δεν γίνεται, δεν υπάρχει !
Ο Πρόεδρος Ερντογάν το γνωρίζει!
Επωφεληθείτε της καταστάσεώς!
Πώς ;
Με στρατηγική!
Άλλωστε , γιαυτό η πρότασή μου γιά την σύσταση και την λειτουργία τριών νομικών προσώπων στην υπόθεση , που αναδεικνύοντας την ιστορία, υποστηρίζοντας την ανάπτυξη, διατηρώντας ισχυρή την διεθνή παρουσία των νησιών και της μειονότητας δημιουργούν μιά νέα ισχυρή δυναμική γιά την Ίμβρο και την Τένεδο !
Ιδού η Ρόδος , καταπώς μας προτείνουν οι αρχαίοι !
Ευχαριστίες εγκάρδιες
γιά την τιμή της πρόσκλησης και την εμπιστοσύνη σας !
Με το καλό το Συνέδριο το φθινόπωρο !
Κλιμάκιο του ΚΚΕ στο δήμο Αμφίπολης
Ο Σερρών Θεολόγος-Εμπνευσθείτε από την αγία πίστη μας
Απόστολος Ντόλκος – Δήμος Βισαλτίας: Η Δημοτική μας αρχή βρίσκεται κοντά στον πολίτη!
Σέρρες – Αναβιώνουν τα έθιμα την Μεγάλη Εβδομάδα!
Στις Σέρρες και αυτό το Πάσχα θα αναβιώσουν πανάρχαια έθιμα με ιδιαίτερο συμβολισμό την Μεγάλη Εβδομάδα.
Πολλά από αυτά τα έθιμα ήρθαν από τους πρόσφυγες της Θράκης, άλλα από τον Πόντο και άλλα από την Μικρά Ασία, ενώ άλλα διατηρήθηκαν από τα οθωμανικά χρόνια και άλλα βρίσκουν τις ρίζες τους στην Αρχαία Ελλάδα.
Όλα μαζί συνάδουν με τις ιδιαιτερότητες του νομού και τον πολιτισμό που διατηρεί ο τόπος, παρά το πέρας των χρόνων.
Αύριο Μεγάλη Τετάρτη η μέρα είναι αφιερωμένη στην μετάνοια, αλλά και την προδοσία, ενώ σηματοδοτεί και την αρχή του τέλους για τον Ιησού με τον Μυστικό Δείπνο.
Το απόγευμα της Μεγάλης Τετάρτης σε όλους τους ιερούς ναούς τελείται το Μέγα Ιερό Ευχέλαιο και οι πιστοί θα συμμετέχουν με κατάνυξη , ενώ στο τέλος της λειτουργίας ο ιερέας θα μυρώσει όλο το εκκλησίασμα με τους πιστούς να παίρνουν το αλεύρι που διαβάστηκε στο ιερό ευχέλαιο.
Το αλεύρι που θα κρατήσουν στο εικόνισμα του σπιτιού τους και όταν κάποιο μέλος της οικογένειας αρρωστήσει θα τον σταυρώνουν με αυτό για να γίνει καλά… για ίαση.
Την Μεγάλη Πέμπτη οι νοικοκυρές θα απλώσουν ένα κόκκινο πανί
Μεθαύριο Μεγάλη Πέμπτη από νωρίς το πρωί οι νοικοκυρές θα απλώσουν στο μπαλκόνι τους ένα κόκκινο πανί που συμβολίζει το αίμα και τη θυσία του Ιησού. Όσο το κόκκινο πανί είναι κρεμασμένο στο μπαλκόνι ή το παράθυρο, οι γυναίκες δεν πλένουν, ούτε απλώνουν ρούχα, γιατί το θεωρούν κακό σημάδι.
Την ίδια μέρα θα βάψουν τα κόκκινα αυγά και θα ψήσουν τα τσουρέκια.
Τα κόκκινα αυγά έχουν ιδιαίτερη σημασία, καθώς συμβολίζουν τον τάφο του Χριστού που ήταν ερμητικά κλειστός- όπως το περίβλημα του αυγού- αλλά έκρυβε μέσα του τη «ζωή» αφού από αυτόν βγήκε ο Χριστός και αναστήθηκε.
Το κόκκινο χρώμα στα αυγά έχει τις ρίζες του στην ιστορία που θέλει μία γυναίκα να μην πιστεύει την είδηση της Ανάστασης του Ιησού και να λέει:
«Όταν τα αυγά που κρατώ θα γίνουν κόκκινα, τότε θα αναστηθεί και ο Χριστός. Και τότε αυτά έγιναν κόκκινα».
Αυτό το έθιμο καθιερώθηκε για πρώτη φορά στη βυζαντινή Αυλή από τον Μεγάλο Κωνσταντίνο και τη μητέρα του Αγία Ελένη, με επίσημη τελετή που γινόταν το πρωί της Κυριακής του Πάσχα.
Οι καλεσμένοι τσούγκριζαν με τον αυτοκράτορα και τη βασιλομήτορα τα αυγά και στη συνέχεια ακολουθούσε γεύμα στο πασχαλινό τραπέζι.
Το πρώτο κόκκινο αυγό η νοικοκυρά το βάζει στο εικονοστάσι, το χρησιμοποιεί για να ξορκίσει το κακό και τη «γλωσσοφαγιά», ενώ ξεματιάζει και τα παιδιά της όλο τον χρόνο.
Αυτό το αυγό θα χαλάσει, θα μείνει κούφιο, αλλά δεν θα μυρίσει ποτέ, μιας και είναι το …ευλογημένο!
Όπως προαναφέρθηκε οι νοικοκυρές παρασκευάζουν τα πασχαλιάτικα κουλουράκια και τα τσουρέκια.
Τα πρώτα τσουρέκια οι αρραβωνιασμένες θα τα στείλουν στα πεθερικά τους για να έχουν την ευχή τους και το βράδυ μετά την αποκαθήλωση του Εσταυρωμένου νεαροί και νεαρές θα στολίσουν τον Επιτάφιο με λουλούδια και θα ψάλουν το μοιρολόι της Παναγίας.
Οι νεαροί θα συγκεντρώσουν τα λουλούδια κόβοντας (κλέβοντας) από αυλές και γλάστρες από σπίτια, μάλιστα προσπαθώντας να κόψουν λουλούδια σπάζουν τις γλάστρες.
Ένα έθιμο που τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια, τείνει να εξαφανιστεί….
Την Μεγάλη Παρασκευή τα «Αδώνια» στη συνοικία του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου
Την Μεγάλη Παρασκευή, κατά την περιφορά του Επιταφίου θα αναβιώσει για άλλη μια χρονιά στη συνοικία του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου, το έθιμο «Αδώνια» Σύμφωνα με το τελετουργικό του εθίμου, όταν ο Επιτάφιος πλησιάζει, κάθε νοικοκυρά τοποθετεί στο κατώφλι του σπιτιού της ένα τραπεζάκι, πάνω στο οποίο έχει τοποθετήσει θυμίαμα και την εικόνα του Εσταυρωμένου, πλαισιωμένη από πασχαλιές και άλλα άνθη.
Και θα ανάψει το καντηλάκι της και το θυμιατό θα μοιράσει της ευωδίες του σε όλη την γειτονιά…
Στο Νέο Σούλι την Μεγάλη Παρασκευή το έθιμο «Γεφύρια».
Κάθε Μεγάλη Παρασκευή στο Νέο Σούλι αναβιώνει το μοναδικό έθιμο «Γεφύρια».
Το έθιμο βρίσκει τις ρίζες του στα βάθη των αιώνων και συνεχίζεται από γενιά σε γενιά.
Σύμφωνα με αυτό, νεαρές κοπέλες και παλικάρια, όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα μαζεύουν από τις αυλές των σπιτιών διάφορα λουλούδια και μεγάλα φύλλα δέντρων.
Το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής ξεκινά ο στολισμός των «Γεφυριών».
Ξύλινες και μεταλλικές κατασκευές στο σχήμα γεφυριού τοποθετούνται ψηλά από τη μία πλευρά του δρόμου έως την άλλη.
Οι κατασκευές στολίζονται με πολλά λουλούδια και εικόνες που φέρνει ο κάθε κάτοικος από το σπίτι του.
Σε όλη τη διαδρομή που θα διανύσει το βράδυ ο Επιτάφιος θα περάσει κάτω από τα στολισμένα «Γεφύρια» που θα παραμείνουν στο χωριό 40 ημέρες, έως την «Ανάληψη του Κυρίου».
Μετά οι κάτοικοι θα πάρουν τα ξερά λουλούδια και τις εικόνες και θα τα βάλουν στο εικονοστάσι του σπιτιού, για να έχουν την ευλογία του Χριστού όλο τον χρόνο.
Το Mεγάλο Σάββατο στην Πεντάπολη, το «Κάψιμο του Ιούδα».
Το Mεγάλο Σάββατο λοιπόν στο Δαρνάκικο Σαρμουσακλή, την τωρινή Πεντάπολη, μικροί και μεγάλοι περιμένουν με αγωνία κάθε χρόνο το «Κάψιμο του Ιούδα».
Το έθιμο γίνεται το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου, μετά την αναγγελία της Ανάστασης του Κυρίου.
Μόλις ακουστεί το «Χριστός Ανέστη» μικροί και μεγάλοι, με λαμπάδες από μελισσοκέρι, κατευθύνονται στην εκκλησιαστική πλατεία του Αγίου Αθανασίου, όπου καίνε το αχυρένιο ομοίωμα του Ιούδα, το οποίο κατασκεύασαν το πρωί οι νέοι του χωριού και το κρέμασαν στο «ικρίωμα», την κρεμάλα, για να το βλέπουν όλοι.
Με αυτόν τον τρόπο γίνονται οι εικονικοί τιμωροί του Ισκαριώτη και καίνε τον μισητό Ιούδα.
Βεγγαλικά σκίζουν τον ουρανό και οι κροτίδες σπάνε σε κάθε σημείο της εκκλησίας.
Για τους περισσότερους είναι η εξιλέωση μετά το θείο δράμα.
Το έθιμο το συναντάμε και σε άλλες περιοχές των Σερρών, ενώ η Πεντάπολη κερδίζει πάντα τους περισσότερους επισκέπτες.
Σε πασχαλινούς ρυθμούς η αγορά-Αισιόδοξοι οι έμποροι
Τρείς προτάσεις προοπτικής γιά την Ίμβρο και την Τένεδο
Συλληπητήριο ψήφισμα για τον Τάκη Χατζόπουλο από τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
Απόστολος Ντόλκος – Δήμος Βισαλτίας: Η Δημοτική μας αρχή βρίσκεται κοντά στον πολίτη!