06/05/2024
20.8 C
Serres

e-λιανικό: Δεν διδαχτήκαμε από το σκόιλ ελικικού;

Array

Του Κώστα Καρπουχτσή*

Οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, ειδικά οι πολύ μικρές, έχουν νιώσει στο πετσί τους τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας εδώ κι έναν χρόνο.

Locκdown, άνοιγμα, κλείσιμο, click away, κλείσιμο, άνοιγμα ξανά και πάει λέγοντας.

Μέσα σε αυτό το κλίμα είναι βέβαιο ότι οι όποιες πωλήσεις έγιναν είχαν σημείο αναφοράς το ηλεκτρονικό εμπόριο.

BMW x2 ix2 web banner mathe perissotera 1


Ομως στην ελληνική πραγματικότητα οι ηλεκτρονικές πωλήσεις δεν είναι για όλους (επιχειρήσεις και καταναλωτές), όπως δεν είναι και εξοικειωμένοι πολλοί με αυτές.

Από τις αρχές του περασμένου Δεκέμβρη οι εμπορικές επιχειρήσεις ακούνε πρόγραμμα για e-shop και πρόγραμμα δεν βλέπουν.


Στην αρχή φημολογίες, στη συνέχεια ήρθε στις 11 Ιανουαρίου η προδημοσίευση με κενά και αποκλεισμούς.


Η δράση έχει την ονομασία «e-λιανικό» του ΕΠΑνΕΚ 2014-2020 και στόχο «την επιχορήγηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων για τη δημιουργία ή την αναβάθμιση ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop)

προκειμένου να στηριχθεί η λειτουργία τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας κορονοϊού (Covid-19)».

Από την προδημοσίευση ακόμη ανακύπτουν ζητήματα.


Πρώτον, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να υλοποιήσουν και να εξοφλήσουν το σύνολο των δαπανών προκειμένου να μπορούν να υποβάλουν πρόταση,


χωρίς να σημαίνει ότι η υποβολή εξασφαλίζει την έγκριση!

Δεύτερον, αποκλείονται επιχειρήσεις που έχουν ως δευτερεύοντα ΚΑΔ λιανικού! Too little too late, που λέμε και ελληνιστί.


Η λογική στήριξης του λιανικού εμπορίου για μετάβαση στην ψηφιακή εποχή μπορεί να φαντάζει πρωταρχικά ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση,

αλλά σε συνθήκες «πολέμου» όπου οι επιχειρήσεις μάχονται για την επιβίωσή τους,

οι προτεραιότητες τους είναι άλλες και όχι η εξεύρεση πελατών εξ αποστάσεως.


Εφόσον αποτελεί στρατηγική επιλογή ο ψηφιακός μετασχηματισμός,

και ορθώς μάλιστα, αυτό έπρεπε να έχει ξεκινήσει ήδη εδώ και καιρό με στόχευση και μεθόδευση, σε συνέχεια των πετυχημένων δράσεων της προ Covid εποχής,

όπως το «Ψηφιακό Αλμα», το «Ψηφιακό Βήμα», η «Εργαλειοθήκη» κ.ά.

Δεν μπορεί να βιαστεί μια επιχείρηση να στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση, ειδικά αυτή τη χρονική στιγμή.


Ενα e-shop είναι μια επένδυση που αφ’ ενός απαιτεί έναν σχεδιασμό και αλλαγή του τρόπου λειτουργίας μιας επιχείρησης.

Αφ’ ετέρου θα πρέπει να εξευρεθούν πόροι για να στηριχθεί το εγχείρημα τόσο σε ειδικευμένο προσωπικό όσο και προώθησης του e-shop.

Πόροι που η πλειονότητα των μικρών επιχειρήσεων στερούνται τη δεδομένη χρονική στιγμή, αφού μετά βίας παραμένουν εν λειτουργία.


Είναι φανερό ότι επιχειρείται μέσω του προγράμματος να δοθεί μια έμμεση ενίσχυση στις εμπορικές επιχειρήσεις που πλήττονται.

Είναι όμως ο σωστός τρόπος τη δεδομένη στιγμή ή θα οδηγήσουμε τις επιχειρήσεις στη δημιουργία e-shops τα οποία τα περισσότερα θα είναι «για τα μάτια του κόσμου»,

μόνο και μόνο για να εισπραχθεί το όποιο ποσό της επιδότησης χωρίς τελικά ουσιαστική προοπτική;


Μήπως το σκόιλ ελικικού θα έπρεπε να έχει διδάξει κάτι στην κυβέρνηση;

Το #σκοιλελικικου απέδειξε ότι διαθέτουμε πλέον την ευελιξία να χρησιμοποιήσουμε χρήματα του ΕΣΠΑ για μη επιστρεπτέα ενίσχυση.

Η ανάγκη για ολοκληρωμένα προγράμματα και δημιουργία ενός συνεκτικού πλαισίου στήριξης των επιχειρήσεων

στη λογική της μη επιστρεπτέας ενίσχυσης πλέον έχει διαπιστωθεί από το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου.

Μήπως εδώ και έναν χρόνο θα έπρεπε να είχαμε ήδη έναν κεντρικό ολοκληρωμένο σχεδιασμό προγραμμάτων μη επιστρεπτέας ενίσχυσης αξιοποιώντας και πόρους του ΕΣΠΑ;


Μήπως θα ήταν σκόπιμο έστω αυτά τα 80.000.000 ευρώ να δοθούν στις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου με αυτόν τον τρόπο;

Για παράδειγμα, μια κατ’ αποκοπή ενίσχυση από 2.000 έως 5.000 ευρώ ανά επιχείρηση με κριτήρια τη μείωση τζίρου

και το προσωπικό και ταυτόχρονα εξαιρώντας επιχειρήσεις που έχουν εγκριθεί από αντίστοιχα προγράμματα μη επιστρεπτέας ενίσχυσης των περιφερειών.

Ας αφήσουν τις επιχειρήσεις, όποιες έχουν την «πολυτέλεια» να χρησιμοποιήσουν το ποσό της επιδότησης για να δημιουργήσουν e-shop.


Πρέπει επιτέλους να ξεκινήσουμε τη δημιουργία κλαδικών προγραμμάτων άμεσης ενίσχυσης επιχειρήσεων που παλεύουν για την επιβίωση,

όντας κλειστές για περισσότερους από έξι μήνες, όπως π.χ. της εστίασης.


Εναν χρόνο μέσα στην πανδημία, δυστυχώς ελλείψει κεντρικού σχεδιασμού, οδηγούμαστε για μια ακόμη φορά σε αποσπασματικά μέτρα και «λύσεις»

που οδηγούν σε στρεβλώσεις και δεν αντιμετωπίζουν τις σημερινές ανάγκες επιβίωσης των πληττόμενων πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων.

Ο κ. Κώστας Καρπουχτσής είναι Οικονομολόγος-σύμβουλος επιχειρήσεων και μέλος ΚΕΑ ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία

Ακολουθήστε το e-vima.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ.

 

Ελένη Μενεγάκη: «Όσο μεγαλώνεις η ζωή σε κάνει πιο σοφό και πιο γαλήνιο»

Νέα ανάρτηση στο instagram για την Ελένη Μενεγάκη την Κυριακή του Πάσχα (05/05/2024), η οποία απολαμβάνει τις διακοπές με την οικογένειά της. Η Ελένη Μενεγάκη...

Εορτολόγιο 6 Μαΐου: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα

Σήμερα, Δευτέρα του Πάσχα 6 Μαΐου, σύμφωνα με το εορτολόγιο του 2024 τιμάται η μνήμη του Αγίου Γεωργίου Μεγαλομάρτυρος, του Οσίου Σεραφείμ ασκήσαντος εν...

Χώρισε ο Στέφανος Τσιτσιπάς ανήμερα Πάσχα – Η ανακοίνωση της Πάουλας Μπαντόσα

Ο Στέφανος Τσιτσιπάς και η Πάουλα Μπαντόσα δεν είναι πια ζευγάρι, με την Ισπανίδα τενίστρια να γνωστοποιεί τον χωρισμό τους μέσω instagram. Tίτλοι τέλους μπήκαν...

Μενίδι: Άνδρας δέχθηκε αδέσποτη σφαίρα στο πόδι ενώ γλεντούσε την Κυριακή του Πάσχα

Απίστευτο περιστατικό στο Μενίδι την Κυριακή του Πάσχα (05/05/2024) όταν ένας άνδρας δέχθηκε αδέσποτη σφαίρα στο πόδι ενώ γλεντούσε στην αυλή του σπιτιού ενός...

Διαβάστε επίσης

Δείτε επίσης.

 

Τpαγωδία στη Θεσσαλονίκη με 30χρονη, δεν άντεξε

Τραγωδία σημειώθηκε χθες το απόγευμα στη Θεσσαλονίκη, όταν μια 30χρονη γυναίκα έδωσε τέλος στη ζωή της. Κρεμάστηκε από πολύφωτο στο διαμέρισμα που διέμενε. Σύμφωνα με...

Τσίζκεϊκ με πασχαλινό κουλούρι

Μια ωραία ιδέα για να αξιοποιήσουμε όσα πασχαλινά κουλουράκια μας περίσσεψαν. 10' προετοιμασία20' παρασκευή2 ώρες αναμονή Συνολικός Χρόνος: 2 ώρες και 30' Υλικά Μερίδες: 10 Για τη βάση 300 γρ....

Σοφία Βεργκάρα: Η απόφασή της να μην κάνει άλλα παιδιά – «Απαιτεί πολλές θυσίες και πολλή ενέργεια»

«Υπάρχουν πράγματα στη ζωή που μπορεί να ακούγονται σαν καλές ιδέες, αλλά δεν είναι. Ήμουν ήδη μητέρα» Η Σοφία Βεργκάρα ξέρει τι θέλει στη ζωή...

Συνέχισε να διαβάζεις