Στις Σέρρες και αυτό το Πάσχα θα αναβιώσουν πανάρχαια έθιμα με ιδιαίτερο συμβολισμό την Μεγάλη Εβδομάδα.
Πολλά από αυτά τα έθιμα ήρθαν από τους πρόσφυγες της Θράκης, άλλα από τον Πόντο και άλλα από την Μικρά Ασία, ενώ άλλα διατηρήθηκαν από τα οθωμανικά χρόνια και άλλα βρίσκουν τις ρίζες τους στην Αρχαία Ελλάδα.
Όλα μαζί συνάδουν με τις ιδιαιτερότητες του νομού και τον πολιτισμό που διατηρεί ο τόπος, παρά το πέρας των χρόνων.
Αύριο Μεγάλη Τετάρτη η μέρα είναι αφιερωμένη στην μετάνοια, αλλά και την προδοσία, ενώ σηματοδοτεί και την αρχή του τέλους για τον Ιησού με τον Μυστικό Δείπνο.
Το απόγευμα της Μεγάλης Τετάρτης σε όλους τους ιερούς ναούς τελείται το Μέγα Ιερό Ευχέλαιο και οι πιστοί θα συμμετέχουν με κατάνυξη , ενώ στο τέλος της λειτουργίας ο ιερέας θα μυρώσει όλο το εκκλησίασμα με τους πιστούς να παίρνουν το αλεύρι που διαβάστηκε στο ιερό ευχέλαιο.
Το αλεύρι που θα κρατήσουν στο εικόνισμα του σπιτιού τους και όταν κάποιο μέλος της οικογένειας αρρωστήσει θα τον σταυρώνουν με αυτό για να γίνει καλά… για ίαση.
Την Μεγάλη Πέμπτη οι νοικοκυρές θα απλώσουν ένα κόκκινο πανί
Μεθαύριο Μεγάλη Πέμπτη από νωρίς το πρωί οι νοικοκυρές θα απλώσουν στο μπαλκόνι τους ένα κόκκινο πανί που συμβολίζει το αίμα και τη θυσία του Ιησού. Όσο το κόκκινο πανί είναι κρεμασμένο στο μπαλκόνι ή το παράθυρο, οι γυναίκες δεν πλένουν, ούτε απλώνουν ρούχα, γιατί το θεωρούν κακό σημάδι.
Την ίδια μέρα θα βάψουν τα κόκκινα αυγά και θα ψήσουν τα τσουρέκια.
Τα κόκκινα αυγά έχουν ιδιαίτερη σημασία, καθώς συμβολίζουν τον τάφο του Χριστού που ήταν ερμητικά κλειστός- όπως το περίβλημα του αυγού- αλλά έκρυβε μέσα του τη «ζωή» αφού από αυτόν βγήκε ο Χριστός και αναστήθηκε.
Το κόκκινο χρώμα στα αυγά έχει τις ρίζες του στην ιστορία που θέλει μία γυναίκα να μην πιστεύει την είδηση της Ανάστασης του Ιησού και να λέει:
«Όταν τα αυγά που κρατώ θα γίνουν κόκκινα, τότε θα αναστηθεί και ο Χριστός. Και τότε αυτά έγιναν κόκκινα».
Αυτό το έθιμο καθιερώθηκε για πρώτη φορά στη βυζαντινή Αυλή από τον Μεγάλο Κωνσταντίνο και τη μητέρα του Αγία Ελένη, με επίσημη τελετή που γινόταν το πρωί της Κυριακής του Πάσχα.
Οι καλεσμένοι τσούγκριζαν με τον αυτοκράτορα και τη βασιλομήτορα τα αυγά και στη συνέχεια ακολουθούσε γεύμα στο πασχαλινό τραπέζι.
Το πρώτο κόκκινο αυγό η νοικοκυρά το βάζει στο εικονοστάσι, το χρησιμοποιεί για να ξορκίσει το κακό και τη «γλωσσοφαγιά», ενώ ξεματιάζει και τα παιδιά της όλο τον χρόνο.
Αυτό το αυγό θα χαλάσει, θα μείνει κούφιο, αλλά δεν θα μυρίσει ποτέ, μιας και είναι το …ευλογημένο!
Όπως προαναφέρθηκε οι νοικοκυρές παρασκευάζουν τα πασχαλιάτικα κουλουράκια και τα τσουρέκια.
Τα πρώτα τσουρέκια οι αρραβωνιασμένες θα τα στείλουν στα πεθερικά τους για να έχουν την ευχή τους και το βράδυ μετά την αποκαθήλωση του Εσταυρωμένου νεαροί και νεαρές θα στολίσουν τον Επιτάφιο με λουλούδια και θα ψάλουν το μοιρολόι της Παναγίας.
Οι νεαροί θα συγκεντρώσουν τα λουλούδια κόβοντας (κλέβοντας) από αυλές και γλάστρες από σπίτια, μάλιστα προσπαθώντας να κόψουν λουλούδια σπάζουν τις γλάστρες.
Ένα έθιμο που τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια, τείνει να εξαφανιστεί….
Την Μεγάλη Παρασκευή τα «Αδώνια» στη συνοικία του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου
Την Μεγάλη Παρασκευή, κατά την περιφορά του Επιταφίου θα αναβιώσει για άλλη μια χρονιά στη συνοικία του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου, το έθιμο «Αδώνια» Σύμφωνα με το τελετουργικό του εθίμου, όταν ο Επιτάφιος πλησιάζει, κάθε νοικοκυρά τοποθετεί στο κατώφλι του σπιτιού της ένα τραπεζάκι, πάνω στο οποίο έχει τοποθετήσει θυμίαμα και την εικόνα του Εσταυρωμένου, πλαισιωμένη από πασχαλιές και άλλα άνθη.
Και θα ανάψει το καντηλάκι της και το θυμιατό θα μοιράσει της ευωδίες του σε όλη την γειτονιά…
Στο Νέο Σούλι την Μεγάλη Παρασκευή το έθιμο «Γεφύρια».
Κάθε Μεγάλη Παρασκευή στο Νέο Σούλι αναβιώνει το μοναδικό έθιμο «Γεφύρια».
Το έθιμο βρίσκει τις ρίζες του στα βάθη των αιώνων και συνεχίζεται από γενιά σε γενιά.
Σύμφωνα με αυτό, νεαρές κοπέλες και παλικάρια, όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα μαζεύουν από τις αυλές των σπιτιών διάφορα λουλούδια και μεγάλα φύλλα δέντρων.
Το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής ξεκινά ο στολισμός των «Γεφυριών».
Ξύλινες και μεταλλικές κατασκευές στο σχήμα γεφυριού τοποθετούνται ψηλά από τη μία πλευρά του δρόμου έως την άλλη.
Οι κατασκευές στολίζονται με πολλά λουλούδια και εικόνες που φέρνει ο κάθε κάτοικος από το σπίτι του.
Σε όλη τη διαδρομή που θα διανύσει το βράδυ ο Επιτάφιος θα περάσει κάτω από τα στολισμένα «Γεφύρια» που θα παραμείνουν στο χωριό 40 ημέρες, έως την «Ανάληψη του Κυρίου».
Μετά οι κάτοικοι θα πάρουν τα ξερά λουλούδια και τις εικόνες και θα τα βάλουν στο εικονοστάσι του σπιτιού, για να έχουν την ευλογία του Χριστού όλο τον χρόνο.
Το Mεγάλο Σάββατο στην Πεντάπολη, το «Κάψιμο του Ιούδα».
Το Mεγάλο Σάββατο λοιπόν στο Δαρνάκικο Σαρμουσακλή, την τωρινή Πεντάπολη, μικροί και μεγάλοι περιμένουν με αγωνία κάθε χρόνο το «Κάψιμο του Ιούδα».
Το έθιμο γίνεται το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου, μετά την αναγγελία της Ανάστασης του Κυρίου.
Μόλις ακουστεί το «Χριστός Ανέστη» μικροί και μεγάλοι, με λαμπάδες από μελισσοκέρι, κατευθύνονται στην εκκλησιαστική πλατεία του Αγίου Αθανασίου, όπου καίνε το αχυρένιο ομοίωμα του Ιούδα, το οποίο κατασκεύασαν το πρωί οι νέοι του χωριού και το κρέμασαν στο «ικρίωμα», την κρεμάλα, για να το βλέπουν όλοι.
Με αυτόν τον τρόπο γίνονται οι εικονικοί τιμωροί του Ισκαριώτη και καίνε τον μισητό Ιούδα.
Βεγγαλικά σκίζουν τον ουρανό και οι κροτίδες σπάνε σε κάθε σημείο της εκκλησίας.
Για τους περισσότερους είναι η εξιλέωση μετά το θείο δράμα.
Το έθιμο το συναντάμε και σε άλλες περιοχές των Σερρών, ενώ η Πεντάπολη κερδίζει πάντα τους περισσότερους επισκέπτες.
Σε πασχαλινούς ρυθμούς η αγορά-Αισιόδοξοι οι έμποροι
Τρείς προτάσεις προοπτικής γιά την Ίμβρο και την Τένεδο
Συλληπητήριο ψήφισμα για τον Τάκη Χατζόπουλο από τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
Απόστολος Ντόλκος – Δήμος Βισαλτίας: Η Δημοτική μας αρχή βρίσκεται κοντά στον πολίτη!
Με απόφαση Σκυλακάκη 30 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία ζωνών προστασίας από δασικές πυρκαγιές
Με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρου Σκυλακάκη οι δήμοι έχουν πλέον στη διάθεσή τους ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο ύψους 30 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία ζωνών προστασίας από δασικές πυρκαγιές.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για την προσθήκη του Άξονα Προτεραιότητας 6 με τίτλο «Χρηματοδότηση δημιουργίας περιμετρικών ζωνών 10 μέτρων πέριξ οικισμών εντός ή πλησίον δασών και δασικών εκτάσεων υψηλής επικινδυνότητας για την εκδήλωση δασικών πυρκαγιών», στο πρόγραμμα «Προστασία και αναβάθμιση Δασών 2024» του Πράσινου Ταμείου, μέσω του οποίου δεσμεύονται πλέον συνολικές πιστώσεις 50,5 εκατ. ευρώ.
Στόχος του νέου άξονα είναι «να παράσχει τα κατάλληλα μέσα χρηματοδότησης, προκειμένου κατόπιν σύμφωνης γνώμης των αρμόδιων περιφερειακών Δασικών Υπηρεσιών, οι δικαιούχοι Ο.Τ.Α. να παρέμβουν με τη σύνταξη σχετικών τεχνικών εκθέσεων για τη δημιουργία ζωνών μέσου πλάτους 10 μέτρων, σε όμορες του οικιστικού ιστού ζώνες μείξης με δάση και δασικές εκτάσεις υψηλής επικινδυνότητας για την εκδήλωση δασικών πυρκαγιών, η δυσμενής εξέλιξη των οποίων εγκυμονεί κινδύνους τόσο για τα γειτνιάζοντα δασικά συμπλέγματα όσο και για τον οικιστικό ιστό».
Το ΔΣ του Πράσινου Ταμείου αποφάσισε ομόφωνα τη δημιουργία – προσθήκη του νέου χρηματοδοτικού άξονα, κατόπιν σχετικής εισήγησης της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ.
Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θόδωρου Σκυλακάκη, προχωρούμε στην ενίσχυση των δήμων για την υλοποίηση της πυροπροστασίας κατοικημένων περιοχών σε Δήμους της χώρας που περιβάλλονται από δάση. Φιλοσοφία της Διοίκησης είναι να δημιουργηθούν στο μέλλον, νέα προγράμματα ειδικής στόχευσης και πρέπει οι Δήμοι να εκμεταλλευτούν αυτή την ευκαιρία».
Δικαιούχοι είναι κατά πρώτη προτεραιότητα οι δήμοι
Δικαιούχοι είναι κατά πρώτη προτεραιότητα οι δήμοι, στα όρια των οποίων περιλαμβάνονται ή γειτνιάζουν οι επικίνδυνες περιοχές του π.δ. 575/1-7-1980 «Περί κηρύξεως ιδιαιτέρως ευαίσθητων εις πυρκαϊάς περιοχών δασών και δασικών εκτάσεων ως επικινδύνων» (Α΄ 157), ήτοι περιοχών αρμοδιότητας των Δασικών Υπηρεσιών:
Διευθύνσεων Δασών Κεφαλληνίας, Ζακύνθου, Κερκύρας, Λέσβου, Σάμου, Χανίων και Χίου, και Δασαρχείων Αλεξανδρουπόλεως, Αρναίας, Πολυγύρου, Κασσάνδρας, Θάσου, Θεσσαλονίκης, Σκοπέλου, Βόλου, Αταλάντης, Ιστιαίας, Λίμνης, Χαλκίδος, Θηβών, Πάρνηθος, Πεντέλης, Καπανδριτίου, Λαυρίου, Αιγάλεω, Πειραιώς, Ρόδου, Κω, Μεγάρων, Πόρου, Κορίνθου, Ξυλοκάστρου, Αιγίου, Πατρών, Αμαλιάδος, Πύργου, Ολυμπίας, Καλαμάτας, Σπάρτης και Κρανιδίου, συμπεριλαμβανομένων των Δήμων όλης της Πελοποννήσου, Κρήτης, νήσων Αιγαίου, και Έβρου.
Όπως θα καταλάβατε δεν είμαστε μέσα στην απόφαση..
Το γιατί θέλει μια κάποια εξήγηση…
Σέρρες – Αναβιώνουν τα έθιμα την Μεγάλη Εβδομάδα!
Σε πασχαλινούς ρυθμούς η αγορά-Αισιόδοξοι οι έμποροι
Τρείς προτάσεις προοπτικής γιά την Ίμβρο και την Τένεδο
Συλληπητήριο ψήφισμα για τον Τάκη Χατζόπουλο από τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
Απόστολος Ντόλκος – Δήμος Βισαλτίας: Η Δημοτική μας αρχή βρίσκεται κοντά στον πολίτη!